برخی نمادها در سکوت، صدایی پر صداتر از فریادها دارند/ حضرت زهرا (س) با شجاعت از حقوق خود دفاع کرد

یک استاد حوزه علمیه گفت: امروز در دنیا می‌گویند برخی نمادها در سکوت، صدایی پر صداتر از فریادها دارند و حضرت زهرا(س) این کار را کرده است.

به گزارش پایگاه خبری سیاسی اعتماد نو به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام داوود فیرحی امشب در مراسم هیات فاطمه الزهرا با عنوان «مراسم سیاست‌ورزی و حقوق شهروندی زنان در موازین حقوق اسلام و حقوق بشر» که در کانون توحید برگزار شد، گفت: کشور ما، مهمترین کشور شیعی است و در میان خاندان اهل بیت، دو زن مهم را داریم که با فاصله ۵۰ سال در عرصه اجتماعی و عمومی جهان اسلام نقش ایفا کردند؛ یکی حضرت فاطمه (س) است که عمرش در تاریخ تقویم بین ۲۰ تا ۲۸ تخمین زده شده است و دیگری حضرت زینب (س) است.

وی ادامه داد: سال ۱۱ هجرت، سالی است که پیامبر اسلام (ص) رحلت کردند و داستان مهمی به نام جانشینی و بحث مهمی به نام حقوق مسلمانان مطرح شده و حضرت زهرا (س) نکات مهمی دارد.

فیرحی با ذکر روایتی از حضرت زهرا (س) تصریح کرد: حضرت زهرا (س) می‌فرمایند اگر می‌گذاشتند علی (ع) به خلافت می‌رسید، هیچ اختلافی در جامعه رخ نمی‌داد ولی از ایشان می‌پرسند چرا علی (ع) حاکم نشد که ایشان می‌فرمایند چون مردم او را نخواستند. ایشان می‌گویند مثل امام، مثل کعبه است که باید طرف قبله رفت نه اینکه کعبه به سمت مردم برود. اگر این حق را می‌دادند آنگاه اختلافی در جامعه ایجاد نمی‌شد.

وی افزود: این حرف به معنای آن است که وظیفه خدا معرفی پیامبر یا امام است ولی اجباری هم در کار نیست و هرچه رخ بدهد، مسئولیتش با آنها است.

کرونا تعارف ندارد/ تا جایی که می‌توانید از منزل خارج نشوید
هم اکنون بخوانید

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به دفاع شخصی حضرت زهرا (س) از حقوق شخصی خود یعنی فدک خاطرنشان کرد: ایشان در محضر خلیفه اول می‌گویند این سهم من و ارث پدرم است و این بیت‌المال نیست که از من بگیری. خلیفه اول می‌گوید برای اثبات حرفت برایم مدرک بیار ولی حضرت زهرا (س) با استدلال حقوقی و آوردن قاعده ید می‌گوید برای رد این موضوع شما باید مدرک بیاوری.

فیرحی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) با شجاعت از حقوق خود دفاع کرد، ابراز داشت: ایشان می‌گوید برای من مهم نیست که فدک را به من بدهی یا خیر بلکه باید بدانی مال من است. این رویکرد حقوقی است و زنانه و نه خشونت‌آمیز و مردانه.

وی با بیان اینکه برای انسان امروز مهم نیست که بانوی بزرگ اسلام چگونه عمل کرد بلکه مهم است چگونه الگو بسازد، عنوان کرد: امروز در دنیا می‌گویند برخی نمادها در سکوت، صدایی پر صداتر از فریادها دارند. حضرت زهرا(س) این کار را کرده است. ایشان یک اولتیماتیومی به حضرت علی (ع) می‌دهد و می‌گویند من تا زنده هستم حق بیعت نداری و از طرفی هم می‌گویند مردم هم حق دارند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه وصیت حضرت زهرا (س) مبنی بر دفن شبانه و عدم حضور حاکمان در مراسم تشیع بسیار عجیب است، یادآور شد: برخی می‌گویند حضرت فاطمه (س) قهر کرده ولی من بعید می‌دانم ایشان تصمیمی چنین عاطفی بگیرد زیرا ایشان در خانه‌ای بوده که مرکز مصلحت و سیاست جامعه اسلامی بوده است. ایشان در کشاکش قدرت قبیلگی و قدرت جامعه‌ای، کنار جامعه می‌ماند. بنابراین ایشان برای دفاع از جامعه می‌گویند نگذارید حاکمان بیایند.

واکنش سخنگوی وزارت‌خارجه به اتهامات برخی مقامات امریکایی درباره مبارزه با کرونا در ایران
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 3 =

دکمه بازگشت به بالا