گزارش از حاشیه چهلمین راهپیمایی روز قدس + عکس‌ها و قطعنامه پایانی

مردم تهران و ۹۰۰ شهر دیگر کشورمان روز جمعه ۱۸ خرداد ۹۷ مطابق با ۲۳ رمضان ۱۴۳۹ در حالی که اکثرشان روزه‌داران شب‌زنده‌دار بوده‌ و شب گذشته را به احیا گذراندند، با حضور گسترده در راهپیمایی روز قدس، انزجار و خشم خود را نسبت به رژیم اشغالگر قدس و تصمیمات اخیر رییس‌جمهور آمریکا و هم‌چنین حمایت از ملت‌های مظلوم منطقه به خصوص فلسطین نشان دادند.

به گزارش اعتماد نو، چهلمین راهپیمایی روز قدس را بیش از ۵۳۰۰ عکاس و پایگاه خبری داخلی و خارجی پوشش خبری دادند که ۱۶۰ نفر از آنها، پایگاه خبریان رسانه‌های خارجی هستند.

در راهپیمایی امسال نیز آدمک‌های صهیونیستی و آمریکایی به عنوان نماد استکبار شیطانی و پوستر، تراکت و کارتن‌پلاست و پلاکاردهایی علیه اقدام آنان در انتقال سفارت به قدس شریف، به نمایش درآمد.

در سراسر کشور و در تهران ( چهارراه ولی عصر عج ) پرچم های رژیم اشغالگر قدس به عنوان نفرت و انزجار مردمی از صهیونیست‌ها و  نماد شیطانی به آتش کشیده شد.

بیش از ۵۰ غرفه فرهنگی و اطلاع‌رسانی، نمایشگاهی و تبلیغاتی در حاشیه راهپیمایی تعبیه شده است.

عکس از: اکرم احقاقی
عکس از : اکرم احقاقی

همچنین جمعیت هلال احمر ، اورژانس کشور و سازمان آتش نشانی با استقرار در تمامی مسیرهای راهپیمایی سراسر کشور به ارائه خدمات پرداختند.

شعار محوری روز قدس امسال، پیروزی جبهه مقاومت، شکست فتنه آمریکایی ـ صهیونیستی و عزم ملت فلسطین برای بازگشت است.

همچنین پرچم‌های فلسطین و ایران در حاشیه مسیر راهپیمایی در خیابان انقلاب به سمت میدان فلسطین قرار داده شده است.

عکس از: پدرام خسروانی

مرگ بر آمریکا جهانی شده، محور هر جنایتی آمریکا، با اتحاد و وحدت مسلمین، رها شوند از سلطه غاصبین، آزادی فلسطین خواسته مسلمین است، نابودی اسرائیل خواسته ملت ماست، حامی هر تروریست امریکا و سعودی و صهیونیست، ما بنده خدا و حق شناسیم از دشمنان خود نمی هراسیم، نابودی اسرائیل حتمی است ای برادر  و …. از جمله دیگر شعارهایی بود که از سوی راهپیمایان سر داده شد.

جملاتی مانند مطیع امر رهبریم، به زودی در قدس نماز جماعت میخوانیم،  قدس پایتخت ابدی فلسطین، فریاد ملت ما مرگ بر اسرائیل و …. نیز از جمله نوشته‌های بر روی پلاکاردها بود.

تصاویر نتانیاهو و ترامپ زیر پای راهپیمایان روز قدس

روسیه علاقمند است امضای توافق صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تسهیل کند
هم اکنون بخوانید
عکس از : زهرا اصغری

تصاویر نتانیاهو و ترامپ که تصمیمات اخیر آنها در رابطه با فلسطین اشغالی، جامعه جهانی را به واکنش واداشته است در تمامی مسیرها در اندازه‌های مختلف دیده می‌شود.

بنا بر این گزارش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در هفته‌های گذشته به طور رسمی سفارت کشورش را در سرزمین‌های اشغالی به بیت‌المقدس منتقل کرد که این اقدام با واکنش فلسطینی‌ها و عموم مسلمانان و نیز مردم جهان مواجه شد.

عکس از : زهرا اصغری

همچنین در سرزمین‌های اشغالی در مرز با رژیم اسرائیل تظاهراتی به پا شده است که تاکنون شهدای زیادی را از جمله کودکان و زنان و نوجوانان در بر داشته است.

“آمریکای فینگیلی، اسرائیل جینگیلی؛ درد بگیرید، بمیرید”

در راهپیمایی امروز شعار آمریکای فینگیلی و اسرائیل جینگیلی درد بگیرید بمیرید، از سوی راهپیمایان تهرانی سر داده شد.

در بنری که بر روی دیواره‌های دانشگاه تهران نصب است جمله‌ای از امام موسی صدر به این مضمون آورده شده است که “قدس، قبله ما و کانون ارزش‌های ماست.”

همچنین جمله‌ای از مقام معظم رهبری نیز بر روی این بنرها چاپ شده است به این مضمون که “روز قدس، تیری است به قلب توطئه فراموشی مساله فلسطین”، “روز قدس نماد صف بندی حق در مقابل باطل است”.

در مجموعه پوسترها و بنرهایی که از سوی شهرداری تهران چاپ و در مراسم توزیع شده است شعارهایی از این قبیل آورده شده است: “هر سه روز یک فلسطینی کشته می‌شود”، “هیهات من الذله”، “به زودی در قدس نماز می‌خوانیم”، “قدس پایتخت عربی فلسطین است”.

عکس از : منیرالسادات سیدرضا

در راهپیمایی امسال عکس نوشته شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعه جنبش اسلامی نیجریه به همراه عکس نوشته‌ای از قدس با این مضمون “فرعون امروز، آمریکا و رژیم صهیونیستی است”.

همچنین نمازگزاران و راهپیمانان روز قدس شعارهایی از جمله مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر انگلیس، هم غزه هم لبنان جانم فدای قرآن سر دادند.

در حاشیه این مراسم کمیته امداد امام خمینی با قرار دادن صندوق‌هایی در مسیر راهپیمایان کمک‌ها برای زلزله زدگان غرب کشور، همچنین کمک به مردم مظلوم فلسطین، سوریه و یمن جمع‌آوری می‌کند.

عکس از : اکرم احقاقی

همچنین یکی از شعاردهندگان این مراسم شعاری سر می‌داد و از راهپیمایان می‌خواست که این شعار را باصدای بلند فریاد بزنند با این مضمون ” آمریکای فینگیلی، اسرائیل جینگیلی، درد بگیرید، کوفت بگیرید، الهی بمیرید”.

فراخوان جریان صدر برای برگزاری نماز جمعه وحدت‌بخش در عراق
هم اکنون بخوانید

بر روی عکس نوشته‌ای که عکس یک خانواده فقیر فلسطینی را بر روی خود داشت نوشته بود: “کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور”.

حضور احمدی‌نژاد، عارف و مطهری که هر یک در مسیرهای جداگانه به صفوف راهپیمایان پیوستند با شعارهایی از سوی مخالفان همراه شد.

اعدام نمادین ترامپ در راهپیمایی روز قدس تهران

عکس از : فاطمه خوش نیت

در این مراسم آدمک‌هایی با چهره سران رژیم صهیونیستی و آمریکا به نمایش در آمده است که آدمک رییس جمهور آمریکا به صورت نمادین در مراسم راهپیمایی تهران به نمایش درآمده که توسط جرثقیل به دار آویخته شده است و لباسی از پرچم آمریکا و رژیم صهیونیستی را به تن دارد.

آبپاشی روزه‌داران

عکس از: فاطمه خوش‌نیت

ماشین‌های آتشنشانی که در مسیرهای راهپیمایی روز قدس مستقر بودند، راهپیمایان روزه دار را با آبپاشی و خنک کردن فضای آفتابی مراسم همراهی می‌کردند.

حضور سازمان بسیج حقوقدانان در راهپیمایی روز قدس

سازمان بسیج حقوقدانان تهران بزرگ در غرفه خود در مسیر راهپیمایان روز قدس به ارایه مشاوره حقوقی در رابطه با موضوع “ابعاد حقوقی انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس” پرداخته است‌.
در غرفه سازمان بسیج حقوقدانان تعدادی از وکلای حقوقی عضو این سازمان حضور یافته و پاسخگوی سوالات حقوقی در موضوعات مختلف به مردم، از جمله موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس هستند.
این غرفه در راستای تبیین ابعاد حقوقی نقض قوانین و مقررات بین‌المللی در انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس توسط حقوقدانان، وکلا و مشاوران حقوقی سازمان بسیج حقوقدانان تهران بزرگ برپا شده است.

 امضای طومار

عکس از : منیرالسادات سیدرضا

برخی از راهپیمایی‌کنندگان طوماری را امضا کرده بودند که روی آن نوشته شده بود: ما عاشق مبارزه به صهیونیسم هستیم، اسراییل را نابود خواهیم کرد، انسجام و مقاومت بر مسلمین مبارک باد و … .

حضور دانشجویان مسلمان از کشورها و ملیت‌های مختلف در راهپیمایی امروز مشهود بود.

در پایان این مراسم شرکت کنندگان در راهپیمایی روز جهانی قدس سال ۱۳۹۷ با قرائتقطعنامه‌ای مواضع خود را اعلام کردند و با حضور در میعادگاه نماز جمعه به امامت آیت‌الله احمد خاتمی و سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نماز جمعه در روز جهانی قدس را اقامه کردند.

 

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =

دکمه بازگشت به بالا