هنوز به ناتو پایبندیم، فعلا خروج ضرورتی ندارد

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری خود در بروکسل تاکید کرد که تعهد آمریکا به ناتو به رغم وجود برخی شایعات درباره تهدید وی به خروج از این ائتلاف، همچنان قوی و محکم باقی خواهد ماند..

به گزارش اعتماد نو،خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد:  ترامپ گفت که به همگان گفته است اگر آنها تعهدات مالی خودشان را افزایش ندهند بسیار ناراحت خواهد بود.

رییس جمهور آمریکا بار دیگر اظهار داشت که کشورش احتمالا ۹۰ درصد از هزینه‌های ناتو را می‌پردازد.

ترامپ گفت که می‌تواند آمریکا را از ناتو خارج کند اما در حال حاضر این اقدام ضرورتی ندارد.

براساس گزارش رسانه‌ها ترامپ در نشست فوق‌العاده ناتو در بروکسل تهدید کرده بود اگر اعضای ائتلاف هزینه‌های دفاعی را افزایش ندهند کشورش را از ناتو خارج خواهد کرد.

ترامپ گفت که از این شرایط بسیار ناراحت است اما با شکایت‌های وی اعضای ائتلاف تعهد مالی خود را افزایش دادند. وی افزود: ائتلاف ناتو بودجه زیادی را در سال آینده تصویب خواهد کرد که به بیش از ۷۰۰میلیارد دلار می‌رسد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا هنوز هم به خروج از ناتو تهدید می‌کند و آیا می‌تواند بدون مجوز کنگره این کار را انجام دهد گفت: احتمالا قدرت این کار را دارم اما ضر ورتی ندارد.

تاکنون هیچ‌گونه اظهارنظری از سوی اعضای ناتو در نظر گرفته نشده است.

ترامپ که زمانی ناتو را یک ائتلاف “کهنه و منسوخ” دانسته بود گفت که به ناتو  اعتماد دارد.

وی گفت: آنها فهمیدند که من بسیار ناراضی هستم اما در نهایت همه چیز به بهترین شکل پایان یافت. در نهایت همه به توافق رسیدیم، برای مدتی همه چیز خیلی سخت و دشوار شد.

درخواست پیوستن به ناتو یک اقدام طبیعی پس از جنگ در اوکراین است
هم اکنون بخوانید

به گفته مقام‌های حاضر در نشست ترامپ با شکستن پروتکل‌های دیپلماتیک آنگلا مرکل را با اسم کوچک خطاب قرار داده و خطاب به وی گفت: “آنگلا باید در این رابطه کاری انجام دهی”، این اقدام وی تعجب حضار را به دنبال داشت.

از مقام‌ها و رهبران کشورهای غیرعضو و مهمان خواسته شده بود در این نشست  نباشند.

وی گفت که ۲۸ عضو ائتلاف با افزایش هزینه‌های دفاعی در اسرع وقت و رساندن آن به ۲ درصد درآمد ملی موافقت کردند. تعهد کنونی رسیدن به دو درصد تا ۲۰۲۴ است اما با اعمال فشارهای ترامپ احتمالا این زمان به ۲۰۳۰ خواهد رسید.

ترامپ تاکید کرد: بودجه ناتو برای آمریکا عادلانه نبود اما اکنون مطمئن است که این مساله تا حدودی عادلانه‌تر خواه شد. متحدان هزینه‌های خود را تا ۳۳ میلیادرد دلار یا بیشتر افزایش خواهند داد. افزایش هزینه‌ها به ۴ درصد – رقم مشابه با آمریکا- سطح درست و عالی است.

ترامپ گفت: اکنون ما یک ناتوی بسیار قوی‌تر و قدرتمندتر از دو روز قبل داریم. دبیرکل استولتنبرگ من را درک کرد او به من کاملا حق داد فکر می کنم در این مساله کاملا به من حق داد چون من گفتم که این مساله عادلانه نیست. همه کسانی که در این اتاق بودند موافقت کردند که سریعتر هزینه‌ها را افزایش دهند.

ترامپ همچنین درباره دیدار روز پنجشنبه‌اش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که این دیدار احتمالا راحت‌تر از سفرش به اروپا خواهد بود. به گفته وی روسیه یک رقیب است نه یک دشمن.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پوتین را یک رقیب می‌داند گفت: نمی‌خواهم که اینطور شود و به همین دلیل ما ناتو را داریم. او یک رقیب است. او دشمن من است؟ نه او دشمن من نیست امیدوارم روزی دوست من باشد.هنوز او را به درستی نمی‌شناسم.

۱۰۰ روستایی قبیله دوگون در مرکز مالی کشته شدند
هم اکنون بخوانید

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که درباره کنترل تسلیحاتی ، معاهده جدید استارت و نقض معاهده موشکی با پوتین صحبت خواهد کرد.

ترامپ گفت: انتظار زیادی از این دیدار ندارم ما می‌خواهیم راه حلی برای سوریه بیابیم و در باره مداخلات صحبت می‌کنیم و البته اوکراین.

وی مهمترین سدتاوردش از دیدار با پوتین را جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای دانست . وی در پاسخ به این سوال که بهترین نتیجه ممکن از این دیدار چه خواهد بود، گفت: نتیجه چه باشد؟ اجازه دهید. هیچ تسلیحات هسته‌ای در جهان نباشد ، جنگی نباشد، مشکلی نباشد، درگیری نباشد این هدف غایی من است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز اظهار کرد، ما برای تقویت توازن ائتلاف ناتو تلاش می‌کنیم.

وی گفت: نشست ائتلاف ناتو تحقق پیشرفت در مورد تعهدات کشورهای عضو ناتو را فراهم کرد.

ماکرون گفت: فرانسه  به تعهدات خود در مورد سهم این کشور از هزینه نظامی پیمان به میزان ۲ درصد از تولید ناخالص ملی تا فرارسیدن ۲۰۲۴ پایبند خواهد بود.

وی گفت: انسجام پیمان ناتو ممکن و شدنی است فقط در صورتی که مسئولیت‌ها به نحو عادلانه‌ای توزیع شود. پیمان نباید به سمت توسعه‌طلبی حرکت کند.

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا