ترامپی که می‌خواست دشمنان آمریکا را مهار کند!

به گزارش ایسنا، نیویورک تایمز در گزارشی درخصوص افزایش فشارها بر دولت ترامپ در تقابل‌های که این دولت در سه جبهه کره شمالی، ایران و ونزوئلا به راه انداخته می‌نویسد: هر یک از این کشورها یک چالش کاملاً متفاوت برای رئیس جمهوری است که تجربه چندانی در مدیریت بحران‌های بین‌المللی نداشته، به سختی تلاش می‌کند تعادل درست بین دیپلماسی و فشار را پیدا کند و همیشه عملکرد منسجمی در تعریف سیاست خارجی خود نداشته است.

افزایش تنشها با این سه کشور یادآور صحبتهایی است که ترامپ پیشتر درباره رسیدگی به مشکلاتی داشته که مسببان تشدید شدن آنها یا مقصر کوتاهی در مقابله با آنها را رؤسای جمهور قبل از خود می‌دانست. این وضعیت همچنین نشان می‌دهد که ترامپ در تبدیل کردن این حرف‌هایش به راه حل‌های عملی در جهان واقعی آن گونه که وقایع روزهای اخیر نشان داده، به دشواری برخورده است.

در حال حاضر تقابل آمریکا با ایران به نظر حساس‌ترین مورد بوده و هر روز تنش‌ها با ایران بیشتر تشدید می‌شود.

روز جمعه پنتاگون گفت: یک کشتی جنگی دیگر و آتشبارهای ضد هوایی پاترویت به خاورمیانه می‌فرستد و این علاوه بر اعزام یک ناو هواپیمابر و چند بمب افکن در روزهای پیش از آن به این منطقه به بهانه تهدیدهای بالقوه ایران یا شبه نظامیان عرب هم پیمانش است.

تقابل با ایران از زمانی که ترامپ یک سال پیش آمریکا را از توافق هسته‌ای برجام خارج ساخت رو به تشدید بوده است.

چند روز پیش ایران از کنار گذاشتن بخشی از تعهداتش براساس توافق هسته‌ای برجام و تهدید بر از سرگیری تولید سوخت هسته‌ای در صورتی که اروپا تأثیر تحریم‌های زیان بار آمریکا بر درآمد نفتی ایران را کاهش ندهد، خبر داد.

اعلام این مسئله رهبران اروپا را در موضع دشوار انتخاب بین ایران یا ترامپ قرار داد در حالی که آنها ترامپ را متهم به از بین بردن توافقی می‌کنند که از نظر آنها با موفقیت تهدید هسته‌ای را مهار کرده بود.

مقامات کره شمالی نیز به این نتیجه رسیدند که آن چه که می‌خواهند را از دولت ترامپ بعد از دو نشست رهبران دو کشور دریافت نکرده‌اند و شروع به شلیک موشک‌های بالستیک کوتاه برد کردند. دو آزمایش موشکی در یک هفته گذشته به نظر این پیام را رساند که اگر رئیس جمهور آمریکا به پای میز مذاکره برنگردد دیپلماسی شخصی او با رهبر کره شمالی مجدداً خصومتهای قدیمی را احیا خواهد کرد. اما ترامپ به نظر آن قدر علاقمند به موفق نشان دادن این دیپلماسی شخصی‌اش بود که به پولتیکو گفت، این اقدامات کره شمالی را نقض اعتماد در نظر نمی‌گیرد. در حالی که یک روز قبل از این حرفش گفته بود هیچکس از این آزمایش‌های موشکی کره شمالی خوشحال نیست.

۲۷ کشته و زخمی در حمله به دفتر شریک انتخاباتی اشرف غنی
هم اکنون بخوانید

در ونزوئلا نیکولاس مادورو، رئیس جمهور این کشور به رغم تلاش‌های آمریکا برای کشاندن مقامات ارتش به مخالفت با او همچنان در قدرت مانده است. ترامپ اکنون به گفته دستیارانش از این که استراتژی‌های ارائه شده از سوی جان بولتون، مشاور امنیت ملی او و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه کشورش نتوانسته رئیس جمهور ونزوئلا را سرنگون سازد، خشمگین است.

این مقابله به مثل این سه کشور برای ترامپ با توجه به انزجار از سیاست خارجی باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی خیلی سخت است.

ترامپ مدتها دولت اوباما را به اجازه دادن به کره شمالی برای تقویت زرادخانه‌اش، منعقد ساختن “بدترین توافق تاریخ” با ایران و ناتوانی در تشخیص چگونگی استفاده از قدرت آمریکا علیه نیکولاس مادورو متهم کرده است.

مشاوران باراک اوباما اکنون به دنبال تلافی این صحبتها بوده و اشاره می‌کنند که هیچ یک از این بن بستها حل کردنش صد البته بدون یک دیپلماسی محتاطانه آسان نیستند.

جفری ترسکوت، مدیر ارشد سیاست خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا در زمان دولت باراک اوباما گفت: ترامپ یک سیاست خارجی نامتعارف را که نتیجه بخش باشد وعده داد اما به جایش زنگ خطر را برای آمریکایی‌ها با تصمیمات ناگهانی و غیرمنتظره که امنیت و احترام ما را کاهش می‌دهد، به صدا درآورده است.

مشکلات ترامپ با هر سه کشور یک الگوی مشترک را فاش می‌سازد: در پیش گرفتن یک موضع تهاجمی تمامیت خواهانه بدون طرح مشخصی برای اجرای آن همراه با عدم وجود اتفاق نظر در دولت درخصوص ضرورت افزایش یا کاهش رویکرد مداخله طلبی آمریکا.

این در حالی است که دیدگاه‌های خود ترامپ به شدت تغییر ناپذیر هستند. مقامات کاخ سفید می‌گویند که این رویکرد موجب نگرانی و از تعادل خارج ساختن دشمنان می‌شود اما این رویکرد در عین حال بر هم پیمانان دولت آمریکا و در داخل خود دولت او نیز تاثیر داشته است.

رژیم صهیونیستی سفرایش در سنگال و نیوزیلند را فراخواند
هم اکنون بخوانید

با تداوم شکست سیاستهای دولت ترامپ در قبال ایران، کره شمالی و ونزوئلا در تأمین نتایج مورد نظر او ترامپ ممکن است در نهایت شروع به مقصر دانستن جان بولتون و مایک پامپئو کند؛ دو فرد جنگ طلبی که از مواضع تهاجمی که کمتر مطلوب ترامپ بوده، حمایت می‌کنند.

ترامپ حتی به این مسئله اذعان کرده که بارها مجبور به مهار جان بولتون شده است؛ کسی که قبل از ورود به دولت او خواهان بمباران تأسیسات هسته‌ای ایران و کره شمالی شده بود.

او پاییز سال گذشته از مقامات ارتش خواسته بود که گزینه‌های برای حمله هوایی به ایران به او بدهند. ترامپ روز پنجشنبه گفت: من عملاً مواضع جان بولتون را که شخصی بسیار شگفت انگیز است تلطیف می‌کنم. او گفت: جان بسیار فردی خوب است و دیدگاه‌های قاطعی نسبت به مسائل دارد که قابل قبول است. من جان بولتون را در دولتم دارم و همچنین افرادی را در دولتم دارم که کمی نسبت به او میانه‌روتر هستند.

ماه گذشته میلادی پامپئو و بولتون برخلاف توصیه‌های مقامات ارشد اطلاعاتی و پنتاگون ترامپ را وادار به قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در لیست گروه‌های تروریستی کرده بودند. این نخستین بار بود که آمریکا اقدام به تروریستی دانستن بازوی مسلح یک کشور می‌کند.

پنتاگون و مقامات اطلاعاتی هشدار دادند که ایران ممکن است دست به اقدام تلفی جویانه علیه سربازان یا عوامل آمریکا در منطقه بزند.

ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − دو =

دکمه بازگشت به بالا