نوبخت: رد کردن لایحه بودجه برای افکار عمومی پیام خوبی ندارد

سخنگوی دولت خطاب به نمایندگان گفت که رد کردن لایحه بودجه در کشور برای افکار عمومی پیام خوبی ندارد و تنها ۷۲ ساعت وقت نمایندگان مجلس را می‌گیرد.

به گزارش اعتماد نو به نقل از اعتماد نو به نقل از ایلنا، محمدباقر نوبخت در جلسه نوبت عصر امروز مجلس که به بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ اختصاص داشت، گفت: اکنون مجلس بعد از استماع بیانات مخالفان و موافقان در مرحله یک تصمیم قرار گرفته است و این تصمیم بر پایه شاخصی خواهد بود که بتوانند به انتخاب برسند  که به کلیات لایحه بودجه رای دهد یا خیر؟

سخنگوی دولت افزود: مفهوم دیگر این است که مجلس اکنون قرار نیست در رابطه با بودجه سال ۹۷ تایید یا عدم تایید داشته باشد و تنها کلیات را مطرح می‌کند.

وی با اشاره به شاخص‌هایی که لایحه بودجه بر اساس آن ارائه شده است، گفت: شاخصی که می‌تواند به ما کمک کند، وجدان ما، خدا و مردمی هستند که اکنون از نظرات مطلع می‌شوند .

رییس سازمان اعتماد نو به نقل از برنامه و بودجه با اشاره به ماده یک قانون محاسبات عمومی اظهار داشت: ‌بودجه‌ای که قرار است توقعات ما را برآورده کند قرار نیست در طول یک سال به تمام مشکلات ما پاسخ مثبت دهد. بودجه یک برآورد است که اگر دولت با توجه به سیاست‌های مورد نظر هزینه شود می‌تواند به اهداف مدنظر برسد.

نوبخت تصریح کرد: بودجه یک پیش‌بینی بر اساس منابع و مصارف و همچنین سیاست‌ها و اهداف است و اینکه بدانیم منابع پیش‌بینی شده ما یعنی منابع و مصارف با توجه به سیاست‌ها و اهداف چگونه اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی شود.

وی ادامه داد: اگر سیاست‌هایی که بیان می‌کنم با اقتصاد مقاومتی متباین است به آن رای ندهید اما اگر این سیاست‌ها دقیقا سیاست اقتصاد مقاومتی بود، قطعا بین خود و خدای خود هیچ حجتی نداریم.

آذربایجانی: برای اجرای بهتر قانون کاهش مجازات باید مقررات پیشگیری از جرم هم تقویت شود
هم اکنون بخوانید

سخنگوی دولت با اشاره به پیش‌بینی دولت در سال گذشته گفت: آنچه دولت برای بودجه پیش‌بینی کرده بود حدود ۳۶۵ هزار میلیارد بود که کمیسیون با افزودن بخشی در حیطه درآمد، این منابع را به ۳۸۵ هزار میلیارد تومان افزایش داد.

نوبخت بیان کرد: در رابطه با مالیات پیش‌بینی در لایحه دولت ۶.۷ دهم است که از نظر قیمت جاری یعنی صفر و بیش از آن می‌تواند به مودیانی که هنوز شناسایی نشدند فشار وارد کند به دلیل اینکه امکانات محدود است باید فشار به مودیان وارد شود که جایز نیست و کسانی که می‌خواهند در پیش بینی منابع داوری کنند بدانند که این منابع قابل دستیابی است.

وی در رابطه با بودجه نفت گفت: سال گذشته نظر دولت بر بشکه‌ای ۵۰ دلار بود که به این عدد رسیدیم و همین دولت اکنون می‌گوید در سال آینده با بشکه‌ای ۵۵ دلار می‌توانیم قیمت گذاری واقع بینانه داشته باشیم.

نوبخت در ادامه سخنان خود با بیان اینکه لایحه بودجه تنها یک پیش‌بینی از منابع و مصارف کشور است این پیش‌بینی را از سوی دولت واقع بینانه ارزیابی کرد و این حق را به نمایندگان مجلس داد که در خصوص تغییر و تحول در اعداد و ارقام لایحه بودجه اقدام کنند.

وی خطاب به نمایندگان گفت که رد کردن لایحه بودجه در کشور برای افکار عمومی پیام خوبی ندارد و تنها ۷۲ ساعت وقت نمایندگان مجلس را می‌گیرد.

رییس سازمان اعتماد نو به نقل از برنامه بودجه کشور سیاست‌های لایحه بودجه را منطبق بر کاهش فقر مطلق در راستای اهداف سیاست مقاومتی دانست و بیان داشت که در سال آینده علاوه بر افرادی که تشخیص می‌دهیم نیازمند دریافت یارانه هستند می‌توانیم به گروه‌هایی که درآمدی کمتر از خط مستمری دارند یارانه پرداخت کنیم.

حکم رئیس‌جمهور برای «سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی»
هم اکنون بخوانید

وی در ادامه سخنان خود گفت: از فروردین ۹۶ یارانه خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی کشور ۳/۴ برابر افزایش داشته که این به معنای پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان یارانه به خانواده‌های تحت پوشش است.

سخنگوی دولت در ادامه تصریح کرد:  این افزایش ۳/۴ درصدی تصمیم نمایندگان مجلس برای بودجه امسال بود این رقم در سال آینده به ۷ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

نوبخت با اشاره به سخنان انتخاباتی رییس‌جمهور درمورد به صفر رساندن فقر مطلق تا پایان دولت بتواند فقر مطلق به صفر برساند، گفت: این امر تحقق یافت .

سخنگوی دولت به اهداف لایحه بودجه در خصوص ایجاد اشتغال اشاره کرد و از اعتماد نو به نقل از برنامه دولت برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار شغل در سال آینده خبر دادو گفت: سرمایه‌گذاری  در این زمینه ۷۳ هزار و چهارصد میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

نوبخت در خصوص ایمن‌سازی واحدهای مسکونی کشور با توجه به قراردادن ایجاد اشتغال در این زمینه و رفع نگرانی مردم از زمین لرزه‌ها در کشور گفت: از سال آینده ۱۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده در شهر و روستا بازسازی خواهد شد.

نوبخت به فرصت‌های شغلی ایجاد شده در زمینه حمل ونقل اشاره کرد و گفت: ۲۵ هزار فرصت شغلی در این خصوص پیش بینی کرده‌ایم که این امر در کاهش آلودگی هوا هم موثر است و باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می‌شود که می‌توانیم سوخت صرفه‌جویی شده را صادر کنیم.

نوبخت در پایان با اشاره به پروژه پرورش ماهی در قفس و انجام پروژه‌های مربوط به صنایع تکمیلی و طرح‌های کاروزی و همچنین صنایع کوچک و طرح‌های نیمه تمام صنعتی و گردشگری این اقدامات را در جهت ایجاد اشتغال در کشور ورد ارزیابی قرار داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

دکمه بازگشت به بالا