ابراهیمی: روش‌های سنتی استفاده از منابع آبی در ایران، منسوخ شده است

اعتماد نو: علی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اظهاراتی مبنی بر این‌که «ما دانش گذر از بحران آب را داریم، جنگ آب را باور نکنید»، بیان کرد: ما تقریبا چهار پنج سال است که وارد بحران آب شده‌ایم و عوامل طبیعی و موقعیت جغرافیایی کشور ایران در این زمینه تاثیر بسزایی دارد، ولی تصور من بر این است که اگر ما استفاده صحیح از منابع آب چه منابع بارشی و چه آب‌های زیرزمینی را داشتیم اکنون در چنین شرایطی نبودیم. هنوز که هنوزه است ما از روش‌های سنتی استفاده می‌کنیم که حتی در کشورهای پربارش منسوخ شده است.

وی در ادامه گفت: ما جزو کشورهایی هستیم که باید خیلی دقیق‌تر از سایر نقاط دنیا که پرباران‌تر هستند موضوع آب را مدیریت کنیم. این‌که گفته شده ما دانش کافی را در این زمینه داریم صحیح است. مسلما ایران جزو کشورهایی است که می‌توان گفت که دانش استفاده از آب را در خیلی از سنوات گذشته مانند اختراع قنات‌ها و سایر مدل‌های آبرسانی که اکنون در آثار تاریخی دیده می‌شود، داشته است اما اکنون شرایط به شدت تغییر کرده و امکانات و ابزارآلات همراه با فناوری نوین و تکنولوژی آمده است که ما باید از آن‌ها استفاده کنیم.

وی گفت: تصور من این است که اگر دانش آب هم وجود داشته باشد اعتماد نو به نقل از برنامه و مطالعه آمایش سرزمین تاکنون مهیا نبوده است؛ وگرنه ما اکنون در چنین بحرانی قرار نداشتیم. با این شرایط صحبت‌هایی که ایشان کردند امیدواریم که نتیجه‌اش در اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات ایشان دیده شود.

برگزاری دور دوم مذاکرات کمیته مشترک تحقیق پرونده ترور سردار سلیمانی
هم اکنون بخوانید

نماینده مردم شازند در مجلس افزود: ما در خیلی از جاها سفره‌های آب زیرزمینی‌مان دیگر پاسخگو نیست. در خیلی از نقاط کشور شاهد فرو نشست زمین بوده‌ایم و این نشان می‌دهد که ما در این زمینه باید دقت بیشتری داشته باشیم؛ اکنون نیز اگر به نحوه آبیاری در کشور نگاه کنیم متوجه خواهیم شد اگر دانش هم وجود دارد ولی به کار گرفته نشده است. همین که اظهارنظر کردند ما این دانش را داریم را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها و اقداماتی که ایشان انجام می‌دهند شاهد بهبود مدیریت منابع آبی باشیم.

وی در پایان گفت: در جاهایی مانند تهران که جمعیتی بالغ بر ۱۲ میلیون دارد هنوز هم که هنوز است آب شرب و مصارف بهداشتی از یک منبع تامین می‌شود. این نشان می‌دهد که اگر یک زمان یک هزینه اساسی برای جداسازی این دو انجام داده بودیم الان درآمدی که در قبال آن داشتیم خیلی بیشتر از این هزینه بود. می‌توان گفت اگر این شرایط ادامه یابد ما شاهد کوچ از مناطق خشک به مناطق پرآب‌تر هستیم به شکلی که می‌تواند استفاده ما را از تمام امکانات و پتانسیل کشور محدود کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + هفده =

دکمه بازگشت به بالا