نکاتی که سیل‌زدگان در بازگشت به خانه باید بدانند

دکتر عباس استاد تقی زاده در گفت و گو با ایسنا در این باره اظهارکرد: پس از فروکش کردن سیل بسیاری از مردم قصد بازگشت به خانه‌هایشان را دارند، در حالی که برخی از این خانه‌ها به علت برخورد با آب مقاومت خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه علاوه بر کارشناسان خود مردم نیز باید خانه‌ها را ارزیابی کنند و پس از ارزیابی و اطمینان از مقاوم بودن آن دوباره سکونت در آن را شروع کنند، گفت: کاهش مقاومت خانه‌ها نشانه‌هایی دارد و شهروندان می‌توانند با بررسی برخی نشانه‌های ساده و قابل مشاهده تا حدودی وضعیت مقاومت و استحکام خانه‌هایشان را بررسی کنند. یکی از نشانه‌های از کاهش مقاومت خانه به وجود آمدن ترک‌های بزرگ روی دیوارها و سقف‌ها و فروریختن بخش یا بخش‌هایی از ساختمان است. با دیدن این نشانه‌ها متوجه می‌شویم که باید از نظر کارشناسان استفاده کنیم تا با راهنمایی آنان مراحل بعدی را برای بازسازی و ایمن سازی مجدد طی کنیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر هیچ کدام از این نشانه ها وجود نداشت می‌توانیم از خانه استفاده کنیم.

استاد تقی زاده با بیان اینکه بهداشت یکی دیگر از نکاتی است که زمان پساسیل باید به آن توجه کرد، گفت: آبی که به عنوان سیل وارد خانه‌ها می‌شود، قطعا حاوی فاضلاب و آلودگی است چرا که قطعا با فاضلاب مخلوط شده و انواع و اقسام میکروب، قارچ، کپک و ویروس در آن وجود دارد. این آلودگی‌ها می‌تواند در آینده موجب بروز انواع بیماری‌های عفونی شود بنابراین با رعایت بهداشت باید از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

زنگ عاطفه‌ها در مدارس سراسر کشور نواخته شد
هم اکنون بخوانید

وی با اشاره به اینکه وسایل برقی و الکترونیک بعد از وقوع سیل باید از منزل خارج و پس از بررسی توسط متخصصان به داخل خانه آورده و استفاده شوند،اظهارکرد: این وسایل ممکن است با قرار گرفتن در معرض سیل آسیب دیده باشند و پس از وصل شدن به برق اتصالی کنند بنابراین باید از نظر ایمنی بررسی و پس از تایید توسط کارشناسان استفاده شوند.

استاد تقی زاده با بیان اینکه پس از خارج کردن تمام وسایل از خانه باید محیط خانه را ضد عفونی و تمیز کنیم، گفت: این ضدعفونی می‌تواند با مواد شوینده معمولی و پودرهای رختشویی انجام شود که طی آن سطح دیوارها و کف را به‌طور کامل تمیز شود. اگر در نقاطی از خانه کپک مشاهده کردیم، بهتر است که این کپک‌ها را با برس به‌طور کامل پاک کنیم تا در فضای خانه آلودگی ایجاد نکند. پس از انجام پاکسازی و شست و شوی داخل خانه نیز باید سطوح را گندزدایی و ضدعفونی کنیم. محلول‌های گندزدایی و ضدعفونی باید حدود ۳۰ دقیقه روی سطح بمانند تا اثرگذاری داشته باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: زمانی که قصد دارید وسایل خانه را با وایتکس و دیگر وسایل ضدعفونی کنید. اولین نکته این است که در و پنجره‌ها باید باز باشد همچنین اگربه فن یا پنکه دسترسی دارید بهتر است که آن را روشن کنید تا هوا بهتر جریان داشته باشد. دقت کنید که به هیچ عنوان مواد پاک‌کننده مثل مواد رختشویی یا ظرفشویی با موادی مثل وایتکس مخلوط نشوند.

وی درباره تمیز کردن اسباب‌بازی‌های کودکان نیز گفت: می‌توان اسباب بازی‌ها را به دو دسته پارچه‌ای و پلاستیکی تقسیم‌بندی کرد. اسباب‌بازی‌های پارچه‌ای که داخل آن‌ها پشم یا مواد دیگر است، بعد از سیل دیگر قابل استفاده نیستند و باید دور ریخته شوند. آلودگی این اسباب‌بازی‌ها حتی با شست و شو نیز از بین نمی‌رود چراکه میکروب‌ها داخل بافت این پارچه‌ها نفوذ می‌کند.

برگزاری اولین دوره تخصصی آموزشی- فرهنگی دانشجویان بین‌المللی سراسر کشور
هم اکنون بخوانید

استاد تقی‌زاده افزود: از جمله وسایل دیگری که بعد از سیل دیگر قابل استفاده نیستند، کتاب‌ها، دفترها و لوازم‌التحریر هستند که آن‌ها نیز باید دور ریخته شوند اما دیگر وسایل پلاستیکی یا فلزی کودکان بعد از پاکسازی و ضدعفونی شدن قابل استفاده هستند.

وی درباره به کارگیری مجدد از وسایل داخل منزل که در معرض سیلاب قرار داشتند نیز گفت: قاعدتا بخش زیادی از این وسایل دیگر قابل استفاده نیستند. از جمله آن‌ها می‌توان به صندلی‌های چوبی اشاره کرد. وسایلی مثل بالشت و پتو نیز که بافت پارچه ‌ای دارند به علت نفوذ میکروب‌ها در بافت پارچه نباید استفاده شوند اما به‌کارگیری مجدد فرش و موکت پس از شسته و ضدعفونی شدن مانعی ندارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 5 =

دکمه بازگشت به بالا