گزیده اخبار حقوقی هفته‌ای که سپری شد

به گزارش ایسنا، گزیده اخبار حقوقی را در زیر می‌خوانید:

سخنان رئیس قوه قضائیه در مراسم‌های مختلف

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امروز حفظ ارزش پول ملی از مهم‌ترین حقوق عامه است، بر ضرورت سوق دادن نقدینگی کشور به سمت تولید تاکید کرد.

رئیسی گفت: با یک نگاه کلان، به عنوان نماد علم و فرهنگ و دانش، در کشور ما نمایشگاه کتاب بسیار اهمیت دارد.

رئیسی گفت: دشمنان به دنبال تسلیم شدن ملت ایران مقابل خواسته‌های خود هستند که همگان با پیروی از رهبر معظم انقلاب و شهدا هرگز زیر بار این ذلت نخواهند رفت.

رئیس قوه قضائیه در سفر به استان سیستان و بلوچستان در هفته گذشته بر رفع مشکلات فعالان دستگاه قضائی تاکید کرد و گفت: استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان در اولویت بهبود وضعیت قرار دارند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به لزوم توجه به امنیت فضای سایبری گفت: همان گونه که فضای فیزیکی و واقعی نیاز به صیانت و تأمین امنیت دارد، باید از فضای سایبری هم صیانت کرد و اجازه نداد که برای مجرمان و قانون گریزان، تبدیل به حیاط خلوت و حاشیه امن شود.

رئیس قوه قضائیه گفت که تحریم‌های نفتی در ایستادگی ملت ایران خللی وارد نمی‌کند.

وی افزود: خدمات نیروی انتظامی در برقراری امنیت اجتماعی، مثال زدنی است.

رئیس قوه قضائیه بر احیای ظرفیت‌های دیوان عالی کشور و تسریع و دقت در رسیدگی‌ها تاکید کرد.

در هفته گذشته از سوی رئیس قوه قضائیه آئین‌نامه نحوه اجرای قرار تعلیق اجرای مجازات، آزادی مشروط و … ابلاغ شد.

دومین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه برگزار می‌شود

دومین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه ساعت ۱۱ روز سه شنبه هفته آینده (هفدهم اردیبهشت ماه) برگزار می‌شود.

سامانه ثبت و ضبط دارایی‌های مسئولان به زودی راه اندازی می‌شود

حجت الاسلام حمید شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: در صدد هستیم در برخی از موارد در حیطه وظایف قوه قضائیه همچون ثبت و ضبط دارایی‌های مسئولین بر مبنای قانون اساسی سامانه‌ای طراحی کنیم و به زودی با ابلاغ دستورالعمل ریاست قوه قضائیه این سامانه راه اندازی می‌شود و مسئولین در حوزه تعیین شده توسط قانون موظف هستند دارایی‌های خود را ثبت و ضبط کنند.

ختم رسیدگی به پرونده مؤسسات مالی

به گزارش ایسنا، هفتمین و آخرین جلسه رسیدگی به پرونده مؤسسات مالی البرز ایرانیان، آرمان، ولیعصر و فردوسی روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در شعبه ۴ دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد و امیرحسین آزاد متهم ردیف اول دادگاه مؤسسات مالی گفت که متضررین حلال کنند.

قاضی صلواتی پس از یک مرحله تنفس در هفتمین جلسه رسیدگی به این پرونده ختم رسیدگی به این پرونده را اعلام کرد و گفت: پس از وصول لوایح قانونی وکلا در مهلت قانونی حکم این پرونده صادر می‌شود.

در این پرونده سرمایه گذاران این مؤسسات ۹۱ هزار نفر هستند که ۶ هزار و ۳۶ نفر از آنها برای شکایت مراجعه کرده‌اند. تعهد باقی مانده تعاونی البرز ایرانیان ۱۴۰۰ میلیارد و تعهد باقی مانده تعاونی ولیعصر ۲۵۰ میلیارد است. این پرونده ۴ متهم دارد و یکی از متهمان با وثیقه آزاد است.

درخواست دادسرای بابل از دادسرای تهران برای احضار مهناز افشار

دادیار شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب بابل از دادسرای تهران خواسته است که مهناز افشار را احضار و در صورت عدم حضور جلب کند. در نامه مربوط به درخواست نیابت قضائی مذکور، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب به عنوان اتهامات مهناز افشار ذکر شده است.

اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در ارتباط با پست‌های اخیر مهناز افشار در توئیتر گفت: آنچه که از طریق مرجع قضائی اتخاذ شود ما اعلام می‌کنیم و تا امروز در رابطه با این فرد تصمیم خاصی گرفته نشده است

ایران گروهی را که هیات اوکراینی تشکیل داده به رسمیت نمی‌شناسد/ ابراز ناخشنودی ایران از رفتار غیرحرفه‌ای و مواضع خصمانه برخی از این کشورها
هم اکنون بخوانید

حجت الاسلام محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه به حواشی توییت یک سلبریتی واکنش نشان داد.

جواد جاویدنیا معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی به حواشی پیش آمده ناشی از توییت مهناز افشار واکنش نشان داد.

مراسم تودیع و معارفه دادستان تهران برگزار می‌شود

به گزارش ایسنا، مراسم معارفه علی القاصی مهر دادستان جدید تهران و تودیع عباس جعفری دولت ابادی شنبه هفته آینده با حضور حجت الاسلام و المسلمین منتظری در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

“علی القاصی مهر” دادستان جدید عمومی و انقلاب تهران در دستگاه قضائی، سمت‌های مختلفی اعم از دادستانی شیراز، رئیس دادگستری استان فارس و… برعهده داشته است.

در هفته گذشته اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه تغییرات در دستگاه قضائی را اعلام کرد.

محسن فروزان و همسرش بازداشت شدند

یکی دیگر از اخبار مهم هفته گذشته این بود که محسن فروزان دروازه بان تراکتورسازی که از این تیم کنار گذاشته شده و همسرش روز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه با دستور دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شدند.

اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در اعتماد نو به نقل از برنامه رادیویی روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در پاسخ به سوالی درباره بر موضوع تبانی و شرط بندی در فوتبال و بازداشت دروازه بان یکی از تیم‌های لیگ برتری و همسرش، گفت که این پرونده مراحل تحقیقات مقدماتی خود را طی می‌کند.

سخنان دادستان کل کشور در زمینه‌های مختلف

حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران مدیران اجرایی و قضائی و تأمینی باید در خدمت مردم باشند چون این نظام برخاسته از ملت بزرگ ایران است.

دادستان کل کشور بر ضرورت ضربه زدن به بنیان‌های مالی قاچاقچیان مواد مخدر تاکید کرد.

دادستان کل کشور تاکید کرد که باید راهکارهای دیگری نیز علاوه بر زندانی کردن معتادان متجاهر بیابیم.

برگزاری مراسم تودیع و معارفه معاون حقوقی قوه قضائیه

مراسم تودیع ذبیح الله خدائیان معاون سابق قوه قضائیه و معارفه حجت الاسلام و المسلمین مصدق به عنوان معاون جدید حقوقی این دستگاه روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار شد.

حجت الاسلام مصدق معاون حقوقی جدید قوه قضائیه گفت: امروز دستگاه قضائی مواجه با پدیده‌ای است که به نظر می‌رسد در طول ۴۰ سال بعد از انقلاب در چنین موقعیت حساسی قرار نگرفته بود و آن عبارتست از انتخاب رئیس محترم قوه قضائیه از بدنه دستگاه قضائی.

حجت الاسلام محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه با اشاره به وظیفه معاونت حقوقی دستگاه قضا در تدوین لوایح قانونی گفت: ما امروز قانونی را می‌خواهیم که گره گشا باشد و ما نمی‌خواهیم مترجم قوانین از بیرون تحمیل شده باشیم.

خدائیان معاون حقوقی سابق قوه قضائیه گفت: مهمترین وظیفه ما در معاونت حقوقی تهیه لوایح قضائی است.

برگزاری مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

مراسم تودیع احمد تویسرکانی رئیس سابق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و ذبیح الله خدائیان رئیس جدید این سازمان روز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه برگزار شد.

در این مراسم خدائیان رئیس جدید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ایمن سازی اطلاعات از الکترونیکی شدن اقدامات ضروری‌تر است.

تویسرکانی رئیس سابق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به سنگ پرانی‌ها و ممانعت‌هایی که بر سر او در سازمان ثبت وجود داشت، گفت: بسیاری از این موارد را در سینه نگاه می‌دارم. آن روزها به دلایل فشارها فقط به خدا پناه می‌بردم.

حجت الاسلام محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اهمیت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: دولت و مجلس بدانند اگر این سازمان را تقویت کنند نتیجه آن به همه مردم کشور می‌رسد و اعتماد مردم را به نظام افزایش می‌دهد.

رئیس مجلس از تندیس شهید مطهری رونمایی کرد
هم اکنون بخوانید

برگزاری هشتمین و نهمین جلسه دادگاه پرونده پتروشیمی

هشتمین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر آن روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ماه و نهمین جلسه روز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به اخلالگران نظام اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

پس از پایان جلسه نهم قاضی مسعودی مقام اعلام کرد که جلسه بعدی دادگاه متعاقباً اعلام می‌شود.

آزادی ۷۹۳۲ زندانی جرایم غیرعمد در سال ۱۳۹۷

سیداسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور از آزادی ۷۹۳۲ زندانی بدهکار مالی و دیه در سال گذشته خبر داد.

از پرونده‌های زنجانی، مرتضوی، بقایی، مشایی و… چه خبر؟

مهدی هاشمی، بابک زنجانی، سعید مرتضوی، حمید بقایی، اسفندیار رحیم مشایی و شهرام جزایری از چهره‌های شناخته شده‌ای هستند که با حکم قضائی در زندان به سر می‌برند.

هر سه محکوم پرونده بانک سرمایه به زندان رفتند

قاضی مسعودی مقام رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت گفت که هر سه محکوم پرونده بانک سرمایه به زندان رفتند و پزشکی قانونی تأیید کرد که این افراد می‌توانند تحمل حبس کنند.

احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در هفته گذشته به ایسنا گفت که سکته یکی از متهمان پرونده بانک سرمایه -اعضای هیأت مدیره سابق این بانک- از سوی پزشکی قانونی تأیید شده است.

حکم پرونده گروه هدایتی تا ١٠ روز آینده صادر می‌شود

قاضی مسعودی مقام رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از قتل حاجیان که در دوره‌ای وکیل هدایتی بوده است شائبه‌ای مبنی بر اینکه این فرد جعبه سیاه بانک سرمایه است مطرح شد، گفت: پرونده بانک سرمایه نزدیک به ۴۰۰ متهم دارد که چند بخش آن با کیفرخواست به دادگاه آمده است در هفته‌های آتی رسیدگی به پرونده بقیه اعضای هیئت مدیره و برخی از متهمین را آغاز خواهیم کرد و حکم پرونده گروه هدایتی تا ١٠ روز آینده صادر می‌شود.

قاضی شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی پایتخت ۵ اردیبهشت ماه به ایسنا گفت که حمید حاجیان از وکلای دادگستری شب گذشته (چهارشنبه) ۴ اردیبهشت ماه بر اثر تیراندازی در کامرانیه تهران کشته شد.

نظر یک حقوقدان درباره پیشنهاد اجرای حد قذف در استادیوم آزادی!

یک وکیل دادگستری در رابطه با اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه «افرادی که دشنام ناموسی داده اند در همان وسط استادیوم آزادی حد قذف یعنی ۸۰ ضربه شلاق درباره آنها اجرا شود» گفت: این سخن قانونی و واجد شرایط حقوقی نیست زیرا اثبات قذف بسیار مشکل است و مراحلی دارد.

دکتر قادی پاشا مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران روز شنبه ۷ اردیبهشت ماه گفت که پیکرجان باخته ورزشگاه آزادی دقایقی پیش به مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی استان تهران واقع در کهریزک تحویل داده شد.

اولین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۹۸ برگزار می‌شود

به گزارش ایسنا، اولین نشست خبری کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در سال جدید، ساعت ۱۱:۳۰ شنبه ۱۴ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

حق با شفر است یا استقلال؟

رسول کوهپایه زاده وکیل دادگستری با اشاره به رفتار باشگاه استقلال با شفر و راه ندادن او به محل تمرین این تیم، گفت: اگر به صورت قانونی و رسمی و براساس قرارداد مراتب عزل ایشان ابلاغ شده باشد دیگر نیازی به حضور ایشان در تمرین نیست ولی صرفاً اگر در سایت منعکس شده و ابعاد خبری پیدا کرده، این امر دلیلی بر اطلاع مربی نمی‌شود و باید به صورت رسمی و قانونی این عزل ابلاغ شده باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 17 =

دکمه بازگشت به بالا