طرح بازدید کمیسیون کشاورزی مجلس از پروژه‌های آبخیزداری

نورمحمد تربتی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح جلسه امروز (یکشنبه) کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در جلسه امروز گزارش عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری بررسی شد. مساحت حوزه‌های آبخیزداری کشور ۱۲۵ میلیون هکتار است. در حادثه سیل سال جاری عملیات آبخیزداری نقش بسیار بالایی در جلوگیری از تخریب سیل در مناطق مربوطه داشت. هدف اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور کاهش فرسایش خاک، افزایش آب‌های زیرزمینی و کنترل سیلاب‌ها و افزایش پوشش گیاهی است.

تربتی نژاد با بیان اینکه نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات در جلسه امروز حضور داشتند، گفت: حدود ۲۰ درصد (۲۶ میلیون هکتار) حوزه‌های آبخیز در اعتماد نو به نقل از برنامه مطالعه تفصیلی قرار گرفت که ۱۱ میلیون هکتار آن انجام شد. در سال ۹۷، ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های آبخیز داری اختصاص یافت. در سال ۹۸ این مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو می‌باشد. در سال ۹۷ مقرر شده بود که ۸۵۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری انجام شود که ۸۰۰ هزار هکتار آن انجام شد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس عدم تخصیص کامل اعتبارات مصوب را از مشکلات اساسی عدم اجرای کامل طرح‌های آبخیزداری دانست و گفت: در اعتماد نو به نقل از برنامه آبخیزداری، ارتقاء پوشش گیاهی، حفاظت منابع طبیعی و جنگل‌ها، تعادل دام و مرتع، جلب مشارکت مردمی و تشکل‌های غیر دولتی بسیار مهم است. در پایان این جلسه تصمیم اعضای کمیسیون بر این شد که نمایندگان از پروژه‌های اجرا شده بازدید به عمل آورده و گزارش آن‌ها را به کمیسیون ارائه کنند تا کمیسیون نظارت و حمایت بیشتری از طرح‌های آبخیزداری داشته باشد.

198 میلیارد مترمکعب گاز در ایران مصرف شد
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =

دکمه بازگشت به بالا