غربالگری بینایی‌سنجی ۷۸ درصد کودکان زنجانی

اعتماد نو: «گلنساء آقامحمدی» در گفت‌وگو با پایگاه خبری ایسنا، با بیان این‌که طرح پیشگیری از تنبلی چشم از ابتدای آبان‌ماه امسال به مدت دو ماه اجرا شد، اظهار کرد: تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود، فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم‌بینا و نابینا می‌کند اما خوشبختانه با تشخیص به موقع به راحتی قابل درمان است.

این مسئول ادامه داد: طبق اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی‌ها، ۱۶۵ مهد کودک تحت نظارت بهزیستی استان زنجان، ۱۲ پایگاه دایمی و ۳۶۰ پایگاه غیر دایمی در استان زنجان از اول آبان تا نیمه اول دی‌ماه امسال سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال را انجام داده‌اند.

وی وجود اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم، عیوب انکساری، نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و لوچی یا انحراف چشم را از عوامل مهم ایجادکننده تنبلی چشم برشمرد و افزود: هرساله با اهتمام بهزیستی، اعتماد نو به نقل از برنامه پیشگیری از تنبلی چشم با هدف ارتقای سطح سلامت بینایی کودکان در پایگاه‌های دایمی و غیر دایمی انجام می‌شود.

آقامحمدی با بیان این‌که اعتماد نو به نقل از برنامه غربالگری تنبلی چشم در سه سطح به اجرا در می‌آید، تصریح کرد: در سطح اول، غربال توسط افرادی انجام می‌شود که به صورت تئوری و عملی آموزش دیده‌اند و با استفاده از چارت و یا دستگاه برای غربال کودکان اقدام می‌کنند. در سطح دوم نیز کودک مشکوک توسط اپتومتریست مورد معاینه قرار می‌گیرد و چنان‌چه بیمار تشخیص داده شود تحت درمان لازم قرار می‌گیرد. همچنین اگر نیاز به معاینه و درمان تخصصی داشته باشد به سطح سوم اعتماد نو به نقل از برنامه ارجاع داده شده و توسط چشم پزشک معاینات دقیق‌تری بر روی کودک انجام می‌گیرد.

آغاز موج بازگشت زائران اربعین/ بازگشت حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار زائر به میهن
هم اکنون بخوانید

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان با اشاره به این‌که تنبلی چشم یکی از عوامل نابینایی بوده و معمولاً در سنین زیر شش سال ایجاد می‌شود، تصریح کرد: امسال ۴۶ هزار و ۴۲۶ نفر از کودکان ۳ تا ۶ سال در سطح استان زنجان تحت پوشش این مهم قرار گرفته‌اند. پارسال نیز ۴۲ هزار و ۴۷۹ نفر در سطح استان تحت غربال قرار گرفتند و از این تعداد ۳۸ هزار و ۴۳۱ نفر سالم، ۴۶۰ نفر آمبلیوپ، ۸۵۷ نفر دارای عیوب انکساری، ۱۱۹ نفر استرابیسم و ۲۰ نفر سایر بیماری‌های چشمی تشخیص داده شدند.

به گزارش ایسنا، اعتماد نو به نقل از برنامه غربالگری تنبلی چشم همه ساله و به صورت کشوری از اول آبان‌ماه به اجرا در می‌آید و والدینی که دارای فرزندان ۳ تا ۶ سال هستند می‌توانند برای غربال تنبلی چشم کودکان خود با در دست داشتن شناسنامه به پایگاه‌های غربالگری تنبلی چشم در استان یا شهرستان محل سکونت خود مراجعه کرده و از بروز نابینایی و کم‌بینایی فرزندان خود پیشگیری کنند.

انتهای پیام

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا