ایران و آمریکا در مقابل امتحانی سخت

به گزارش ایسنا، روزنامه الاهرام مصر در این گزارش به قلم محمد السعید ادریس تحت عنوان” واشنگتن و تهران در برابر امتحانی سخت” نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سیاستی که برای تعامل با ایران بکار گرفته است هیچ تردیدی ندارد و آن سیاست این است که از طریق قوانین بین المللی و با به کارگیری تمام ابزارهای فشار حتی نیروی نظامی ایران را مجبور به پذیرش خواسته‌های خود کند؛ خواسته کنونی ترامپ و رهبران رژیم صهیونیستی تغییر نظام ایران است که آنرا مانعی بزرگ برای اجرای طرح‌های اسرائیل در خاورمیانه می‌دانند.

در این یادداشت آمده است: آمریکا بطور علنی اعلام نمی‌کند که هدف آن تغییر نظام ایران است زیرا توان این کشور برای تحقق این هدف محدود است. آمریکا اهداف دیگری را مطرح می‌کند که در مطالبات ۱۲ گانه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا آمده است؛ مطالباتی که توان هسته‌ای، توان موشکی و چیزی که واشنگتن و هم پیمانانش آنرا دخالت ایر ان در امور داخلی دیگر کشورها و همچنین آنچه حمایت ایران از تروریسم توصیف می‌کنند را شامل می‌شود بنابراین هدف آنها مقابله با تمام سازمان و شکل‌های مقاومت که مخالف سیاست‌های خصمانه اسرائیل هستند.

نویسنده می‌گوید: ترامپ از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و تصمیم گرفت که تحریم‌های سختی علیه ایران اتخاذ کند که آخرین این تحریم‌ها ممانعت از صادرات نفت ایران است؛ آمریکا در اوایل نوامبر گذشته اعلام کرد که به هشت کشور معافیت از تحریم‌های ایران داده است اما در دوم می مهلت این معافیت‌ها به پایان رسید، این مساله بدین معناست که بحران میان دو کشور وارد مرحله جدیدی شده است و آنرا می‌توان ” زمان خطرناک” نام گذاری کرد.

الاهرام که از پرمخاطب‌ترین رسانه‌های مصری است ادام ه می‌دهد: آمریکا با این تصمیمات خود را در برابر دو رویارویی بزرگ قرار می‌دهد؛ رویارویی با کشورهای بزرگ که وارد کننده نفت ایران هستند که در رأس آنها چین، هند، ترکیه، ژاپن و کره جنوبی هستند. آیا آمریکا توانایی رویارویی با چین و دیگر کشورها را دارد؟ آیا آمریکا می‌تواند چین، هند و ترکیه را از وارد کردن نفت ایران منع کند؟ اگر این کشورها به تهدیدات آمریکا پایبند نباشند واکنش واشنگتن چه خواهد بود؟

آغاز جلسه علنی مجلس/ طرح تغییر ساعت رسمی کشور در دستور کار نمایندگان
هم اکنون بخوانید

نویسنده می‌گوید: رویارویی دوم واشنگتن با ایران است؛ ایرانی که تاکید کرده است به تصمیمات آمریکا پایبند نیست و صادرات نفت خود را متوقف نمی‌کند، اگر ایران صادرات نفت خود را متوقف نکند واکنش واشنگتن چه خواهد بود؟ این مساله بدین معناست که آمریکا خود را در برابر یک امتحان سخت قرار داده است و ممکن است در به صفر رساندن صادرات نفتی ایران موفق نشود.

در یادداشت این روزنامه مصری آمده است: اگر این شکست رخ دهد برای رئیس جمهور آمریکا فاجعه خواهد بود زیرا با انتقادات بی‌سابقه‌ای از سوی حزب دموکرات مواجه است؛ انتقاداتی در رابطه با گزارش مشکوک وزیر دادگستری که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آنرا به گمراهی شهروندان آمریکایی متهم کرده است. بنابراین رئیس جمهور آمریکا از نظر اوضاع داخلی در شرایط بدی قرار دارد، ترامپ اکنون برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کند و شکست او در چالشی که با ایران ایجاد کرده است به معنای شکست در انتخابات آینده آمریکا و شکست تمام سیاست‌های وی است.

در ادامه این یادداشت آمده است: ایران نیز در برابر امتحان سختی قرار دارد زیرا ممکن است نتواند در برابر فشارهای آمریکا دوام بیاورد و نتواند تحریم‌های آمریکا را بشکند، اگر ایران نتواند نفت خود را صادر کند ضروری است این سوال را مطرح کنیم که آیا ایران چگونه می‌تواند سیاست‌های خصمانه آمریکا را ناکام بگذارد؟ رهبر ایران اعلام کرده است که تحریم‌های آمریکا بی پاسخ نخواهد ماند این مساله بدین معناست که اگر آمریکا تهدیدات خود علیه ایران را اجرا کند گزینه جنگ در اولویت خواهد بود. به هرحال ایران تنها دو گزینه دارد؛ “تنش” یا “آرامش”.

قانون انتخابات کلی، ناقص و نیازمند تبیین است
هم اکنون بخوانید

نویسنده معتقد است: تنش در اینجا بیش از یک گزینه است که مهم‌ترین آنها بستن تنگه هرمز است که این مساله به معنای جنگ با آمریکا است، همچنین پایگاه‌های آمریکایی زیادی در کشورهای همسایه ایران قرار دارند و واشنگتن ۵۵۰۰ سرباز و ۳۰ پایگاه نظامی آمریکایی در خاک عراق دارد که ایران می‌تواند آنها را مورد هدف قرار دهد. علاوه بر آن ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی در شمال شرق سوریه حضور دارند و پایگاه‌های نظامی فراوانی در کشورهای حوزه خلیج (فارس) قرار دارد. همچنین نقطه ضعف بزرگ آمریکا اسرائیل است زیرا از سه جهت در جنوب لبنان، غزه و جنوب سوریه احاطه شده است، این درحالی است که فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی تاکید دارند که جنگ آتی اسرائیل با حزب الله لبنان به شکل اساسی جبهه داخلی اسرائیل را درگیر خواهد بود. ایران گزینه تقابلی دیگری نیز دارد و آن بازگشت به اعتماد نو به نقل از برنامه‌های هسته‌ای پیش‬ از امضای برجام و خروج از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و اتخاذ شیوه کره شمالی است.

در پایان این یادداشت آمده است: اما گزینه ” آرامش” همچنان وجود دارد؛ گزینه‌ای که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور به دنبال آن هستند. به هر حال معضلی که ایران با آن مواجه است کم‌تر از معضلی که آمریکا با آن مواجه است نیست؛ هر دوی آنها در برابر یک چالش و یک امتحان سخت قرار دارند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + نه =

دکمه بازگشت به بالا