دست خالی ایرانیان از صادرات دارو

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایسنا، آمارهای رسمی ارائه شده گویای آن است که در سال ۲۰۱۶ میلادی ارزش صادرات دارویی ایران تنها ۶۰ میلیون دلار بوده، این در حالی است که کشور آلمان به عنوان بزرگترین صادر کننده در این بخش در سال ۲۰۱۶ میلادی بالغ بر ۷۷ میلیارد دلار درآمد داشته و در مجموع ۱۶ درصد از صادرات داروی دنیا را به خود اختصاص داده است.

پس از آلمان، سوئیس در رده دوم جدول صادر کنندگان دارو قرار می‌گیرد و در سال ۲۰۱۶ میلادی با صادرات ۶۷ میلیارد دلار دارو ۱۴ درصد از کل صادرات جهان را به خود اختصاص داده است.

آمریکا نیز ۱۰ درصد از کل صادرات داری دنیا را در اختیار داشته و حدود ۴۷ میلیارد دلار درآمد در این بخش داشته است.

بلژیک با صادراتی حدود ۴۲ میلیارد دلار و هشت درصد از کل صادرات دارویی جهان در رده چهارم و انگلستان با صادراتی بالغ بر ۳۲ میلیارد یعنی بیش از هفت درصد مجموع ارقام در رده پنجم جدول قرار دارد اما ایران با صادرات تهران ۶۰ میلیون دلار کالا در زمینه دارویی سهمی صفر درصدی از مجموع صادرات دارویی جهان داشته است.

در زمینه واردات نیز کشور با وارد کردن یک میلیارد و ۳۱۶ میلیون دلار دارو در سال ۲۰۱۶ میلادی سهمی معادل صفر درصد از کل واردات دارویی دنیا را به خود اختصاص داده است که البته این رقم نسبت به واردات یک میلیارد و ۲۳۸میلیون دلاری سال ۲۰۱۵ با رشد اندکی مواجه بوده است.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت صادرات دارو در سال ۱۳۹۵ رشد ۳۱ درصدی داشته و به ارزشی بالغ بر ۱۳۲ میلیون دلار رسیده است که این رقم در قیاس با سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۳۱ میلیارد دلار رشد داشته و ۳۴ درصد رشد منفی صادرات دارو در این سال به ۳۱ درصد رشد ثبت رسیده است .در پنج سال گذشته در سال ۱۳۹۳ بیشترین میزان صادرات دارو را شاهد بوده ایم و در طول این سال بالغ بر ۱۵۳ میلیون دلار انواع محصولات دارویی به کشورهای مختلف صادر شده است.

محصولات زنان کارآفرین در درگاه‌های مجازی به فروش‌ می‌رسد
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

دکمه بازگشت به بالا