آمادگی چین برای کمک به ایران پس از غرق شدن نفتکش سانچی

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه پکن عملیات امداد و نجات سرنشینان نفتکش سانچی را به سرعت و به بهترین شکل انجام داد، گفت: چین آماده است تا برای شرایط پس از غرق شدن این کشتی نیز به ایران کمک کند.

به گزارش اعتماد نو، لو کانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره حادثه غرق شدن نفتکش ایرانی در سواحل شرقی چین با بیان اینکه پاک کردن آب‌های این منطقه اولویت و تمرکز اصلی چین در شرایط کنونی است گفت: ما تلاش می‌کنیم تا از وقوع یک فاجعه دیگر جلوگیری کنیم چراکه نمی‌خواهیم شاهد آن باشیم. ما در مواجهه با حادثه‌ای که در دریای چین شرقی اتفاق افتاد بسیار شفاف بوده‌ایم. ما از حمایت و همکاری دیگر طرف‌ها برای بررسی و پاکسازی منطقه استقبال می‌کنیم.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه چین، لو کانگ در ادامه گفت: رهبران و دولت چین این حادثه دریایی را جدی می‌گیرند و افکار عمومی تحولات آن را از نزدیک دنبال می‌کنند. بخش‌های مربوطه نیز به سرعت و به خوبی برای انجام عملیات تحقیق و تفحص وارد عمل شدند. همانطور که پیش از این گزارش شد، تصادف یک نتفکش که ۱۳۶ هزار تن نفت را حمل می‌کرد، بسیار خطرناک بود.

وی افزود: طی روزهای گذشته همکاری میان ایران و چین بسیار سریع و موثر بوده است و این همکاری بین چین و بنگلادش نیز چنین بود. سفارت چین در ایران خیلی سریع برای مقامات و کارشناسان ایرانی ویزا صادر کرد تا خود در این جریان مشارکت داشته باشند. مرکز فرماندهی نجات چین هم تمام تلاش خود را برای تسهیل همکاری برای طرف ایرانی با طرف چینی به کار گرفت. ما با ژاپن و کره‌جنوبی نیز در این روند همکاری داشتیم.

درباره اصلاح بخش‌هایی از قانون اساسی تقریباً یک وفاق عمومی وجود دارد
هم اکنون بخوانید

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین همچنین تصریح کرد: پکن برای شرایط بعد از غرق شدن نفتکش سانچی نیز حاضر است به ایران کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه عملیات امداد و نجات از سوی طرف چینی بسیار با دقت و سریع انجام گرفت افزود: آنچه بیش از هرچیزی در این حادثه برای ما اهمیت داشت، نجات جان انسان‌ها بود و در حالی که ما هیچ‌گاه از بررسی دلایل این حادثه غافل نبودیم. امدادگران چینی در نهایت توانستند پیکر دو تن از جانباختگان را پیدا کنند. من بر این باورم که جعبه سیاه کشتی می‌تواند دلیل حادثه را مشخص کند و تحقیقات بیشتر بعد از آن انجام خواهد گرفت.

لو کانگ همچنین گفت که تحقیقات در این زمینه آغاز شده و در حال انجام است.

نفتکش ایرانی سانچی شنبه هفته گذشته در سواحل شرقی چین پس از برخورد با یک کشتی باری چینی دچار حریق شد که پس از گذشت بیش از یک هفته آتش‌سوزی در نهایت روز یکشنبه به طور کامل غرق شد.

۳۲ خدمه در این کشتی مشغول به کار بودند که ۳۰ تن از آنها ایرانی و دو نفر بنگلادشی بودند که همگی جان خود را از دست دادند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

دکمه بازگشت به بالا