دولت تصدی‌گری‌ در کارهای اقتصادی را کم کند

به گزارش اعتماد نو، در این دیدار آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان ضمن اشاره به وظیفه‌ی خطیر و مهم مجلس در خصوص نظارت، گفت: مجلس شورای اسلامی دارای قدرت و اختیارات فراوانی است که می‌تواند بر عملکرد دستگاه‌های دولتی نظارت داشته باشد و جلوی تخلفات را بگیرد و نمایندگان محترم مجلس باید این وظیفه‌ی مهم نظارت را جدی بگیرند.

آیت‌الله جنتی ضمن اشاره به بحران کمبود آب که از دغدغه‌های مردم است، افزود: درصد بالایی از آب در بخش کشاورزی هرز می‌رود که باید مسئولان به فکر اصلاح سیستم آبیاری در بخش کشاورزی باشند.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به وضع اشتغال در سطح جامعه، گفت: متأسفانه سرمایه‌های مردم به جای اینکه در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شود، به علت وجود مشکلات در بخش سرمایه‌گذاری خصوصی، در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌شود و از سود سرمایه‌ خود استفاده می‌کنند که در این زمینه وضع بانک‌ها نگران‌کننده است.

وی افزود: دولت باید تصدی‌گری خود را در کارهای اقتصادی کم کند تا مردم در بخش خصوصی با حضور فعال و سرمایه‌گذاری به اقتصاد کشور کمک کنند اما با سیاست‌های غلط اقتصادی به جای اینکه پول‌ها در اشتغال و تولید سرمایه‌گذاری شود، به سمت سپرده‌گذاری در بانک‌ها و دریافت سود می‌رود.

آیت‌الله جنتی ضمن اشاره به مسأله‌ مطرح شده از سوی نمایندگان حاضر در این جلسه در خصوص اصلاح قانون انتخابات، افزود: در این مورد دست نمایندگان باز است و از جهات مختلف که مجلس مصلحت می‌بیند، می‌تواند قانون انتخابات را اصلاح و تصویب کند و شورای نگهبان طبق وظیفه‌ قانونی اعلام‌نظر می‌کند.

دبیر شورای نگهبان در خصوص نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، گفت: از لحاظ قانونی نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده‌ی مجلس است و امکان قانونی و عملی برای نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراهای شهر و روستا وجود ندارد.

ارایه گزارش ملی حادثه پلاسکو تا قبل از اتمام تعطیلات نوروز
هم اکنون بخوانید

وی با اشاره به اصل ۱۰۰ قانون اساسی، ادامه داد: شوراهای اسلامی شهر و روستا علاوه بر بازوی مشورتی شهردار بر کار وی نظارت می‌کنند اما اکنون شاهد عزل و نصب شهردار از سوی این شوراها هستیم که مربوط به امور اجرایی است.

دبیر شورای نگهبان در خصوص لایحه بودجه گفت: از نمایندگان محترم مجلس که درباره اعتبارات عمرانی دغدغه دارند، می‌خواهم در ردیف‌های لایحه بودجه دقت بیشتر داشته باشند و ضمن جلوگیری از هزینه‌کردهای بی‌جا، اعتبارات بیشتری به بخش‌های عمرانی اختصاص یابد.

آیت‌الله جنتی با بیان این که دشمن قصد ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی را دارد، افزود: دشمن می‌خواهد مردم را از عملکرد مسئولان ناامید کند و مسئولان در این زمینه نسبت به وظایف قانونی و شرعی خود کوتاهی نکنند تا مانع سوءاستفاده دشمن شوند.

در ابتدای این دیدار اعضای کمیسیون عمران مجلس پس از ارائه گزارشی از سوی رئیس این کمیسیون، نقطه‌نظرات و دغدغه‌های خود را ارائه کردند.

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا