کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم، بازارهایی اقتصادی بزرگ و مکمل هستند

رییس مجمع شهرهای جاده ابریشم‌ با بیان اینکه همکاری متقابل باعث نزدیک این کشورها به یکدیگر و همچنین موجب گسترش روابط آن ها با جهان می‌شود، تاکید کرد: کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم، بازارهایی اقتصادی بزرگ و مکمل هستند که با ایجاد کانال‌های جدید همکاری می‌توانند به بازارهای موفق اقتصادی برای منطقه و جهان تبدیل شوند و این همکاری از اهمیت راهبردی و جهانی برخوردار است.

به گزارش اعتماد نو به نقل از اعتماد نو به نقل از ایلنا، مسعود نصرتی در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی و دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم گفت: امیدوارم که در این نشست و اقدامات مشابه نقش موثری در احیا و باز زنده‌سازی مسیر تاریخی راه ابریشم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه جاده ابریشم، مجموعه‌ای از راه‌های بازرگانی و کاروان‌رو قدیمی بود که منطقه مدیترانه را با چین شرقی مرتبط می‌ساخت، اظهار داشت: کالاهای بسیاری از این راه‌ها میان شرق و غرب آسیا و حوزه دریای مدیترانه مبادله می‌شد. این شاهراه تجاری دارای بالاترین ویژگی ارتباطی در دنیای قدیم، یعنی تبادل فرهنگ‌ها بین شرق و غرب و یا به بیان بهتر، بین تمدن‌های با عظمت چین، ایران و روم و قلمروهای تحت احاطه‌شان بود.

رییس مجمع شهرهای جاده ابریشم‌ افزود: انتخاب نام ابریشم برای این مسیر به این دلیل بوده است که ابریشم معروف‌ترین، سبک‌ترین و گران‌بهاترین کالایی بوده که طی ده‌ها قرن از طریق این جاده از شرق و غرب می‌رفته است.

نصرتی با بیان اینکه جاده ابریشم از ارتباط شبکه کاملی از جاده‌ها شکل یافته و با گذشت قرن‌ها، راه خود را در طول اوراسیا پی گرفته و تنظیم‌کننده عملکردهای متنوع، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، مذهبی و تجاری بوده است، تصریح کرد: ایران به عنوان پل ارتباطی می‌تواند کشورهای آسیای میانه را به آب‌های آزاد وصل کند و جاده ابریشم به عنوان جاده‌ای تاریخی و نمادین، برای ایجاد تعاملات و ارتباطات بیشتر و بهتر میان ملل مورد توجه و اهمیت است و با توسعه همکاری‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری کشورهای مسیر جاده ابریشم احیای مسیر تاریخی امری ضروری است.

بررسی راه‌اندازی کانال بشردوستانه ایران و سوئیس در نشست داووس
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: عمده تجارت ایران در عهد صفوی در رابطه با جاده ابریشم بوده است که پس از یک نقصان با ابتکار ساخت ۹۹۹ کاروانسرای مشهور شاه عباس صفوی دوباره این راه رونق گرفت.

رییس مجمع شهرهای راه ابریشم با بیان اینکه جاده ابریشم در طول هزار سال، علاوه بر اینکه صفحه درخشانی در تاریخ جهان بوده است بلکه به دنبال رشد جامعه بشری، می‌تواند تاثیر عمیق و نقش فعالانه‌ای برای توسعه روابط بین ملت‌ها در حال و آینده ایفا کند، خاطرنشان کرد: احیا و باز زنده‌سازی جاده ابریشم و یادمان‌های باستانی بازمانده در پیرامون این جاده می‌تواند باعث توسعه گردشگری و رشد اقتصادی جوامع محلی شود. اشتراکات و بنیان‌های فرهنگی، اقتصادی وسیاسی مطلوب کشورهای واقع در این مسیر و بر اساس خواست مشترک مردم، راه‌اندازی این راه را امکانپذیر می‌کند.

نصرتی با بیان اینکه همکاری متقابل باعث نزدیک این کشورها به یکدیگر و همچنین موجب گسترش روابط آن ها با جهان می‌شود، ابراز داشت: کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم، بازارهایی اقتصادی بزرگ و مکمل هستند که با ایجاد کانال‌های جدید همکاری می‌توانند به بازارهای موفق اقتصادی برای منطقه و جهان تبدیل شوند و این همکاری از اهمیت راهبردی و جهانی برخوردار است.

وی اضافه کرد: ما توانستیم برای هم‌افزایی و اتحاد، در یک اقدام جامع و هوشمندانه و با موافقت شهرهای در مسیر جاده ابریشم (مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم) (WASRC) برای تحقق اهداف توسعه پایدار در تاریخ دوم سپتامبر سال ۲۰۱۶ در اجلاس ایران و شهر قزوین تاسیس کرده و موجودیت خود را اعلام کنیم و اکنون این مجمع ضمن عضوگیری از شهرهای در مسیر جاده ابریشم، با هدف مشارکت صلح‌آمیز، توسعه جامعه، فراگیری، افزایش تبادل و همکاری و ایجاد آینده‌‌‌ای روشن برای شهرهای در مسیر جاده ابریشم در تلاش است. مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم (WASRC) یک سازوکار بنیادی است که هماهنگی سیاست‌ها، مشارکت‌ها، تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری در سطح شهری در مسیر جاده ابریشم (بر روی کمربندی جاده ابریشم جهانی) در فضای کاملا صلح‌آمیز، توسعه‌ای و نیز با احترام به منافع مشترک تاسیس شده است.

مخالفت رئیس سازمان سنجش با به تعویق انداختن زمان کنکور
هم اکنون بخوانید

رییس مجمع شهرهای راه ابریشم یادآور شد: عملیاتی‌کننده ارتباطات مالی، سرمایه‌گذاری، اقتصادی، گردشگری و فرهنگی در راستای اهداف مجمع و نیز ارتباط مستمر با شهرداری‌ها و برخی آژانس‌های بین‌المللی سازمان ملل متحد در جهت توسعه ارتباطات فرهنگی، اقتصادی و گردشگری بین شهرها را خواهد داشت.

نصرتی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌‌های موجود در طرح احیاء راه ابریشم بهره‌‌گیری از پتانسیل‌‌های آن در راستای توسعه صنعت گردشگری در شهرهای واقع در مسیر راه ابریشم است، عنوان کرد: بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، اکنون سهم گردشگری از تولید ناخالص ملی کشورهای جهان (GDP ۱۰) درصد است و در قرن ۲۱ در هر سال توسط گردشگری سه درصد به سبد ثروت جهانی افزوده می‌شود. وجود اقوام مختلف با فرهنگ‌ها، آداب، سنن، مذاهب و غذاهای متنوع و نیز شهرهای با اقلیم، معماری، شهرسازی، آثار تاریخی، فضاهای شهری بی‌نظیر پایدار و شکوفایی شهری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

دکمه بازگشت به بالا