رئیس‌جمهوری از فرصت سوال مجلس برای روشنگری استفاده کند

حجت‌الاسلام والمسلمین «رحمت‌اله بیگدلی»، عضو شورای مرکزی «حزب اعتماد ملی» در گفت‌وگویی از چگونگی مواجهه رئیس‌جمهوری با سوالات مجلس سخن گفت و تصریح کرد هر چند عده ‌ای به دنبال مشکل ‌‌تراشی برای دولتند، اما روحانی باید به نفع دولت و ملت در مجلس روشنگری کند.

به گزارش اعتماد نو، اهم گزاره های این گفت و گو را در ذیل می خوانید:

۱. مهم‌ترین عامل موفقیت یک حکومت، دولت یا یک تئوری که به جامعه عرضه می‌شود وجود سرمایه اجتماعی قوی در آن جامعه است. اگر سرمایه اجتماعی آسیب ببیند هیچ تئوری، دولت و حکومتی نمی‌‌تواند موفقیتی حاصل کند.

۲. متاسفانه امروز سرمایه اجتماعی در جامعه ما به‌شدت آسیب دیده‌ است. در نتیجه دولت‌‌هایی که روی کار می‌آیند و تئوری‌هایی‌ که به جامعه عرضه می‌شوند، نمی‌توانند اعتماد مردم را جلب و در دل‌ها‌ نفوذ کنند.

۳. مردم از یک سلسله مسایلی‌ چون ناکارآمدی رنج می‌برند و ناراحت‌ هستند. مردم احساس می‌کنند سیستم مدیریتی جامعه فشل و ناکارآمد است البته منظورم از سیستم مدیریتی هر سه‌ قوه مقننه، مجریه و قضاییه است؛ زیرا‌ ما در زمینه‌ قانون‌گذاری، اجرا‌ و داوری و قضاوت مشکل داریم‌.

۴. مردم انتظار دارند که‌ دولت با مردم صادقانه‌ سخن بگوید‌ و صادقانه رفتار کند. مردم انتظار دارند که نمایندگان مجلس و دستگاه قضا هم به منشور و وعده‌هایی که دارند عمل کنند‌. اگر قوای سه‌گانه به وظایف و وعده‌های خودشان عمل کنند، به‌تدریج می‌توانند در ترمیم سرمایه اجتماعی توفیق‌ یابند و اعتماد مردم را به خودشان جلب کنند و کارهای تأثیرگذاری را انجام دهند.

۵. من معتقدم که سوال در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود. ما هر وقتی که بخواهیم سوالی و بحثی را مطرح کنیم می‌گویند در این شرایط مصلحت‌ نیست. البته در دوره احمدی‌نژاد بارها و بارها نمایندگان شایسته‌ای چون علی مطهری در صدد طرح سوال از او بودند، اما برخی محافل‌ نگذاشتند سوال مطرح شود و مانع شدند. با تامل در این‌ نوع برخوردهای دوگانه این پرسش مطرح می‌شود که چرا برخی رفتارشان مصداق یک بام و دو هواست و‌ آن دوره آن‌طور عمل می‌کردند و زمان آقای روحانی این‌گونه عمل می‌کنند. اگر نمایندگان واقعا بخواهند از رییس‌جمهوری سوال کنند و هدفشان اصلاح باشد، بسیار خوب و مفید خواهد بود.

درخواست قاطعانه جمعی از اعضای مسئول حزب اعتماد ملی از دبیرکل برای رد استعفای منتجب نیا
هم اکنون بخوانید

۶. آقای روحانی باید حداقل بخش زیادی از مطالبی را‌ که گفتنی است بگوید؛ مطالبی را که به کلیت منافع ملی آسیب نمی‌زند و‌ موجب تجری بیگانگان نسبت به کشور نمی‌شود. آقای روحانی‌ می‌تواند روشنگری کند و واقعیت‌ها را به مردم بگوید که ما در چه وضعیتی مملکت را تحویل گرفتیم و چه مشکلاتی داشتیم و داریم و به چه مسایل بین ‌المللی مبتلا هستیم، ریشه و عوامل مشکلات چیست و راه اصلاحات چیست؟!

۷. بدون تردید عوامل‌ این حملات سازمان‌یافته به‌ دولت نه تنها در پی‌ حل مشکلات‌ نیستند، بلکه به‌دنبال ایجاد مشکلات بیش‌تر‌ برای دولتند. هدف آنان سیاسی و معطوف به انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ است. در واقع مخالفان دولت از مدت‌ها پیش تبلیغات خود را برای این دو انتخابات‌ شروع کرده‌اند و فکر می‌کنند با تخریب دولت می‌توانند موفقیتی کسب کنند.

۸. من معتقدم که مقامات قوه قضاییه و فرماندهان عزیز نیروهای مسلح و … نباید در کار دولت دخالت کنند‌ و در باره سیاست خارجی‌ و روابط بین ‌الملل از طرف نظام سخن بگویند و برای دولت مشکل ایجاد کنند‌.

۹. . هیچ ضرورتی ندارد که رییس‌‌جمهوری‌ و دیگر مقامات هم روزی چند‌ بار و از حفظ و بالبداهه نطق‌ کنند. همه مقامات بالاخص‌ رییس‌جمهوری باید متن‌ نطق‌های خویش را بنویسند و در تنظیم‌ نطق‌های رییس‌‌جمهوری‌ باید ده ‌ها نفر متخصص‌ به او کمک کنند و ناظر بر نطق‌های‌ او باشند.

۱۰. در جایی‌ خواندم که در تنظیم‌ نطق‌های رییس‌جمهوری آمریکا حدود ۳۰۰ نفر به‌او‌ کمک می‌کنند؛ آن هم‌ متخصصان رشته‌های مختلف‌ علوم‌ که بار معنایی‌ کلمات‌ و جملات‌ و تبعات آن ‌ها را کاملا درک می ‌کنند‌.

منتجب نیا به دیدار هنگامه شهیدی رفت
هم اکنون بخوانید

۱۱.  یک مقام اطلاعاتی و امنیتی یکی از کشورهای بیگانه گفته بود که ما بخش اعظم اطلاعاتمان در باره ایران‌ را از بین سخنان‌ مسوولان ایران به دست می‌آوریم و اصلاً نیازی به جاسوس نداریم.

۱۲. رییس‌جمهوری باید از روی متن‌ تنظیم‌ شده‌ و‌ با ویرایش فنی‌ و ادبی فوق‌العاده سخن‌ بگوید‌ و ادبیات‌ فاخر داشته‌ باشد تا سخن او‌ هم بر دل‌ها بنشیند و هم مشکلی برای کشور ایجاد نکند‌.

 

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + شش =

دکمه بازگشت به بالا