همه فرماندهان حاضر در این عکس شهید شدند

به گزارش ایسنا، در تهران و حومه‌ی آن، نیروهای بسیاری وجود داشت و نیاز بود که این شهر به غیر از تیپ محمدرسول الله (ص)، تیپ دیگری داشته باشد. آن زمان عراق نیز نیروهای فراوانی به جبهه نبرد آورده و یگان‌های خود را ارتقا داده بود؛ برای همین با توجه به حجم بسیار داوطلبان و نیروهای بسیجی نیاز بود تا سازماندهی صورت بگیرد و یگانی قوی در کنار لشکر ۲۷ راه‌اندازی شود. لشکر ۲۷ نیروهای بسیاری داشت، اما کادر فرماندهی کم بود، لذا تشکیل یگان می‌توانست این خلأ را پر کند.

فرماندهان با توجه به این مساله، تصمیم گرفتند چند یگان را به مجموعه‌ی سپاه اضافه کنند که یکی از آن‌ها تیپ ۱۰ سیدالشهدا (ع) بود. همچنین تیپ ۲۰ رمضان، توپخانه ۶۳ خاتم، تیپ پدافندی ۱۰ محرم و یگان «ش. م. ر. بعثت» نیز اضافه شدند. در مجموع ۱۳ یگان در تهران راه‌اندازی شد. برخی از این یگان‌ها کارهای امنیتی داخل شهر و برخی دیگر در جبهه‌های جنوب و غرب را برعهده داشتند.

تیپ ۱۰ سیدالشهدا (ع) در تاریخ ۱۵ فروردین سال ۶۱ با حکم داوود کریمی از اعضای اصلی تشکیل دهنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عضو هیأت مرکزی سپاه تهران به فرماندهی محسن وزوایی تشکیل شد.

 

فرماندهان شهید لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع)

رزمندگان حاضر در این تصویر شهید داود حیدری فرمانده گردان زهیر، شهید سید حسین میررضی فرمانده عملیات، شهید جعفر محمدی فرمانده عملیات، شهید سید محمد زینال حسینی فرمانده تخریب لشکر ۱۰ سید الشهدا (ع) هستند که مروری کوتاه بر بخشی از زندگی‌نامه آن‌ها خواهیم داشت.

شهید داود حیدری

پس از آغاز جنگ تحمیلی، به عنوان عکاس جنگی از سوی جهاد سازندگی، به جبهه‌های جنوب اعزام می‌شود و در خرمشهر به شکار لحظه‌های ناب جنگی و دفاع رزمندگان مشغول می‌شود. در روزهای سقوط خرمشهر، یک بار به علت انفجار گلوله توپ، تعدادی از همرزمان داوود شهید می‌شوند و او هم به علت موج گرفتگی، بیهوش در میان شهد می‌افتد. امداد گران به خیال آنکه او نیز شهید شده است، پیکرش را همراه شهدای دیگر به سردخانه آبادان منتقل می‌کنند. حیدری پس از ساعتی به هوش می‌آید. به دلیل قطع برق سردخانه تا صبح در کنار اجساد شهدا به سر می‌برد. امداد گران وقتی صبح در سردخانه را باز می‌کنند، او را زنده یافته و سریع به بیمارستان می‌رسانند.

نکوداشت فردوس کاویانی فردا در خانه سینما
هم اکنون بخوانید

زندگی شهید داوود حیدری سرتاسر حماسه و ایثار است. این فرمانده پس از مدت‌ها مجاهدت و تحمل رنج‌های فراوان، در عملیات «کربلای ۸))» بر اثر اصابت (خمپاره ۸۰ به شهادت رسید، او همچون مولایش حسین (ع) سرش از تن جدا شد.

شهید سید حسین میررضی

سردار شهید «سید حسین میررضی» در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۳۷ مصادف با ظهر روز عاشورا در کرج چشم به جهان گشود. واو در تاریخ ۲۵ دی ۱۳۶۵ در شرق بصره کنار کانال ماهی نزدیک طلوع فجر به وسیله اصابت ترکش خمپاره از پهلو به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

با آغاز جنگ تحمیلی این شهید دلاور رهسپار میادین جنگ شد و در طول دوران حضور ایشان در جبهه‌های جنگ مسئولیّت مختلفی از جمله سرپرست فرماندهی لشکر ۱۰ سید الشهدا (ع)، مسئول طرح و عملیات تیپ دو سلمان، جانشین تیپ حبیب ابن مظاهر، عضو شورای فرماندهی سپاه، فرماندهی سپاه کرج و فرماندهی سپاه شهریار را بر عهده گرفت.

شهید جعفر محمدی

سردار شهید «جعفر محمدی» در سال ۱۳۳۷ متولد شد. در مبارزات انقلابی مردم نقش مؤثری داشت و با شروع جنگ به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست. مسئولیت‌های مختلفی را برعهده گرفت. تا این که در عملیات والفجر ۸ در سمت مسئول عملیات لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) به آرزوی دیرینه‌اش رسید.

شهیدسید محمد زینال حسینی

سید محمد همیشه سخت‌ترین و خطرناک‌ترین کارها را خودش انجام می‌داد. شهید سید محمد همانند استادش بود. شهید سید محمد زینال حسینی، طی حضورش در صحنه‌ی نبرد سه بار مجروح و شیمیایی شد. شهید در عملیات نصر ۴، تاریخ ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۶ در منطقه‌ی «ماووت» در اثر اصابت گلوله بر سینه‌اش به مقام رفیع شهادت رسید. مزار این شهید در قطعه‌ی ۲۹، ردیف ۳، شماره‌ی ۷ در بهشت زهرای تهران قرار دارد.

مراسم «دیدارهای ناتمام» ویژه شهدای تکاور ارتش برگزار می‌شود
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

دکمه بازگشت به بالا