دلایل تهدید به «خودکشی» در فضای مجازی

اعتماد نو: سید حسن موسوی چلک، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتشار فیلم‌های اقدم به خودکشی برخی از کاربران در فضای مجازی پیش از انجام آن گفت: این کاربران معمولا به منظور تهدید اطرافیان پیش از اقدام به خودکشی این خبر را به دیگران می‌دهند. بعضا این افراد قصد دارند تا امتیازاتی را دریافت کنند. از سوی دیگر اغلب کسانی که قصد جدی خودکشی داشته باشند معمولا پیش از انجام آن را اعلام نمی‌کنند اما در غیر این صورت عواملی که فرد به خاطر آنها اقدام به خودکشی کند آنقدر قوت ندارند که فرد این کار را انجام دهد و اقدام به خودکشی آنها منجر به مرگ شود.

وی با بیان اینکه اگرچه بیشتر اقدام به خودکشی‌ها به موضوع «تهدید» برمی‌گردد اما گاهی به دلیل «ابراز مخالفت با شرایط موجود» نیز هست، افزود: زمانی‌که فرد نمی‌تواند به شکل دیگری مخالفتش را نسبت به شرایطی که در آن واقع شده است، اعلام کند، از این طریق پیام و هشدار خودش را به دیگران می‌رساند و نارضایتی‌اش را از شرایط ابراز می‌کند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با تاکید بر موضوع «یادگیری اجتماعی» و نقش آن در گسترش آسیب‌های اجتماعی نیز اظهار کرد: به دلیل نقش «یادگیری اجتماعی» در تکرار برخی از آسیب‌های‌ اجتماعی مانند خودکشی، معمولا باید تلاش کرد تا در  این مورد به این شکل اطلاع رسانی نشود چرا که می‌تواند بر افزایش روند خودکشی‌ها تاثیرگذار باشد.

موسوی چلک در ادامه تصریح کرد: به همین دلیل  گفته می‌شود وقتی کسی اقدام به خودکشی کرد، باید در مورد افراد و خانواده‌ای که با آن شخص سرو کار داشته‌اند، مداخلاتی انجام شود تا افکار خودکشی درفضای زندگی اطرفیان از بین برود و تشدید نشود.

تبعات رها کردن کودک در فضای مجازی
هم اکنون بخوانید

وی با اشاره به نحوه عملکرد رسانه‌ها در پوشش اخبار مربوط به وقوع خودکشی‌ها نیز گفت: صحبت بیش از حد در مورد این موضوع در رسانه‌ها چندان درست نیست. در مورد سیاست‌های رسانه‌ای نیز پرداختن به موضوع خودکشی نباید طوری باشد که به این موضوع خیلی پرداخته شود، این درحالیست که رسانه‌ها باید روی مساله پیشگیری و آگاه سازی شهروندان مانور بیشتری دهند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 18 =

دکمه بازگشت به بالا