ارتقای رتبه ایران در OECD دستاورد برجام است

اعتماد نو:  هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا درباره رتبه جدید ایران در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) اظهار کرد: امروزه در دنیا وقتی سرمایه‌گذاران می‌خواهند کشوری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند، در وهله اول به موسسات بین‌المللی مورد اعتماد که درباره آن کشورها رتبه‌بندی می‌کنند، مراجعه می‌کنند تا متوجه شوند شاخص‌های مختلف در زمینه پذیرش سرمایه چه وضعیتی دارد.

وی افزود: این رتبه‌بندی‌ها عمدتا بیانگر دو نکته است؛ ابتدا اینکه فضای سرمایه‌گذاری در آن کشور به چه صورت است و نکته دوم اینکه شرکت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی درباره وضعیت سرمایه‌گذاری در آن کشور چه دیدگاهی دارند.

به گفته این اقتصاددان، رتبه اخیر OECD نشان می‌دهد که ریسک اعتباری در ایران که پیش از این ۷ بود و این رتبه پایین‌ترین جایگاه یک کشور از نظر ریسک اعتباری را نشان می‌دهد، به رتبه ۵ ارتقا یافته و این برای کشور ما یک مزیت به حساب می‌آید و نشان می‌دهد که فضای کسب و کار در ایران بهبود یافته است.

او با اشاره به انگیزه دولت یازدهم و دوازدهم برای جذب سرمایه‌گذاری و انجام اقدامات لازم در این زمینه گفت: دولت به ویژه تلاش داشت که بتواند در برخی حوزه‌ها از جمله نفت و گاز سرمایه‌گذاری جذب کند و همچنین بخش‌هایی مانند معدن و گردشگری هم پتانسیل جذب سرمایه‌گذار را داشت. از سوی دیگر ما با مشکل کمبود منابع مالی برای سرمایه‌گذاری روبرو بودیم و به همین دلیل دولت روحانی شروع به برخی اقدامات از قبیل تنظیم قانون جذب سرمایه‌گذاری کرد تا برخی قوانین پولی و مالیاتی بهبود یابد. مجموع این عوامل کمک کرد که وضعیت جذب سرمایه‌گذاری و امنیت سرمایه‌گذار در ایران بهبود یابد.

اجرای موفقیت‌آمیز پروژه ارتقای سیستم اتوماسیون صنعتی مدول D واحد احیا مستقیم فولاد مبارکه
هم اکنون بخوانید

این استاد دانشگاه ادامه داد: مطمئنا بهبود رتبه اعتباری کشور کمک خواهد کرد که جذب منابع خارجی صورت گیرد که هم می‌تواند منجر به جذب سرمایه‌گذاری‌های غیر ایرانی شود و هم سرمایه‌گذاری‌های ایرانی‌های مقیم خارج از کشور که به نظر من بخش دوم مهم‌تر است؛ چرا که برخی از آنها منابع مالی لازم را دارند و تمایل دارند که در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: به هر حال نکته‌ای که نباید از آن غافل ماند این است که از این فرصت‌ها به درستی استفاده نمی‌شود. اگر ما امروز شاهد بهبود رتبه اعتباری کشور هستیم، اینها همه ثمرات برجام است. در سال ۲۰۱۱ ایران با شش کشور قدرتمند جهان به تفاهم رسید  و انتظار می‌رفت که فضای جذب سرمایه‌گذاری بهتر شود؛ به شرطی که تیم اقتصادی دولت از این فضا استفاده می‌کرد که به نظر من درست استفاده نشد.

وی با تاکید بر اینکه آنچه امروز می‌بینیم حاصل دستاوردهای دیپلماسی و سیاسی بوده است، گفت: اینها مواردی است که عمدتا وزارت امور خارجه با پیگیری برجام حاصل کرده است ولی تیم اقتصادی دولت نتوانست از ظرفیت ایجاد شده به نحو درستی استفاده کند. وقتی رتبه اعتباری ایران از ۷ به ۵ کاهش یافته است، یعنی کسانی که خارج از فضای کشور هستند تشخیص داده‌اند که فضای داخلی کشور برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر شده ولی تیم اقتصادی دولت این وضعیت را جدی نگرفته و از فرصت‌ها استفاده نکرده است.

این اقتصاددان تصریح کرد: نگاهی به رفت و آمدهای تیم‌های اقتصادی اروپایی به ایران نشان از آن دارد که اغلب تفاهم‌نامه بود و به مرحله قرارداد نرسید و در واقع تعداد تفاهم‌نامه‌هایی که به مرحله قرارداد رسید، بسیار محدود بود؛ در حالی که ایران می‌تواند ده‌ها میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری کند. اکنون نیز دیر نشده و به نظرم تیم اقتصادی دولت باید با اجماع و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی مشخص به فکر این باشد که از این ظرفیت‌ها استفاده کند تا عواید آن نصیب کشور و جامعه شود.

ترامپ بیش‌ از انجام وظایفش، گلف بازی می‌کند!
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + یک =

دکمه بازگشت به بالا