برگی دیگر از دلار…

نرخ دلار امروز از مرز ۱۱ هزار تومان گذشت تا این ارز بار دیگری با افزایش قیمت خود تاریخ‌سازی کند. وضعیت قیمتی دلار امروز جزو مهمترین اخبار اقتصادی بود.

به گزارش اعتماد نو، بازار ارز که این روزها مهم‌ترین خبرهای کشور را به خود اختصاص می‌دهد بازهم آرام نماند و به خبرسازی‌های خود ادامه داد. ادامه روند صعودی نرخ ارز این بار دلار آمریکا را به بالای ۱۰ هزار تومان رساند تا رکورد جدیدی برای این ارز به ثبت برسد. ماجرای پرحاشیه ارز حدود یک سال پیش شروع شده و تاکنون نیز بازار آرامشی به خود ندیده است. دلار از حدود ۳۸۰۰ تومان در شهریور ۱۳۹۶ تا بیش از ۱۰ هزار تومان تا به امروز افزایش قیمت داشته و پیش بینی هم برای زمان پیش رو وجود ندارد. این در حالی است که در سال جاری با وجود اینکه دولت در سیاست ارزی خود تغییراتی ایجاد کرد اما به هر حال پاسخگوی شرایط موجود نبود و به گونه‌ای سیاستگذاری کرد که کارشناسان از همان ابتدای امر آن را شکست خورده و بی‌نتیجه دانسته بودند. زمانی که دلار تا مرز ۶۰۰۰ تومان پیش رفت، به یکباره و طی یک سیاست دستوری آن را تک نرخی و با قیمت ۴۲۰۰ تومان برای واردات و صادرات اعلام کرده و در سویی دیگر بازار ارز را به رسمیت نشناخت.

در حالی آینده بازار ارز تکلیف مشخصی ندارد که بارها کارشناسان از دولت خواسته‌اند در سیاست موجود تجدیدنظر کنند به هر حال این اتفاق چندان نیفتاد تا اینکه اخیرا با تغییراتی که در ریاست بانک مرکزی اتفاق افتاد، ظاهرا رئیس کل جدید بانک مرکزی اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایی برای تغییر رویه موجود دارد. آن طور که همتی می‌گوید اعتماد نو به نقل از برنامه‌های او در راستای حفظ ذخایر ارزی و از بین بردن رانت بزرگی است که این روزها در بازار ارز در نتیجه اجرای سیاست ارزی دولت در چند ماه گذشته ایجاد شده است.

شهرام جزایری در حین فرار دستگیر شد

خبر دیگری که از صبح امروز در رسانه‌های مختلف انتشار یافت، خبر دستگیری شهرام جزایری، مفسد اقتصادی ایران بود که گفته شد در حین فرار از کشور از طریق پنهان شدن در تریلر ترانزیت کالا برای رفتن به ترکیه دستگیر شده است. علی معصومی، مدیرکل گمرک بازرگان، با اشاره به جزئیات شناسایی و دستگیری شهرام جزایری، به ایسنا گفت: روز پنج‌شنبه ساعت ۴:۳۰ بامداد محموله ترانزیتی با بار عدس یا ماش، به سمت ترکیه در حال حرکت بوده است که همکاران ما در زمان ارائه برگه خروج صادرات و تنها ۲۰ متر مانده به خروج از کشور، محموله را متوقف و اقدام به بازرسی فیزیکی می‌کنند.

وی با بیان اینکه پاره بودن پلمب یا سیم سربی دور کانتینر نظر ماموران گمرک را جلب کرده است، گفت: پس از بازرسی فیزیکی مشخص می‌شود که دو نفر در این بار حضور دارند که یکی از آن‌ها خود را تبعه افغان معرفی می‌کند و فرد دوم نیز هیچ‌گونه اطلاعاتی از خود نمی‌دهد و تنها از نداشتن مدارک شناسایی سخن می‌گوید.

قیمت نفت شاید سال 2023 به بالای 100 دلار برسد
هم اکنون بخوانید

مدیرکل گمرک بازرگان افزود: در ادامه صورت‌جلسه تنظیم و همان ساعات اولیه، این دو نفر تحویل یگان حفاظت گمرک می‌شوند که بازجویی‌های لازم از آن‌ها به عمل ‌آید.

وی با اشاره به عکسی که از شهرام جزایری در فضای مجازی پس از دستگیری‌اش منتشر شده، گفت: این عکس توسط ماموران ما در ساختمان یگان حفاظت گمرک گرفته شده است.

تخصیص ارز به ایرلاین‌ها متوقف شد

خبر مهم دیگر امروز توقف تخصیص ارز به ایرلاین‌ها بود که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که از حدود یک ماه پیش تخصیص ارز به ایرلاین‌های ایرانی متوقف شده است.

مقصود اسعدی سامانی اعلام کرد: متاسفانه با وجود آنکه در بسیاری از جلسات و مذاکرات رسما اعلام کردیم که بخش قابل توجهی از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی مستقیما باید با پرداخت ارز همراه شود، اما متاسفانه حمایت‌های لازم در این زمینه از شرکت‌های ایرانی انجام نشده و ما در هفته‌های گذشته با مشکلات جدی مواجه بودیم. به گفته وی، از حدود یک ماه قبل که ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌های ایرانی نرسیده، آنها عملا تنها تلاش کردند فضا را مدیریت کنند تا در آینده نزدیک تصمیم های لازم در این زمینه اتخاذ شود.

این در حالی است که بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته حدود ۶۰  درصد از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی به شرکت ارزی انجام می‌شود و با توجه به رفت و آمد تعدادی از هواپیماهای ایران در فرودگاه‌های بین المللی نرسیدن ارز به این شرکت‌ها می‌تواند مشکل‌ساز شود.

شکایت ایران از آمریکا

اما خبر دیگری که امروز توجه مخاطبان را به خود جلب کرد، شکایت ایران از آمریکا به دلیل ممنوعیت واردات فرش دست‌باف ایرانی بود. گفته می‌شود ایران در دادگاه‌های بین‌المللی علیه تحریم‌های جدید آمریکا روی واردات قالی ایرانی دستباف شکایت خواهد کرد. این موضوع را خبرگزاری شینهوا به نقل از فرشته دستپاک، مدیر مرکز ملی فرش ایران نوشته که او گفته است: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به اشتباه صنعت هنری را که نماد فرهنگ و مالکیت معنوی مردم ایران است، تحریم کرده است. وی خاطرنشان کرد: طبق پروتکل‌های بین‌المللی آنچه به یک ملت تعلق دارد، نمی‌تواند تحریم شود.

اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا اخیرا مجوز واردات فرش و مواد غذایی ایرانی از جمله پسته و خاویار را ممنوع کرده است.

هاتگرام و طلاگرام تا ۱۵ شهریور فرصت دارند

اما در اخبار امروز، ابوالحسن فیروزآبادی، رییس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه کمکی به فیلترشکن‌ها نمی‌شود، گفت: امیدواریم وزارت ارتباطات مانند گذشته، همان میزانی که باید جلوی فیلترشکن‌ها را بگیرد، این کار را انجام دهد؛ به نسخه‌های داخلی تلگرام هم تا ۱۵ شهریور مهلت داده شده که ۱۰۰ درصد بومی شوند. وی با بیان اینکه چیزی تحت عنوان کمکی به فیلترشکن‌ها وجود ندارد، افزود: شرکت ارتباطات زیرساخت باید برای ممانعت از فعالیت فیلترشکن‌ها در کشور، ایمن‌سازی و مصون‌سازی شبکه مخابراتی کشور را با دقت بیش‌تری انجام دهد که البته در این زمینه این اواخر نقص‌هایی دیده می‌شود که امیدواریم وزارت ارتباطات مانند گذشته به شرایط قبل از یک ماه اخیر برگردد و همان میزانی که باید، جلوی فیلترشکن‌ها را بگیرد.

رییس مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: درباره حمایت از هاتگرام و طلاگرام هم در حقیقت از همان ابتدا که سیاست خروج از انحصار تلگرام را داشتیم، برای دوران گذار، پذیرفتیم که تلگرام‌های نسخه فارسی چند ماهی فعال باشد. با آخرین مهلتی که به آنها دادیم، تا ۱۵ شهریور باید به یک پیام‌رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل شوند.

تولیدکنندگان نفت خلیج فارس در سهمیه اوپک تغییر نمی‌دهند
هم اکنون بخوانید

زمان الکترونیکی شدن پرداخت عوارض در آزادراه‌ها

پرداخت الکترونیکی عوارض یکی از موارد کاربرد فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی است که جایگزینی آن با پرداخت سنتی، می‌تواند تسهیل و تسریع این فرآیند را به همراه داشته باشد. اما طرح الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی از چند سال قبل در ایران مطرح و در این زمینه تلاش شد با تبلیغاتی که صورت می‌گیرد میزان استقبال مردم از این اقدامات افزایش پیدا کند. در کنار محدودیت‌هایی که در فرهنگ‌سازی این طرح وجود داشته محدودیت تعداد آزادراه‌هایی که عوارض الکترونیکی در آنها فعال شده نیز مزید بر علت شده تا همچنان صف‌های به وجود آمده در باجه‌های جاده‌ای اصلی‌ترین شیوه پرداخت عوارض باشد.

در این باره عباس اربابی – قائم مقام شرکت مجری طرح الکترونیکی کردن عوارض بزرگراه‌ها- به ایسنا، اظهار کرد: آزادراه‌ها در مشارکت بخش خصوصی و دولت هستند که شرکت‌ها به ازای سرمایه‌گذاری، از گیت‌ها بهره‌برداری می‌کنند. زمانی که شما به گیت آزادراه‌ها می‌رسید، باید توقف کنید و به شخصی که آنجاست، پول خرد بدهید؛ این پول به سمت شرکت آزادراهی که سرمایه‌گذاری کرده برمی‌گردد. از این رو تردد اشخاص و پرداخت عوارض برای شرکت‌های سرمایه‌گذار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به ابلاغ قرارداد این پروژه در ماه جاری به منظور طراحی، پیاده‌سازی و بهره‌برداری از این سامانه مربوطه، بیان کرد: اطلاعات تردد و پرداخت از طریق این سامانه جمع‌آوری می‌شود. اگر ماشینی در آزادراه‌ها تردد کند  اما  عوارض را با هیچ کدام از روش‌های ذکر شده پرداخت نکند، مهلتی به آن‌ها داده می‌شود اما اگر پرداخت انجام نشود، وارد مکانیزم جریمه می‌شوند، زیرا پلاک ماشین شناسایی شده و پلیس هم نهایت همکاری را با ما خواهد کرد. با توجه به سه ماه دوره تحقق برای بررسی مکانیزم‌ها و تکمیل طراحی و شش ماه دوره اجرای این طرح، امیدواریم تا آخر سال ابزارهایمان در کلیه آزادراه‌های در حال بهره‌برداری کشور نصب شده و این سامانه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − ده =

دکمه بازگشت به بالا