دهقان: اجرانشدن قانون کاداستر ضربه سنگین به امنیت روانی مردم و بیت‌المال است

اعتماد نو: محمد دهقان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موضوع کاداستر و اهمیت اجرای این قانون به روند بررسی و تصویب طرح کاداستر در مجالس قبلی اشاره کرد و گفت: در مجلس هشتم یک طرح یک فوریتی را با همکاری کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی آماده کردیم که فوریت آن به تصویب رسید ولی در مجلس هشتم توفیقی برای تصویب آن حاصل نشد.

وی با بیان اینکه «در مجلس نهم با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کارشناسان مربوطه، طرح‌ کاداستر را به تصویب رساندیم» تصریح کرد: در مجلس نهم مصوب کردیم که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است ظرف ۵ سال نقشه کامل حدنگاری کشور را آماده و کاداستر را به طور کامل اجرا کند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در چند سال گذشته اجرای این قانون خیلی با تاخیر آغاز شد، ثانیا از زمانی که اجرای آن آغاز شده به دلیل کمبود اعتبارات به سامان لازم نرسیده است.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: طرح بسیاری از پرونده‌های قضایی به دلیل نبود نقشه‌های حدنگار است، بسیاری از درگیری‌ها بین مردم در حوزه‌های اراضی کشور که در برخی موارد منجر به دعواهای خونین می شود ناشی از مشخص نبودن حد و حدود اراضی کشاورزی با منابع طبیعی است.

دهقان با بیان اینکه «بسیاری از زمین‌خواری‌ها و سوءاستفاده از اراضی دولت و بسیاری از تغییر کاربری ها، تخریب کوه‌ها و منابع طبیعی و تصرف دریاها ناشی از اجرایی نشدن قانون کاداستر است» اظهار داشت: متاسفانه با وجود اینکه کاداستر دارای اهمیت زیادی است ولی به میزان کافی دولت نسبت به این موضوع اهتمام لازم را نشان نداده است.

تروریسم ثبات و امنیت افغانستان و منطقه را هدف قرار داده است
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: ما در این قانون تصویب کردیم کلیه درآمدهای ناشی از اجرای قانون کاداستر و سندهای کاداستری که صادر می شود تماما صرف اجرای همان قانون شود. در این میان متاسفانه شریکی با عنوان جمعیت هلال احمر وجود دارد که در گذشته ۴۲ درصد درآمدهای ثبتی را به هلال احمر اختصاص می‌دادند، به عقیده من این موضوع موجب اختلال در اجرای قانون کاداستر است. اجرا نشدن قانون کاداستر یعنی یک ضربه سنگین به امنیت روانی مردم. یعنی یک ضربه سنگین به حقوق بیت‌المال و اراضی دولت.

به گفته این نماینده مجلس، به دلیل کمبود اعتبارات، کمتر از ۲۰ درصد قانون کاداستر اجرا شده است و بخش مهمی از اراضی دولتی و ملی و اراضی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی در کشور هنوز حدنگاری نشده است.

وی ادامه داد: معنی کاداستر هم این است که برای هریک از اراضی کشور یعنی برای هر قطعه باید یک نقشه جغرافیایی وجود داشته باشد و هم مشخصات جغرافیایی و مالک آن مشخص باشد. تا جلوی اختلافات گرفته شود این اتفاق نیفتاده است. ما در خصوص موضوع کاداستر یکی از عقب مانده‌ترین کشورهای جهان هستیم که این هم به دلیل کمبود بودجه و عدم اهتمام درست و اجرای ضعیف آن است.

دهقان گفت: حمایت نمایندگان مجلس از جمعیت هلال احمر و اختصاص ۴۲ درصد از درآمدهای کاداستر به جمعیت هلال احمر خود یک دلیل مضاعفی شده که این قانون بسیار مهم کاداستر بلاتکلیف بماند و به اجرا در نیاید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 6 =

دکمه بازگشت به بالا