نمای بهم ریخته ساحل شمال!

محمدحسن زال، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در این زمینه در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم اجرای طرح دهکده گردشگری ساحلی در این استان، اظهار کرد: گردشگر انبوهی که به مازندران سفر می‌کنند که مشکلات زیادی را برای مردم این استان به ویژه شهرهای ساحلی ایجاد کرده است.

وی با بیان این‌که گردشگران به خاطر تک مقصدی بودن یک مکان، فشارهای فراوانی به آن محیط وارد می‌کنند، تصریح کرد: استان مازندران با وجود داشتن جاذبه‌های فراوان، متأسفانه تنها مقصدی که از آن دیده شده گردشگری ساحلی است و آن هم به صورت انبوه اتفاق می‌افتد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه در بخش گردشگری دریا نیز تنوعی از جاذبه‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این نوع گردشگری انبوه به خاطر تک بُعدی بودن، به طور طبیعی مشکلاتی را به بار می‌آورد که باید مهار شود.

زال گفت: در صورتی که گردشگری انبوه دوام پیدا کند از کیفیت آنچه که به آن جاذبه و مقصد گفته می‌شود کاسته شده و همانطور که در حال حاضر مشاهده می‌شود دفع زباله با مشکلات زیادی رو به رو است و موجب شده مهم‌ترین مقصد ایران و مازندران، نمای بدی داشته باشد.

دهکده ساحلی گردشگری راهکار مناسب ساماندهی گردشگری انبوه

وی از دهکده گردشگری ساحلی به عنوان یکی از راه‌های رهایی از معضلات گردشگری انبوه و تک مقصدی نام برد و یادآور شد: ساماندهی گردشگری دریا، یکی از مهم‌ترین راهکارها و راهبردها برای ممانعت از گردشگری انبوه است.

زال با اشاره به اینکه جانمایی دهکده گردشگری بسیار مهم است و در این مسیر می‌توان از مطالعات “جی آی اس” نیز بهره گرفت، گفت: دهکده گردشگری در بسیاری از مواقع می‌تواند مانع بروز خطرهای جدی شود چرا که با با مکان‌یابی حساب شده می‌توان جلوی آن را گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه به طور طبیعی گردشگران در مقصد گردشگری خود نیازمندی‌هایی دارند، خاطرنشان کرد: احداث دهکده‌های ساحلی می‌تواند محصولات و خدمات متناسب با نیاز گردشگر را ارائه دهد، بنابراین می‌توان بازار رقابتی برای جذب گردشگر را ایجاد و کیفیت در کنار قیمت مناسب تنظیم و تعریف کرد.

پیام تسلیت رییس صداوسیما برای درگذشت مجید اوجی
هم اکنون بخوانید

وی با بیان اینکه در گذشته مکانی به نام بازار و راسته آن وجود داشت که در آن به ارائه محصولات خود می‌پرداختند، اظهار کرد: به عنوان مثال در گذشته راسته زرگرها مکانی برای رقابت به منظور جذب مشتری بود و صاحب کالا بر روی کیفیت و قیمت دقت زیادی می‌کرد.

زال ادامه داد: وقتی دهکده ساحلی در فواصل مختلف در مازندران ایجاد شود موجب جذب گردشگر با توجه به کیفیت و قیمت خود می‌شوند و این یک امتیاز برای توسعه سالم گردشگری محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس دلایل عقلانی، برای ایجاد دهکده ساحلی باید مکان‌یابی کرد، افزود: با ایجاد دهکده ساحلی از یک نگاه دیگر می‌توان جلوی گردشگری انبوه را که هیچ نفعی ندارد گرفت و توزیع متوازن جمعیت گردشگری را شاهد بود.

شلوغی سواحل بیان کننده چیست؟

زال با اشاره به اینکه گردشگری ساحلی در مازندران جدید و متفاوت است و می‌تواند سواحل را از حالت بی‌نظمی، انبوه و ریسک پذیر بودن فراوان رهایی بخشد، اظهار کرد: دهکده ساحلی سازوکارهای خاص خود را دارد و از خدمات و امنیت خاص خود بهره‌مند است و در صورتی که این رویکرد توسعه یابد و اجرایی شود رقابت درستی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با دهکده ساحلی می‌توان توزیع مناسب سرانه گردشگر را شاهد بود و اقتصاد مناطق را تغییر داد، تصریح کرد: در هر صورت جامعه محلی صاحبان این محصول و خدمات می‌شوند و این امر به منطقه کمک می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران، با اشاره به اینکه شلوغی سواحل بیان کننده آن است که یک مجموعه ساماندهی شده در آن نقاط وجود ندارد، خاطرنشان کرد: جاذبه‌های مازندران فرسودنی است و اگر از آن استفاده معقولانه صورت نگیرد به طور طبیعی این فرسودگی تسریع می‌شود.

وی با بیان اینکه مازندران در حال حاضر در همه فصول دارای گردشگر است و آنها تنها منتظر یک تعطیلات چند روزه هستند، ادامه داد: دیگر زمستان و بارش باران، در آمدن یا نیامدن گردشگر تأثیرگذار نیست.

موکول‌شدن بخش ویژه شعر جوان جشنواره شعر فجر به فرصتی دیگر
هم اکنون بخوانید

مازندران؛ مهم‌ترین مقصد مردم تهران

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران گفت: عمده‌ترین مقصد مردم تهران در تعطیلات، مازندران است به طوریکه با وجود بارش باران و خطر جاده‌ای، به دلیل آلودگی حاضر می‌شوند برای یک مدت کوتاه به این استان سفر کنند.

این استاد دانشگاه در حوزه گردشگری، تصریح کرد: با توجه به اینکه عوامل رانشی موجب حضور گردشگران زیادی از مبدا به مقصد مازندران می‌شود، باید در نقطه مقصد، ساماندهی صورت بگیرد تا از شلوغی و بهم‌ریختگی جلوگیری شود.

زال به خدمات شایسته اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این استان اشاره کرد و گفت: در کنار خدمات صورت گرفته، اینکار مطابق با میزان جمعیتی که وارد مازندران می‌شوند نیست و سرعت تخریب زیاد شده است.

ساخت و ساز بی رویه در سواحل معضل اصلی ایجاد دهکده ساحلی

زال در ادامه با اشاره به محدودیت‌های دسترسی به سواحل با بیان اینکه این موضوع، یک بحث کلان و کشوری است، اظهار کرد: با وجود سخنرانی‌های زیادی که در این زمینه صورت گرفت، اما کار به جایی نرسیده است.

وی با بیان این‌که جانمایی در احداث دهکده ساحلی بسیار مهم است، تصریح کرد: حریم دریا در مازندران و شمال کشور ۶۰ متر تعیین شده است و باید گفت در بسیاری از نقاط این حریم رعایت نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه با توجه به ساخت و سازها در سواحل احداث دهکده ساحلی با محدودیت مواجه است، اظهار کرد: زمانی که ساخت و سازهای غلط در سواحل مازندران صورت می‌گیرد و خیابان‌ها به همان سبک و سیاق قبلی باقی می‌ماند، این عوامل محدودیت شدیدی را ایجاد می‌کند که منجر به ترافیک سنگین می‌شود.

زال در پایان گفت: باید با ایجاد بهترین شرایط و احداث بهترین اماکن، رضایت گردشگر از ورود به نقطه مقصد را جلب کرد و این امر موجب وفاداری گردشگران به آن نقطه می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − دو =

دکمه بازگشت به بالا