آمریکا، مانع اصلی امضای بیانیه مشترک اقلیمی "قطب شمال"

به گزارش ایسنا، این نخستین باری است که چنین اعلامیه‌ای از سال ۱۹۹۶ میلادی که در شورای قطب شمال تنظیم شده، ملغی شده است.

در حال حاضر نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به دو برابر بودن سرعت افزایش گرمای قطب شمال نسبت به سایر نقاط جهان وجود دارد. 

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در سخنرانی خود در شهر “رووانیمی” واقع در شمال فنلاند به جای اعلام هشدار نسبت به ذوب شدن یخ دریای قطب شمال از این تغییر غیرمعمول محیط زیستی استقبال کرد.

وی با بیان این که خطوط دریایی قطب شمال می‌تواند به کانال‌های سوئز و پانامای قرن ۲۱ تبدیل شود، اظهار داشت: کاهش مداوم یخ دریا، گذرگاه‌های جدید و فرصت‌های جدیدی برای تجارت ایجاد کرده است و این امر می‌تواند به طور بالقوه زمان سفر میان آسیا و غرب را تا ۲۰ روز کاهش دهد.

پمپئو هم‌چنین در حرکتی غافلگیرکننده  گفت‌وگوی خود را با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در روز سه‌شنبه لغو کرد.

دانشمندان و گروه‌های زیست محیطی هشدار می‌دهند که عقب‌نشینی یخ‌های دریای قطب شمال علاوه بر این که خرس‌های قطبی و گونه‌های دریایی را تهدید می‌کند،‌ منجر به افزایش سطح دریاها و افزایش خطر سیلاب‌های ساحلی نیز می‌شود.

آنها هم‌چنین هشدار می‌دهند در صورتی که کارخانه‌ها و شرکت‌های انرژی و حمل و نقل به بهره‌برداری‌های خود از دشت‌های بکر و دست‌نخورده قطب شمال پایان ندهند، خطر آلودگی‌های عمده وجود خواهد داشت.

شورای قطب شمال شامل ایالات متحده آمریکا، کانادا، روسیه، فنلاند، نروژ، دانمارک، سوئد و ایسلند است که هر دو سال یک بار برای حل مشکلات اقتصادی و زیست محیطی در قطب شمال اجلاس می‌گذراند.

از مراجعه حضوری به مراکز واکسیناسیون قبل از دریافت پیامک خودداری کنید
هم اکنون بخوانید

بنا بر گزارش بی‌بی‌سی، منابع آگاه از این امر خبر داده‌اند که ایالات متحده به دلیل این جمله که تغییرات اقلیمی، تهدیدی جدی برای قطب شمال است، امسال از امضای اعلامیه مشترک اجتناب ورزیده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا