قهرمان‌پور: هر دو گزینه «ماندن» یا «نماندن» ترامپ در برجام به قوت خود باقی است

رحمان قهرمان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مواضع ایران در واکنش به احتمال خروج آمریکا از برجام گفت: تا ۲۲ اردیبهشت که ترامپ درباره ماندن یا نماندن در برجام اظهارنظر خواهد کرد، زمان چانه‌زنی، تهدید و بازدارنگی است و سیاست اعلانی، سیاست موثری نسبت به سیاست اعلامی است. منطق ایران قابل درک است چراکه می‌خواد هشدار دهد که خروج از برجام توسط آمریکا به آن راحتی که برخی می‌گویند نیست و ممکن است تبعاتی داشته باشد. به طور منطقی افزایش قدرت قدرت چانه زنی با طرح سه گزینه‌ای که از سوی وزیر خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بیان شده درست است. به هر حال ترامپ هم یک بار دیگر تکرار کرد که توافق هسته‌ای یک توافق سست بنیاد است از این رو دو طرف در مواضع اعلانی خود تا الان عقب‌نشینی نکردند و این روندی منطقی است.

وی در پاسخ به این پرسش که ایران به جز  سه گزینه “کنار گذاشتن توافق و از سرگیری غنی‌سازی، استفاده از ساز و کار موجود در توافق برای یک شکایت رسمی در کمیسیون و تصمیم به خروج از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای” می‌تواند گزینه‌های دیگری هم داشته باشد؟ اظهار کرد: گزینه‌های مطرح شده از نظر منطق استراتژیک تابع منطق و وضع موجود است. روی کاغذ قابل دفاع است اما در عمل با محدودیت رو به رو خواهد شد و دوباره باید گزینه‌ها را بازبینی کنیم. از سخنان آقای ظریف، شمخانی و صالحی استنباط می‌شود که ایران هنوز سیاستش این نیست که در واکنش به اقدامات احتمالی ترامپ تندروی کند و خویشتن‌داری می‌کند و حفظ توافق با وجود همه فشارها و دیدگاه مخالفان را امکان پذیر می‌داند. آقای ظریف گفته اند که اگر آمریکا زیر میز بازی بزند ما هم مجبور می‌شویم اقدامات تندتر را در دستورکار قرار دهیم که خروج از ان پی تی و غنی سازی ۲۰ درصدی از جمله آنهاست، اما آمریکا را نسبت به ماندن در توافق دعوت می‌کند چرا که این منطق سیاست بین‌الملل است که نباید یک‌باره همه گزینه‌ها در واکنش به آمریکا را افشا کرد. به نظر می‌آید ایران هم‌چنان در مقابل اقدام احتمالی آمریکا برای خروج از برجام و تبعات آن مشتش را باز نکرده است کما این‌که ترامپ هم بازی را رو انجام نمی‌دهد.

جزئیات نظرات شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و دولت
هم اکنون بخوانید

این کارشناس مسایل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید واکنش ایران به خروج آمریکا از برجام چه باید باشد؟ تصریح کرد: اگر از برجام خارج شود،‌ ما هم از توافق خارج می‌شویم چراکه اروپا به تنهایی نمی‌تواند توافق را اجرا کند و شکایت ما راه به جایی نمی‌برد اما اینکه اقدامات بعدی ایران چه خواهد بود به آن صورت چیزی گفته نشده است. اجرا نکردن داوطلبانه پروتکل الحاقی، از سر گیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی و مباحث فنی دیگر از این جمله را می‌تواند شامل شود در عین حال که واکنش‌ها می‌تواند به حوزه منطقه هم کشیده شود.

قهرمان‌پور با اشاره به اظهارات سفیر ایران در انگلیس که پیش از این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز بوده است مبنی بر این‌که “با اروپا درباره یمن توافقاتی انجام شده اما رسانه‌ای نشده است” تصریح کرد: بنابراین همکاری با اروپا در خاورمیانه تلاشی برای حفظ برجام هم می‌تواند باشد. ایران در عراق، یمن، سوریه و لبنان داری نقش و نفوذ است و این یعنی می‌تواند موثر باشد. در موضوع موشکی آنچه ترامپ بهانه نقد قرار داده است صرفا بحث موشکی نیست بلکه می‌گویند ایران دنبال اعمال نفوذ در منطقه است و سعی دارند مانع از نفوذش شوند بنا بر این این احتمال که آماده معامله با ایران باشند وجود دارد.

وی تاکید کرد: واکنش ایران به خروج آمریکا از برجام و برهم خوردن این توافق صرفا هسته‌ای نیست بلکه می‌تواند از ابزار منطقه‌ای خود به طور غیرمستقیم نیز استفاده کند. ایران به صراحت چنین موضعی نداشته است اما این امکان برای آن فراهم است.

دولت ترامپ تحریم‌های جدیدی علیه بخش مالی ایران اعمال می‌کند
هم اکنون بخوانید

این کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به این مطلب که آمریکا و غرب می‌دانند ایران به دنبال ساخت بمب نیست و بر اساس برجام به دنبال آن هم نیست گفت: آنها بر این تصورند که ایران از توان هسته‌ای و نظامی‌اش در راستای حفظ و گسترش موقعیت خود در خاورمیانه و منطقه اقدام می‌ند و این آنها را نگران می‌کند اما این مساله موضوعی نیست که علنی بیان کنند.

قهرمان‌پور درباره پیش‌بینی از شرایط پس از برجام اظهار کرد: اگر برجام از بین برود با شرایط متفاوتی در منطقه و نیز در بحث هسته‌ای مواجه خواهیم شد. شاید بازگشت به دوران پیش از سال‌های ۸۴ – ۸۵ زمانی که ایران و غرب در موضوع هسته‌ای با یکدیگر تنش داشتند، اما به طور کلی این مساله نه فقط برای ایران که برای هیچ کس قابل پیش‌بینی نیست.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که تصمیم برای خروج از برجام تصمیم ترامپ است یا سیستم تصمیم‌گیری این کشور تصریح کرد: ترامپ تصمیمش برای خروج از برجام را مدت‌هاست که گرفته اما منتظر است تا شرایط برای این کار فراهم شود. معتقدم تصمیم‌گیرنده در این مساله شخص ترامپ است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل افزود: سیستم تصمیم‌گیری آمریکا مبتنی بر تنش و لابی است و چون سیستم آنها ریاستی است تصمیمات رییس‌جمهور مهم است. ترامپ شخصی است که خود را اگر نه در سیاست بلکه در تجارت نابغه می‌داند بنابراین معتقدم اگر هزینه خروجش از برجام به حداقل برسد از آن خارج می‌شود اما اگر هزینه کاهش نیابد با ترفندی ماندن در برجام را ادامه می‌دهد از این رو هر دو گزینه ماندن و نماندن آمریکا در برجام به قوت خود باقی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + هشت =

دکمه بازگشت به بالا