مشکلات مغز و اعصاب؛‌ شایع ترین عوارض مصرف مواد مخدر

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایسنا، نیکی زاهدی کیا افزود: مخدرهای صنعتی و شیمیایی عوارض بسیاری روی سلامت بدن می گذارند، به عنوان مثال مصرف طولانی مدت این مواد باعث بروز صدمات زیادی به کبد می شود.

وی با بیان اینکه مشکلات مغز و اعصاب از جمله شایع ترین عوارض مصرف مواد مخدر است، اظهار کرد: انواع مواد مخدر با تاثیرگذاشتن بر عملکرد مغز باعث بروز حالت نشئگی و لذت مقطعی می شوند و به همین دلیل مصرف طولانی مدت آنها باعث بروز مشکلات اساسی در کارکرد مغز و اعصاب می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد:بسیاری از مواد مخدر مانند قرص‌های اکستازی، شیشه کوکائین و غیره تاثیرات مخربی بر مغز گذاشته و می‌توانند باعث از دست رفتن حافظه، از دست دادن قدرت تصمیم گیری، و اختلال حواس شوند.

زاهدی کیا با بیان اینکه استفاده طولانی مدت از مواد مخدر، روانگردان ها و یا آرام بخش ها ، باعث ایجاد تغییرات ماندگار در مغز شده و می تواند موجب بروز  افسردگی و یا توهم شود،تصریح کرد: به علاوه وابستگی عاطفی فرد معتاد به مصرف مواد مخدر بسیار شدید بوده و در مواردی ممکن است تا آخر عمر در وجود وی باقی بماند.

وی ، عوارض جانبی مصرف مواد مخدر را به تدریج باعث بروز مشکلات روانی دانست و افزود: به عنوان مثال مصرف طولانی مدت مواد مخدر باعث کاهش میل و قوای جنسی شده و همین امر موجب بروز مشکلات روانی و حتی مشکلات خانوادگی و طلاق می شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، این متخصص علوم اعصاب و روان با اشاره به اهمیت بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: مسئولان فرهنگی باید با  جدیت بیشتر، نسبت به آگاه سازی و اطلاع رسانی از طریق رسانه ملی اقدام نمایند و با ساخت اعتماد نو به نقل از برنامه های مختلف در بین اقشار جامعه در قبال این پدیده شوم  اهتمام داشته باشند.

واکنش پلیس به احتمال کاهش مجازات مجرمان موادمخدر
هم اکنون بخوانید

زاهدی کیا با بیان اینکه آسیب های ناشی از این معضل ، توجه بیش از پیش به اعتماد نو به نقل از برنامه های پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد را طلب می کند،تصریح کرد:این امر در سایه همکاری های درون بخشی و برون بخشی مناسب دولت و دستگاههای فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و آموزشی تحقق می یابد.

 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =

دکمه بازگشت به بالا