ظریف: آمریکایی‌ها هیچ‌گاه صداقت نداشته‌اند

وزیر امور خارجه با اشاره به بی‌اعتمادی‌هایی که طی سال‌ها نسبت به آمریکایی‌ها ایجاد شده، اظهار کرد: آمریکایی‌ها هیچ‌گاه صداقت نداشته‌اند.

به گزارش اعتماد نو، محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع پایگاه خبریان در پاسخ به این پرسش که با توجه به صحبت‌های رییس جمهوری مبنی بر این‌که آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران صداقت نشان داده و غرامت‌های مداخلات ۶۰ ساله‌شان را در ایران پرداخت کند و این‌که آیا به اعتقاد وی آمریکا چنین صداقتی را نشان خواهد داد یا خیر، گفت: آمریکایی‌ها هیچ گاه در این حوزه صداقت نداشتند و حرکت آقای ترامپ یک حرکت تبلیغاتی بود. یکی از دلایل مهمی که می‌توانیم طبق آن به این برسیم که آقای ترامپ نه نسبت به مردم ایران و نه نسبت به تعهدات بین‌المللی آمریکا هیچ حساسیتی ندارد این است که اولین تحریمی که آقای ترامپ برگرداند تحریم هواپیماها بود، یعنی حتی قبل از روز ششم اوت که دور اول تحریم‌ها بازگشت اولین کاری که آمریکا انجام داد این بود که ارسال ۲۰۰ هواپیما را که قرار بود مردم ایران از آن استفاده کنند را لغو کرد.

وی افزود: آنان بسیار نیاز دارند که به مردم ایران نشان دهند که این بی‌اعتمادی متراکمی که در طول ۴۰ سال اخیر ایجاد کرده‌اند برایش چه توضیحی دارند. مردم ایران چه دلیلی دارند که احساس نیاز کنند که لازم است با آنان به مذاکره بنشیند به هر حال اگر بحث مذاکره باشد ما دو سال مذاکره فشرده با آمریکا داشته‌ایم که نتیجه‌اش برجام بود و آقای ترامپ از آن خارج شد. حال چه‌طور می‌توان اعتماد کرد که اگر به فرض محال با آمریکا مذاکره تازه‌ای هم انجام شد و به توافق جدیدی هم رسیدیم آمریکا به آن پایبند باشد، بنابراین روش آمریکا و رفتارش نه تنها هیچ اعتمادی برای ایران، برای هیچ کشوری در دنیا باقی نمی‌گذارد.

انتشار اظهارات منتسب به ظریف در کمیسیون امنیت غیرمسئولانه و کذب محض است
هم اکنون بخوانید

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه چه نقشی در تسهیل صادرات در شرایط تحریم خواهد داشت، اظهار کرد: معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه وظیفه‌اش تسهیل است تا هم کار فعالان بخش خصوصی و هم فعالان دولتی را آسان کند و امکانات صادراتی را در خارج کشور شناسایی خواهد کرد و زمینه را برای ارتباط بخش خصوصی ما با بخش خصوصی سایر کشورها فراهم خواهد کرد و بخش خصوصی برای رسیدن به اهدافش کمک خواهد کرد. حتما این فعالیت باید در شرایط بازگشت تحریم‌ها توسط آمریکایی‌ها انجام شود. البته نکته قابل توجهی که هست این است که امروز دنیا علیه تحریم‌های آمریکا ایستاده است و این در حالی است که در گذشته سایر کشورها با آمریکا در این زمینه هم همراهی می‌کردند.

ظریف ادامه داد: واقعیتی که من دارم مشاهده می‌کنم این است که بیش از فشار اقتصادی آمریکا با جنگ روانی وارد شده است و این کار را با شرکای خود انجام می‌دهد و سعی می‌کند آن را در ایران هم پیاده کند. پس نباید فضای روانی ما متاثر شود و آنچه که وجود دارد این است که دنیا علاقه‌ای ندارد تحریم‌های آمریکا را عملی کند و کشورهای مختلف دنیا سعی می‌کنند در این زمینه برای خنثی کردن تاثیر آن عمل کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان تاکید کرد: کارهایی که تا حالا اروپایی‌ها انجام داده‌اند نشان می‌دهد که تا حدی در عمل متعهد به برجام هستند و نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند نسبت به برجام متعهد باشند، اما مهم این است که اروپا چقدر می‌خواهد هزینه کند، بنابراین آنچه که مهم است این است که اروپا صرفا اراده سیاسی انجام ندهد. بالاخره این یک توافق است که برای آنها از نظر حیثیتی و امنیتی بسیار مهم است و باید ببینیم که آیا می‌خواهند برای آن هزینه بکنند یا نه؟ حالا باید ببینیم که در برابر تحریم‌هایی که در آینده شدیدتر خواهد شد نیز اروپایی‌ها چگونه عمل خواهند کرد.

تداوم فشار آمریکا به سایر کشورها یک قلدری و قانون‌گریزی نامتعارف است
هم اکنون بخوانید

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

دکمه بازگشت به بالا