۸۰ درصد اشتغال و اقتصاد فناوری فضایی مربوط به بخش توسعه خدمات است

به گزارش ایسنا، دکتر مرتضی براری امروز در مراسم بزرگداشت دستاوردهای دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه دانشگاه بسترساز توسعه خلاقیت جوانان و کارآفرینان است، افزود: در نسل سوم، دانشگاه‌ها به سمت خلاقیت و توسعه نوآوری به پیش می‌روند. از این رو دانشگاه‌ها با ایجاد مراکز نوآوری پیشرو بودن خود را در این عرصه به اثبات می‌رسانند.

وی با اشاره به دستاوردهای دانشکده فناوری نوین دانشگاه علم و صنعت در پنج حوزه ماهواره، نانو، انرژی، محیط زیست و بیوتکنولوژی، اظهار کرد: این دانشگاه توانسته است با اجرای تحقیقات خود بخشی از مشکلات جامعه را رفع کند و در امضای تفاهم‌نامه‌ای که ما با این دانشگاه داشتیم، تاکید بر این بوده که این دانشگاه در عرصه‌های مختلف فضایی حضور مؤثر داشته باشد.

برابری با تاکید بر اینکه ما در تلاش هستیم تا با بسترسازی‌های لازم حضور حداکثری جوانان خلاق در عرصه فضا را فراهم کنیم، ادامه داد: امروزه فناوری‌های فضایی علاوه بر آنکه یک حوزه اقتداری است، به عنوان یک اقتصاد جذاب نیز مطرح می‌شود. چرا که طی ۱۰ سال از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ رشد اقتصادی فضا ۱۳۹ درصد بوده و در مقابل اقتصاد جهانی تنها ۱۹.۵ درصد رشد داشته است و این به معنای رشد ۶.۵ درصدی فناوری‌های فضایی نسبت به کل اقتصاد جهانی است.

رئیس سازمان فضایی با تاکید بر اینکه رشد اقتصاد فناوری فضایی تا سال ۲۰۴۰ رشد صعودی خواهد داشت، اظهار کرد: خوشبختانه تا ۲۰ سال آینده این اقتصاد رشد ۴۰۷ درصدی دارد و این در حالیست که رشد متوسط اقتصاد جهانی ۹۲.۴ درصد خواهد بود.

تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما تا فردا
هم اکنون بخوانید

وی با بیان این‌که سهم اقتصاد فضا در جی دی پی در حال رشد است، گفت: در آینده فناوری‌های فضایی، انقلابی خواهد داشت. چرا که ماهواره‌ها در آینده تبدیل به یک زیرساخت اقتصادی برای کشور می‌شوند، به گونه‌ای که اقتصاد خدمات در اینترنت ماهواره‌ای به ۴۱۱ دلار بالغ خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۷۶ درصد اقتصاد فضایی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارد، تاکید کرد: این میزان تا سال ۲۰۴۰ به ۸۵ درصد خواهد رسید.

رئیس سازمان فضایی با اشاره به دو اعتماد نو به نقل از برنامه راهبردی این سازمان، خاطرنشان کرد: در اعتماد نو به نقل از برنامه ۱۰ ساله اول این سازمان که از سال ۱۳۸۵ تا ۹۴ اجرایی شد، علاوه بر آنکه توانستیم در عرصه فناوری فضایی به بلوغ برسیم، موفق به دستیابی به چرخه کامل فناوری فضایی رتبه اول علمی در منطقه و رتبه علمی ۱۱ در دنیا شدیم.

وی طراحی و پرتاب ماهواره “نوید” با توان داخلی، طراحی و ساخت ایستگاه فضایی، مرکز کنترل و هدایت ماهواره، ایستگاه دریافت داده‌های ماهواره‌ای و تحلیل پردازش را از دستاوردهای اجرای اعتماد نو به نقل از برنامه اول فناوری فضا در کشور نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن در آن زمان توانستیم که جزو ۹ کشور اول دنیا در دستیابی به چرخه کامل فضایی قرار گیریم و هم اکنون نیز ۱۲ کشور صاحب چرخه کامل این فناوری هستند.

وی تکمیل زنجیره ارزش فناوری فضایی را از مهمترین اعتماد نو به نقل از برنامه‌های سازمان فضایی ذکر کرد و گفت: توسعه خدمات فضایی، ارتقای جایگاه اپراتوری، توسعه صنعت فضایی و توسعه فناوری از دیگر اعتماد نو به نقل از برنامه‌های ما به شمار می‌رود.

راه‌اندازی تابلوی سبز در بورس انرژی
هم اکنون بخوانید

براری، طراحی و ساخت تحویل‌گیری ماهواره سنجشی، طراحی و تحویل‌گیری ماهواره سنجش از دور راهداری، توسعه ایستگاه‌های چند منظوره و طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی را از دیگر اعتماد نو به نقل از برنامه‌های این سازمان نام برد.

وی با اشاره به ایجاد ۲۸ شرکت دانش‌بنیان در عرصه‌های فضایی، گفت: در حال حاضر در این حوزه کنسرسیوم‌هایی در حال شکل گیری است و امیدواریم به سرعت شاهد رشد این شرکت‌ها باشیم.

وی با اشاره به تدوین پروانه اپراتوری ماهواره سنجشی مخابراتی، گفت: در حال حاضر ۱۵ شرکت بزرگ توانمند در این عرصه وارد شده‌اند و در ۲۰ اردیبهشت ماه جاری اولین مرحله ارزیابی این شرکت‌ها صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان فضایی با اشاره به اقدامات این سازمان در زمینه توسعه خدمات، تاکید کرد: ۸۰ درصد اشتغال و اقتصاد فناوری فضایی مربوط به خدمات می‌شود. از این رو تاکید داریم تا دانشگاه‌ها وارد این عرصه شوند. چرا که این عرصه بسترهای لازم را برای کارآفرینی دانشجویان در پی خواهد داشت.

وی موقعیت‌یابی و ناوبری، نجوم و اکتشافات فضایی و سامانه‌های ترکیبی را از دیگر اعتماد نو به نقل از برنامه‌های در دستور کار سازمان نام برد و گفت: همچنین ما در صدد توسعه استارتاپ‌ها در این حوزه هستیم و آمادگی داریم تا بسترهای لازم را برای حضور این شرکت‌ها فراهم کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

دکمه بازگشت به بالا