خوب و بدِ نمایشگاه کتاب تهران

این نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا درباره ارزیابی‌اش از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد:‌ برگزاری نمایشگاه به رونق بازار کتاب و صنعت نشر کمک می‌کند و تردیدی در این موضوع وجود ندارد که نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی با این هدف برگزار می‌شوند. نمایشگاه‌های کتاب کشورهای پیشرفته بیشتر محل نمایش و تبادل آثار است تا فروش، اما نمایشگاه ما فروشگاه بزرگ کتاب است.

او افزود: فروش کتاب در نمایشگاه فی‌نفسه اشکالی ندارد اما این‌که صرفا کتاب فروخته شود و نمایشگاه به فروشگاهی بزرگ تبدیل شود با اهداف برگزاری نمایشگاه تناسبی ندارد. اصل برگزاری نمایشگاه خیلی خوب است در حدی که می‌توان پیشنهاد کرد بیش از یک بار در  سال برگزار شود تا کتاب رونق بیشتری بگیرد.

حسن‌بیگی با بیان این‌که مشکل دوم نمایشگاه کتاب مکان برگزاری آن است، اظهار کرد: محل نمایشگاه همیشه مورد انتقاد ناشران، نویسنده‌ها و مراجعه‌کنندگان بوده است. با گذشت ۳۰ سال از برگزاری نمایشگاه کتاب، نمایشگاه هنوز  محل ثابت برگزاری ندارد. نمایشگاه مدتی در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شد و چند سالی به شهر آفتاب منتقل شده بود که امسال نیز در مصلا برگزار می‌شود. درست است که دسترسی به مصلای امام خمینی (ره) راحت‌تر است اما این مکان ساختار نمایشگاهی مناسبی ندارد و برای این کار ساخته نشده است.  نمایشگاه شهر آفتاب با  این‌که برای نمایشگاه ساخته شده است اما امکانات و زیرساخت‌های مناسبی نداشت. اعتقادی به دور بودن محل آن نداشتم، بخصوص این‌که نمایشگاه‌ها مانند فرودگاه‌ها باید دورتر از شهر باشند، اما امکان دسترسی به آن‌جا را باید افزایش داد.

او برای بهتر برگزار شدن نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه اتفاقی است که یک بار در سال می‌افتد اما  در طول سال، ۱۱ ماه و ۲۰ روز دیگر، باید برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی کنیم. واقعیت این است که مردم ما مردم کتاب‌خوانی نیستند. نمایشگاه یکی از راه‌هایی است که مردم علاقه‌مند به کتاب، به آن  دسترسی پیدا می‌کنند اما این‌که صرفا نمایشگاه، مردم را به کتاب‌خوانی علاقه‌مند کند جای تردید دارد. اگر بخواهیم  مراجعات به نمایشگاه کتاب را تخصصی‌تر کنیم تا علاقه‌مندان واقعی به کتاب به نمایشگاه مراجعه کنند باید در طول سال اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم تا توجه مردم را به مطالعه و خواندن جلب کنیم.

تحولی در معاونت صدا با هدف تحقق مطلوب «سند تحول رسانه ملی»
هم اکنون بخوانید

این نویسنده با اشاره به اعتماد نو به نقل از برنامه‌های جنبی نمایشگاه کتاب مانند نشست و دیدار با نویسندگان گفت: اصل و پایه نمایشگاه، کتاب و خواندن آن است که متأسفانه ما برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی اعتماد نو به نقل از برنامه‌های آن‌چنانی نداریم. برای بازدید از نمایشگاه و تهیه کتاب مردم از سراسر کشور مراجعه می‌کنند اما اگر فرهنگ کتاب‌خوانی را در جامعه گسترش دهیم دیگر به صرف هزینه رفت و آمد و ازدحام جمعیت نیازی نیست و مردم می‌توانند نیاز خود را با مراجعه به کتاب‌فروشی‌ها تأمین کنند  و مشکل کتاب‌فروش‌ها هم حل می‌شود.

او همچنین از عرضه کتاب‌هایش در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: رمان «نشانه» که برای بزرگسالان است و  در انتشارات قدیانی منتشر شده است، در نمایشگاه ارائه می‌شود. این رمان با تکیه به زندگی حضرت ابراهیم (ع) نوشته شده و  در آن به مفهوم یکتاپرستی و توحید پرداخته شده است. همچنین چاپ دهم «اشکانه»، رمان «ناقوس‌ها به صدا درمی‌آیند»  و  مجموعه ۱۰ جلدی «ماجراهای اشکان و اشکانه» در  انتشارات به‌نشر در نمایشگاه عرضه می‌شود. محتوای این مجموعه ۱۰ جلدی که برای کودکان است  برگرفته از آیات اجتماعی قرآن است.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا