یک قدم تا تکمیل فاز نخست میدان گازی کیش

به گزارش ایسنا، برای توسعه میدان گازی کیش، پیش از این با شرکت‌های شل، گازپروم و سرمایه‌گذاری غدیر قرارداد همکاری امضا شده بود، اما هنوز و با این‌که مدت‌هاست که پیمان‌کار آن تغییر کرده، تکلیف توسعه این میدان روشن نشده است.

زمانی که پیمانکار میدان گازی کیش، شرکت توسعه و مهندسی نفت بود، محل تأمین اعتبار توسعه این میدان گازی، طبق ابلاغ مصوبه هیأت مدیره نفت در ۲۸ آذرماه ۱۳۹۶، منابع داخلی، طبق ابلاغ مصوبه هیأت مدیره نفت در ۲۲ اسفندماه ۱۳۸۹، بیع متقابل، طبق مصوبه هیأت مدیره نفت در ۱۹ دی‌ماه سال ۱۳۹۰، ترکیب منابع داخلی و سایر منابع، طبق مصوبه هیأت مدیره نفت در تاریخ دوم آذرماه سال ۱۳۹۳، سایر منابع اعتباری شرکت ملی نفت و بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ و طبق مصوبه هیأت مدیره نفت در تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ از محل عوائد حاصل از صرفه‌جویی ناشی از جایگزینی سوخت مایع با سوخت گازی در قالب ماده ۱۲ رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقا نظام مالی کشور تعیین شده بود.

هم‌چنین اعتبار مورد نیاز برای توسعه این میدان گازی، طبق ابلاغ مصوبه هیأت مدیره نفت در دوم آذرماه سال ۱۳۹۳، ۱.۴۰۴ میلیون دلار (۹۵۲ میلیون دلار) هزینه‌های سرمایه و ۱۴۳ میلیون دلار هزینه‌های غیرسرمایه‌ای و گازرسانی به جزیره کیش طبق اعلام مصوبه هیأت مدیره نفت در ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ برای گازرسانی به جزیره کیش، ۴۷۶ میلیون یورو و ۱.۳۳۱ میلیارد ریال تعیین شده بود.

قرار بود میدان کیش در یک فاز خشکی و چهار فاز دریایی توسعه یابد. در این راستا پیش از این و قبل از این‌که آمریکا از برجام خارج شود، برای توسعه این میدان چند قرارداد محرمانگی امضا شده و شل گزارش نهایی خود را ارائه کرده بود. هم‌چنین شرکت‌های انی و دو شرکت ایرانی غدیر و صانع گزارش نهایی خود را ارائه کرده بودند.

بکارگیری فناوری پرداخت با کف دست آمازون در فروشگاه‌های آمریکا
هم اکنون بخوانید

آنطور که شهنازی‌زاده – مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره سابق شرکت مهندسی و توسعه نفت اعلام کرده بود خطوط لوله بین جزیره و شهر آفتاب کشیده شده است. قرار بود برای این میدان در شهر آفتاب یک پالایشگاه ساخته شود اما با توجه به کمبود خوراک پالایشگاه‌های فازهای ۶ تا ۸ و پالایشگاه جم قرار است گاز این میدان به عسلویه منتقل شود.

فاز ۲ و ۳ در انتظار سرمایه‌گذار

درنهایت توسعه این میدان از اختیار شرکت توسعه و مهندسی نفت خارج و به شرکت نفت و گاز پارس محول شد و این شرکت هنوز درباره این‌که توسعه این میدان توسط شرکت‌های داخلی صورت بگیرد یا خارجی، تصمیمی نگرفته است. از سوی دیگر محمد مشکین فام – مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس – در یک نشست خبری خود در این باره توضیح داد: هم شرکت‌های داخلی و هم خارجی به ما مراجعه کرده‌اند، باید این مساله را بررسی و با وزرات نفت هماهنگ کنیم، سپس تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

مشکین‌فام هم‌چنین در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت به تلاش برای جذب سرمایه‌گذار در توسعه میدان گازی کیش اشاره کرد و گفت: این میدان با پیشرفت حدود ۷۰ درصدی به این شرکت تحویل شد و برای توسعه فازهای ۲ و ۳ آن به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم. فاز نخست توسعه میدان کیش با هدف تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب تقریباً آماده است و تنها بخش باقیمانده این فاز، انتقال گاز تولیدی به مبادی پالایشگاه و تسویه نهایی آن است.

بر اساس این گزارش، حجم گاز درجای میدان کیش ۵۵.۵ تریلیون فوت‌مکعب با ضریب بازیافت ۷۰ درصد و حجم میعانات گازی این میدان ۵۱۴ میلیون بشکه است. حجم گاز قابل استحصال میدان گازی کیش ۳۸.۳ تریلیون فوت مکعب از سازندهای چنگان و دالان فوقانی است. قرار است در فاز اول از این میدان یک میلیارد فوت مکعب در روز معادل ۲۸.۳ میلیون مترمکعب گاز تولید شود. مخزن گازی کیش در مجموع پتانسیل تولید ۵ میلیارد فوت مکعب را دارد.

واکاوی صادرات گاز به اروپا/ تقریبا هیچ!
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا