واکنش منتجب نیا به استعفاهای بدنه کابینه دولت

آیت الله رسول منتجب نیا در پیامی به استعفاهای بدنه کابینه دولت واکنش نشان داد.

به گزارش اعتماد نو ، متن پیام بدین شرح است:

ریشه یابی استعفاهای وزرا
کناره گیری و استعفای هر مسئول از حوزه مسئولیت خود مانند سایر پدیده های طبیعی و اجتماعی معلول علت و یا عللی است که گاهی از ضعف و ناتوانی خود مسئول نشات می گیرد و گاهی در اثر فشارها ؛ کارشکنی‌ها و مخالفتها از بیرون آن حوزه و فرمانی به حکم قانون و یا با رای مقام قضایی و یا درخواست مقام مافوق صورت می پذیرد .
استعفای وزراء و سایر اعضای دولت و نهاد ریاست‌جمهوری در دولت‌های مختلف ؛ متفاوت می باشد مثلاً در دولت های نهم و دهم نوعٱ بدلیل ناهماهنگی با رئیس جمهور و اطرافیان او و یا به دستور شخص رئیس جمهور بود اما استعفای سه وزیر ( بهداشت و درمان و آموزش پزشکی؛ راه و مسکن و شهرسازی و امور خارجه ) در دولت دوازدهم , هم قابل تامل و بررسی دقیق است و هم از نظر ماهیت و انگیزش با دیگری متفاوت است . آنچه از نامه و اظهارات دو وزیر مسکن و شهرسازی و بهداشت و درمان , استنباط می‌شود اینکه هر دو نسبت به عدم همکاری دولت و ستاد ریاست جمهوری و عدم تخصیص منابع مورد نیاز بشدت گلایه داشتند که البته وزیر راه آن را با لحنی تند و انتقادآمیز درآمیخت.
در مورد دکتر ظریف از آنجا که حوزه مسئولیت وی کمتر بعد مالی و اعتباری داشته و شنیده نشده که ایشان از کمی بودجه و امکانات شکایتی کند , ریشه و انگیزه استعفای او را باید در چند عامل و احتمال سراغ گرفت :
۱- ضعف و ناتوانی شخص وزیر در انجام و ادامه ماموریت و امور حساس محوله
۲- ناهماهنگی رئیس جمهور؛ معاونان ؛ دفتر و نهاد ریاست‌جمهوری و سایر وزراء با وزیر امور خارجه
۳-فشارهای خارجی و بین المللی ؛ تحریم ها؛ نقض عهد و بداخلاقی های سیاسی دولتهای آمریکا و اروپایی
۴- فشارهای سیاسی و روانی داخلی دلواپسان ؛ مخالفان و افراطیون
۵- وجود نهادهای موازی در کشور و عدم تمرکز دیپلماسی خارجی در وزارت امور خارجه
۶- دخالت های نابجا و غیر قانونی و خنثی سازی فعالیت های علمی و کارشناسی دیپلمات‌ها توسط افراد و نهاد های غیر مسئول .
با بررسی عملکرد دکتر ظریف و با توجه به روحیه , ظرفیت, تخصص و سوابق او چنین نتیجه گیری می شود که :
احتمال اول کاملا منتفی است چرا که وی دیپلماتی کارآزموده و پرانرژی و تلاشگر است .
احتمال سوم هم نمی تواند دلیلی بر استعفا باشد زیرا لازمه هر کار بزرگی داشتن آمادگی کامل برای مواجهه با انواع مخالفتها و کارشکنی‌های دشمنان است .
احتمال دوم در مورد شخص رئیس‌جمهور تقریبا منتفی است ؛ تنها پرسشی در مورد عدم حضور دکتر ظریف در دیدار های بشار اسد بدون پاسخ مانده است , و اما نسبت به معاونان و ستاد ریاست جمهوری ؛ شنیده ها حکایت از وجود ناهماهنگی بلکه مانع تراشی دارد..
اما احتمالات چهارم , پنجم و ششم ؛ با عنایت به ساختارهای قانونی نظام از یکسو و وجود نهادهای هر وزارتخانه و اظهار نظر های رسمی و غیر رسمی؛ دخالت های نابجا و غیرقانونی برخی مسئولان غیر دیپلمات در همه امور کشور ؛ از جمله امر بسیار حساس و اثرگذار روابط بین‌الملل ؛ از سوی دیگر فضاسازی سیاسی و روانی در رسانه‌های مکتوب و مجازی و حتی مخالف خوانی ها در صدا و سیما می تواند کار را بر دستگاه دیپلماسی رسمی و قانونی کشور ؛ دشوار کرده و تمامی بافته های دیپلمات‌های دانشمند و دلسوز را با یک مصاحبه ؛ سخنرانی و یا یک اقدام عملی ؛ پنبه سازد و تاوان و خسارات آن را مردم و نظام می بایست پرداخت نمایند .
به عقیده اینجانب تا از سوی مسئولان عالیرتبه نظام ؛ این ناهماهنگی ها برطرف نشده و امر خطیر روابط با دولتها و ملت های جهان بر اساس عقل, منطق , قانون و مصلحت کاملاً مدیریت نشود و کارها به کاردانها و عقلای ملت سپرده نشود ؛ در به همین پاشنه.خواهد ماند و روز به روز شاهد حوادث تلخ و پیش بینی نشده خواهیم بود .
والسلام
رسول منتجب‌نیا
اسفندماه نود و هفت

پاسخ به هجمه ها، وظیفه هواداران دولت است نه خود دولت
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 10 =

دکمه بازگشت به بالا