آخرین نرخ ارز نیمایی پتروشیمی‌ها

به گزارش ایسنا، بعد از آن‌که سیاست‌های جدید ارزی در سال گذشته از سوی دولت معرفی شد، شرکت‌های پتروشیمی موظف شدند ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کنند؛ ارزی که نرخ آن در زمان ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷، ۴,۲۰۰ تومان بود، اما طبق بسته جدید ارزی که اواسط مردادماه همان سال رونمایی شد، نرخ آن را بازار ثانویه یا همان بازار آزاد تعیین می‌کند.

بر این اساس، شرکت‌های پتروشیمی در ابتدا و پس از معرفی بسته جدید ارزی ارز خود را با نرخ ۸۰۸۰ تومانی وارد بازار کردند. این نرخ به ۷۹۰۰، ۷۷۰۰ و سپس ۷۵۰۰ رسید. آمارها حاکی از آن است که از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا ۱۴ دی، مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار ارز توسط پتروشیمی‌ها در چرخه اقتصادی عرضه شده که حدود ۶ میلیارد دلار از آن به سامانه نیما اختصاص داشت.

در این راستا، احمد مهدوی – دبیر کل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی – در گفت‌گو با ایسنا با تاکید بر این‌که روند عرضه ارز صادراتی پتروشیمی‌ها در سامانه نیما در سال جدید نیز ادامه دارد، اظهار کرد: بر اساس بخش نامه بانک مرکزی شرکت‌های پتروشیمی موظف هستند حداقل ۷۰ درصد از ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کنند.

وی افزود: ۳۰ درصد دیگر ارز صادراتی نیز باید وارد چرخه اقتصادی کشور شود اما برای واردات تجهیزات مورد نیاز شرکت‌ها و همچنین واردات سایر واردکنندگان. فعلاً میزانی مشخص تعیین نشده است و میزان بستگی به مقدار صادرات دارد. از آنجا که ما صادرکننده عمده هستیم، ۷۰ درصد ارز خود را در نیما عرضه می‌کنیم و ۳۰ درصد دیگر را یا می‌توانیم خودمان استفاده کنیم و یا می‌توانیم با نرخ توافقی یا بر اساس نرخ سنا تحویل سایر وارد کنندگانی دهیم که ثبت سفارش کرده‌اند.

قیمت لیر ترکیه امروز 16 تیرماه
هم اکنون بخوانید

دبیر کل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی درباره نرخی شرکت‌های پتروشیمی بر اساس آن یورو در سامانه نیما عرضه می‌کنند، توضیح داد: ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + هشت =

دکمه بازگشت به بالا