چالش‌های اعتباری سازمان بیمه سلامت به روایت وزیر بهداشت

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در اولین همایش ملی سازمان بیمه سلامت، گفت: همیشه می‌توان با شعار و سنت اقداماتی را آغاز کرد، اما ماندگاری یک رویکرد و روش، تنها می‌تواند مبتنی بر علم باشد. انچه که به عنوان ساختاری مداوم در دنیا پیش می‌رود، ممکن است بر مبنای شعارهایی ایجاد شده باشد، اما استمرار آن فقط با عقل و علم میسر خواهد بود که چنین روندی را در سازمان بیمه سلامت می‌بینیم.

وی افزود: در سال‌هایی که در سازمان اعتماد نو به نقل از برنامه و بودجه بودم، اولین دغدغه‌ام این بود که چه بیمه‌ای است که در کشور داریم که به نوعی چاه ویلی است که هر چه پول در آن می‌ریزیم، پر نمی‌شود. باید توجه کرد که پوشش همگانی سلامت و اجرای طرح تحول نظام سلامت برای دستگیری از اقشار محروم جامعه، اقدامی بود که در دولت آقای دکتر روحانی انجام شد. در حال حاضر یکی از آرزوهای کشور عراق اجرای بیمه همگانی است و کشور پاکستان یکی از افتخاراتش این است که از ما برای توسعه سیستم PHC خود الگوبرداری کند. حال نگهداری این ساختارها باید مبتنی بر عقل و علم باشد.

نمکی با بیان اینکه پوشش بیمه همگانی دستاوردی مهم در کشور بود، ادامه داد: البته با اجرای آن با یک چالش عمده و ناپیدا در نظام اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی کشور مواجه شدیم؛ به طوریکه در مقطعی بودجه بیمه سلامت را دو برابر کرده و بودجه سلامت را ۱۰۰ درصد اضافه کردیم، اما دیدیم که این چاه ویل باز هم ۸۰۰۰ میلیارد کم دارد. در نتیجه اوراق منتشر کردیم، اما باز هم مشکل وجود داشت. شاعر می‌گوید “بر ان کدخدا زار باید گریست که دخلش بود ۱۹ خرج ۲۰”.

واکسن ایرانی
هم اکنون بخوانید

وی با بیان اینکه ما چندین گرفتاری در حوزه سلامت داشتیم، گفت: برای ورود به عرصه سلامت و بیمه مقدمه‌ای وجود داشت که آن را رعایت نکرده بودیم و این مقدمه توجه به قوانین بالادستی بود. بنابراین قبل از استقرار گایدلاین‌ها و نظام ارجاع، ورود به این عرصه درست نبود. وقتی راهنمای بالینی نداریم، مسلما بیمار به هر کجا که بخواهد مراجعه می‌کند و پولش را از جیب دولت باید داد.

ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 4 =

دکمه بازگشت به بالا