تحمل همزمان تحریم و محدودیت‌های هسته‌ای برای تهران قابل قبول نیست/ امیدواریم اروپا پیام ما دریافت کرده باشد/ اقدام ایران نقض برجام نبود


تحمل همزمان تحریم و محدودیت‌های هسته‌ای برای تهران قابل قبول نیست/ امیدواریم اروپا پیام ما دریافت کرده باشد/ اقدام ایران نقض برجام نبود

یک دیپلمات پیشین گفت: پیام ما به کشورهای حاضر در برجام این است که اگر آنها به تعهدات خود در تضمین فروش نفت ایران و حوزه اقتصادی عمل نکنند که در نتیجه آن ما هم تحریم‌ها را تحمل کنیم و هم محدودیت‌های هسته‌ای را بپذیریم این اقدام مورد قبول تهران نخواهد بود.

محسن پاک آیین در گفت‌وگو با پایگاه خبری سیاسی ایران با اشاره به اقدام رییس‌جمهور در اعلام کاهش تعهدات ایران در چهارچوب برجام در واکنش به عدم عملی ساختن تعهدات ٥ کشور باقی مانده در توافق هسته‌ای گفت: این اقدام اگرچه به نظر من با تاخیر صورت می‌پذیرد اما اقدام خوبی است که ما بطور عملی به اروپایی‌ها نشان دهیم که صبر ایران هم حدی دارد و آنها در واقع باید جدی‌تر به دنبال انجام تعهدات برجامی خود باشند. 

وی ادامه داد: البته من فکر نمی‌کنم که آنچه صورت پذیرفت خلاف برجام باشد؛ ما تنها اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایی را در حوزه هسته‌ای اعلام خواهیم کرد که مغایر بندهای توافق هسته‌ای نیست ولی در عین حال برای شرکای برجامی ما پیام دارد. 

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: پیام ما این است که اگر آنها به تعهدات خود در تضمین فروش نفت ایران و حوزه اقتصادی عمل نکنند که در نتیجه آن ما هم تحریم‌ها را تحمل کنیم و هم محدودیت‌های هسته‌ای را بپذیریم، این اقدام مورد قبول تهران نخواهد بود و ما هم ظرفیت این را داریم که اقدامات متقابلی را هرچند در چهارچوب حق خود در برجام و در راستای کاهش تعهدات انجام دهیم. 

نشست «سیاست‌گذاری کلان در دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران»
هم اکنون بخوانید

وی افزود: بنده معتقد هستم ما در این مسیر با چین و روسیه مشکل خاصی نخواهیم داشت و آنها قطعا حامی استفاده ایران از مزیت‌های برجام هستند و تا امروز هم با ما همراهی کرده‌اند تا تحریم‌ها را مدیریت کنیم. 

این دیپلمات پیشین گفت: با این حال اما کشورهای اروپایی از روزی که ترامپ بصورت یکجانبه از این معاهده خارج شد، قول داده بودند مسیرهای اقتصادی با ایران را باز بگذارند اما به تعهدات خود عمل نکردند و مبادلات بانکی ایران با اخلال مواجه شد. 

وی ادامه داد: ضرورت داشت ما حرکتی را از سمت خود آغاز کنیم که من آن را مثبت ارزیابی می‌کنم و امیدوار هستم که اروپا پیام ما دریافت کرده و تا زمانی که باب دیپلماسی باز است به مسیر اجرای تعهدات خود بازگردد. 

پاک آیین همچنین در پاسخ به این سوال که آیا واقعا اروپا توان دارد که به تعهدات خود عمل کند، گفت: شواهد نشان می‌دهد اروپا این توان را دارد که هر زمان منافعش به میان آمد، بتواند با اتخاذ تصمیم‌هایی، مستقل عمل کند. 

وی افزود: برای مثال در بخش کاهش تعرفه‌ها می‌بینیم که اروپایی‌ها محکم می‌ایستند، متحدانه عمل می‌کنند و زیربار تصمیم‌های ترامپ نمی‌روند و سعی می‌کنند آمریکا را شکست دهند؛ یعنی در جایی که پای منافعشان درمیان باشد، راه مقابله با آمریکا را پیدا می‌کنند. در نتیجه اگر این اراده را داشته باشند، می‌توانند به تعهدات خود عمل کنند. 

پاک آیین در رابطه با اقدامات احتمالی ایالات متحده در واکنش به این اقدام تهران هم گفت: آمریکا هرچه تا امروز انجام داده را ادامه خواهد داد. با این حال احتمال می‌رود ترامپ بخواهد با دستاویز قرار دادن تصمیم تهران و جلوه دادن آن به عنوان نقض برجام، اروپا را متقاعد کند که از برجام خارج شود؛ در حالی که این کشورها به خوبی می‌دانند که تا امروز ایران بصورت صددرصد به برجام پایبند بوده و این اقدام هم به هیچ عنوان نقض توافق هسته‌ای نیست و ایران تنها در چهارچوب بند ٣٦ برجام می‌خواهد از حق خود برای کاهش تعهدات استفاده کند.

دشمن نمی‌تواند روابط دوستانه ایران و یمن را تحمل کند
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 7 =

دکمه بازگشت به بالا