انتقاد همت از وضعیت تئاتر دانشگاهی

نمایش «آنشرلی با موهای خیلی قرمز» اثر برگزیده بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی،با حضور هنرمندان تئاتر و مدیرکل هنرهای نمایشی، طی مراسمی ۲۵ تیر ماه رسما اجرای عمومی خود را در مرکز تئاتر مولوی آغاز کرد.

به گزارش اعتماد نو،به نقل از روابط عمومی مرکز تئاتر مولوی،اصغر همت مدیرعامل سابق خانه تئاتر، شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی، فریبا عدمی نماینده اداره کل فرهنگی وزارت علوم، امیرحسین حریری رئیس مرکز تئاتر مولوی و هنرمندانی همچون تینو صالحی، اشکان خیل نژاد، حسن پارسایی، محسن حسن زاده، حسین عبدالهی و … در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم اصغر همت با اشاره به خاطراتش از مرکز تئاتر مولوی گفت: بعد از شهر شیراز، تالار مولوی و دانشکده هنرهای زیبا همیشه برای من جاودانه هستند و من ۹ کار در تالار مولوی اجرا کرده‌ام.

این هنرمند با انتقاد از وضعیت تئاتر دانشگاهی گفت: تئاتر دانشگاهی ما روزگار خوشی را نمی‌گذراند. یک زمانی در همان ۴ سال کارشناسی تکلیف ما مشخص میشد. هم برای ورود به دانشگاه مراحل بسیار سختی را از سر میگذراندیم و این سختی در ۴ سال تحصیل هم ادامه داشت. خبری هم از کنکور سراسری نبود و کنکور ما یک آزمون تخصصی بود و هر کسی با اندوختهای که داشت وارد میشد.

وی با انتقاد از سیاستهای بعضی از دانشگاهها در جذب حداکثری دانشجوی تئاتر گفت: پیش از این دانشگاه محل رشد استعداد بود و نه کشف استعداد. زمانی که من در دانشگاه سوره مدیر بودم این حرف را زدم و پایش هم ایستادم. اگر کسی با تئاتر بیگانه بود به دانشگاه راهش نمی دادم. حتا اگر شخصی تجربه هم داشت اما استعداد نداشت مردود میشد. این مساله رحم نمی شناسد و باید بسیار دقیق عمل کرد. اما متاسفانه الان با شرایطی که بر تئاتر دانشگاهی ما حاکم است،اگر وضعیت عوض نشود، هیچ امیدی نیست.

«شب شعر» به‌دنبال آرامش در جامعه ملتهب است
هم اکنون بخوانید

این هنرمند پیشکسوت و بازیگر تئاتر با اشاره به تغییر و تحولات در مدیریت تئاتر اظهار داشت: از طرفی اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و کسانی که خود از بدنه تئاتر هستند وارد کارزار شدهاند و امیدوارم به وضعیت کنونی تکانی بدهند. تئاتر دانشگاهی ریشه و مبدا تئاتر حرفه ایست و امیدوارم وزارت علوم روزی برای اصلاح دانشکدههای تئاتری که به شکل قارچ واری رشد کردهاند فکری کند. ما ۳۰ نفر فارغ التحصیل می خواهیم نه ۳۰۰۰ نفر.

او در انتها با اشاره به نمایش آنشرلی اضافه کرد: راجع به این کار تعریفهای خوب زیادی شنیدم و خوشبختانه از کسانی تعریف شنیدم که به آنها اطمینان کامل دارم.

او در انتها ابراز امیدواری کرد که نمایش «آنشرلی» که از تولیدات خوب تئاتر دانشگاهی است، نظر هنرمندان این حوزه را به خود جلب کند و اجرای موفقی داشته باشد.

شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی نیز اظهار داشت: امیدوارم بعد از تب جام جهانی مخاطبان به عنوان اصلی ترین حامیان تئاتر، مجددا سالنها رو پر کنند و این نمایش نیز از استقبال خوبی در این سالن برخوردار شود. سالنی که برای تئاتر ما فقط خاطره انگیز نیست، بلکه جریان تئاتر ما و رونق و توسعه تئاتر ما مدیون این مکان است که اگر واژه «مقدس» را برای تئاتر مولوی به کار ببریم، خیلی اغراق نکرده ایم.

نویسنده آثاری همچون «مدریک» و «چه کسی سهراب را کشت؟» اضافه کرد: آن چیزی که ضرورت دارد و نیاز است که مورد توجه قرار بگیرد این است که ما به حوزه تئاتر دانشگاهی بپردازیم. حوزه‌ای که می تواند ما را به سمت تئاتر اندیشه محور و تفکر برانگیز و اصالت تئاتر نزدیک کند. تئاتر تنوع و ژانرهای بسیار مختلفی دارد. همه نوع تئاتر برای همه نوع مخاطب می توان اجرا کرد. اما آنچه که ضروریست این است که نباید اصالت تئاتر را فراموش بکنیم.

«بیهقی» مُد شد و تاریخش فراموش!
هم اکنون بخوانید

نویسنده و کارگردان نمایش «خروس می خواند» در انتها اضافه کرد: ما هم به سهم خود تلاش کرده‌ایم به جریان تئاتر دانشگاهی توجه کنیم و امیدوارم بتوانیم وظیفه خودمان را در قبال دانشجویان و آینده سازان رشته تئاتر و نسلی که می توانند آینده این هنر شکوهمند را خیلی پربارتر کنند، به خوبی ادا کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 15 =

دکمه بازگشت به بالا