راه‌حل مسائل کشور وحدت و راه‌اندازی گفت‌وگوی ملی است

به گزارش اعتماد نو، اسحاق جهانگیری صبح امروز (دوشنبه) در بیست و سومین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی،‌ جان باختن ۳۲ نفر از فرزندان عزیز کشورمان در آب‌های ساحلی چین و ژاپن را تسلیت گفت و اظهار داشت: این عزیزان در حال خدمت به کشور آن هم خدمات بسیار مهم،‌ سخت و طاقت فرسا بودند.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: دریانوردان عزیز کشور گاهی اوقات هفته‌ها و ماه‌‌‌ها از خانواده‌هایشان دور هستند و برای حمل و نقل کالاها و صادرات و واردات کشور در اقیانوس‌ها در حال رفت و آمد هستند.

وی ادامه داد: این حادثه تلخ حادثه‌ای غیره منتظره بود و در اولین برخورد نفتکش، انفجار عظیمی به وجود آمد و من شخصا در اولین لحظه‌‌های دریافت این خبر ناگوار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین تماس گرفتم و اعلام کردم آنچه در توان جمهوری اسلامی ایران است، بکار گرفته شود تا از امکانات کشور چین برای نجات این عزیزان استفاده گردد.

جهانگیری افزود: البته وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد که از همه کشورهایی که می‌‌توانستند کمک کنند، درخواست کمک شده است.

معاون اول رییس‌جمهور اضافه کرد: متاسفانه با وجود آنکه از نظر کارشناسی گفته می‌شد که با انتشار گازهای سمی ناشی از این انفجار امید زنده ماندن دریانوردان کشورمان وجود ندارد اما نخواستیم که امیدمان را حتی برای دسترسی به پیکرهای پاک این عزیزان قطع کنیم اما پس از تلاش‌‌هایی که انجام شده متاسفانه کشتی غرق شد و به پیکرهایشان نیز دست پیدا نکردیم.

وی افزود: به خانواده‌های این عزیزان که شهدای خدمت ایران و جمهوری اسلامی ایران هستند و نیز به ملت ایران این واقعه تلخ را تسلیت می‌گویم.

جهانگیری در ادامه سخنان خود تولید علم و فناوری را یکی از راهبردهای اصلی کشور دانست و تصریح کرد: با اتخاذ این راهبرد در سال‌های اخیر دانشمندان کشور به صحنه آمدند و رتبه ایران را در تولید علم و فناوری بالا بردند.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه همه سیاست‌‌های توسعه‌ای کشور زمانی موفق خواهد بود که به توسعه علم و فناوری متکی باشد، خاطرنشان کرد: اداره کشور از طریق فروش منابع طبیعی دشوار است و در سال‌های آینده غیرممکن خواهد بود. باید به روش‌های دیگر رو آوریم که یکی از مهمترین روش‌ها اتکا به مغز دانشمندان و نیروی انسانی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه باید توسعه شرکت‌های دانش بنیان در اولویت اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها قرار گیرد، ابراز داشت: امروز شرکت‌‌های دانش‌بنیان با حداقل سرمایه‌های مادی راه‌اندازی می‌شود و توسط چند جوان اداره می‌شوند و خوشبختانه با سرعت توسعه پیدا می‌‌کنند به‌‌طوری که امروز بیش از سه هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت دارند و درآمد سال گذشته این شرکت‌ها بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است. باید زمینه افزایش این شرکت‌ها را فراهم کنیم چراکه مرکز ایجاد اشتغال برای جوانان کشور هستند.

جهانگیری افزود: زیرساخت اصلی توسعه شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان تحقیق و پژوهش است و به همین دلیل باید تلاش کنیم تا پژوهش و تحقیق در کشور نهادینه شود.

«محمدرضا محمدیوسفی» مدیرکل رسانه مجمع تشخیص مصلحت نظام شد
هم اکنون بخوانید

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه باید تحقیق و پژوهش در کشور با رویکرد مسائل بومی و مساله‌محور باشد، عنوان کرد: البته نمی‌توان تحقیق و پژوهش‌هایی که برای ارتقای جایگاه بین‌المللی کشور انجام می‌شود را نادیده گرفت اما نیازمند آن هستیم که در پژوهش‌‌ها و تحقیقات به مسائل بومی نیز توجه جدی‌‌تری معطوف شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت حوزه پزشکی یادآور شد: حوزه پزشکی به دلیل پیوند عمیقی که با زندگی و سلامت عموم مردم دارد و نیز به دلیل ظرفیت بسیار بالای کشور در این بخش حتماً می‌تواند در موضوع پژوهش نیز نقش محوری‌تری ایفا کند.

جهانگیری با قدردانی از مسئولان برگزارکننده جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی بیان کرد: خوشبختانه این جشنواره در طول سال‌های گذشته از اعتبار و مرجعیت علمی ممتازی برخوردار شده و هر سال به صورت منظم برگزار شده است.

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: خوشبختانه بخش پزشکی ایران به نقطه‌ای رسیده که هر ایرانی و هر مسئولی به آن افتخار می‌کند. زمانی یکی از دغدغه‌های کشور این بود که بیماران کلیوی و سایر بیماران را به خارج از کشور اعزام کنیم اما امروز توانمندی پزشکی ایران به نقطه‌ای رسیده که بسیاری از بیماران کشورهای منطقه ترجیح می‌‌دهند برای درمان به مراکز پزشکی ایران مراجعه کنند.

وی همچنین با اشاره به طرح تحول سلامت، گفت: این طرح در شرایطی اجرا شد که کشور در شرایط تحریم و محدودیت منابع مالی قرار داشت اما با اتکا به توانمندی و فرصت‌‌های موجود در کشور این طرح در دستورکار قرار گرفت و دستاوردهای خوبی همچون رضایتمندی مردم و کاهش هزینه‌‌های درمان را به همراه داشت و در قالب این طرح بسیاری از پزشکان در اقصی نقاط کشور حضور یافتند.

جهانگیری ادامه داد: در یکی، دو سال گذشته به دلیل محدودیت منابع مالی دریافتی برخی فعالان عرصه پزشکی با تاخیرهای طولانی روبه‌‌رو شد اما دولت به این موضوع توجه ویژه دارد و طرح تحول سلامت همواره از اولویت‌های دولت خواهد بود.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه جامعه، دولت، نظام و کشور ما امروز با مسائل و تنگناهای مختلفی روبروست،‌ اظهار داشت: البته فرصت‌‌های بسیار خوبی در اختیار کشور قرار دارد که اگر به خوبی از این فرصت‌ها استفاده کنیم می‌توانیم از تنگناهای موجود عبور کنیم.

وی افزود: آمریکایی‌‌ها و به‌خصوص رییس‌جمهور فعلی این کشور که مردم آمریکا می‌‌گویند به دلیل عدم تعادل باید به مراکز درمانی مراجعه کند، در یکسال گذشته فشارهای متعددی را با هماهنگی صهیونیست‌‌ها و برخی کشورهای عرب علیه ملت ایران وارد کردند اما به فضل الهی تاکنون در تمامی این اقدامات شکست خورده‌اند و آخرین اقدام آنها این بود که تصمیم گرفتند موضوع نارضایتی و اعتراض‌های برخی از مردم کشور را به شورای امنیت ببرند و این در حالی است که ده‌ها برابر این تظاهرات و جمعیت‌‌ها در آمریکا و کشورهای دیگر اتفاق می‌‌افتد که البته امری طبیعی است اما اصلاً در سطح بین‌المللی مطرح نمی‌شود.

حضور زنان در مدیریت کلان کشور از اصلی ترین جهت گیری های دولت دوازدهم است
هم اکنون بخوانید

جهانگیری اضافه کرد: در شورای امنیت سازمان ملل ۱۴ عضو شورا ازجمله اعضای دائم اروپایی و غیراروپایی درخصوص این موضوع صحبت کردند و جلسه را علیه آمریکا ادامه دادند که چرا چنین موضوعی را به شورای امنیت آورده است.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه آمریکا تلاش می‌‌کند فضای ایران را ناامن و نامطمئن جلوه دهد، تصریح کرد: آنها می‌دانند مسئله اصلی ملت ایران بیکاری و مسائل معیشتی است و راه حل بیکاری و رشد اقتصادی کشور هم ایجاد آرامش، ثبات و امنیت در کشور است تا از این طریق سرمایه‌گذاری و اشتغال‌‌زایی صورت گیرد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران بیش از آنکه به منابع مادی نیاز داشته باشند نیازمند فضای آرام و باثبات هستند.

جهانگیری با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌‌های انجام‌شده در اعتماد نو به نقل از برنامه ششم توسعه سالانه باید ۶۵ میلیارد دلار منابع خارجی جذب کشور شود، خاطرنشان کرد: آمریکا می‌خواهد زهر خود را بریزد و اوج خباثت خود را نشان دهد و می‌گوید اگرچه آن را امضا می‌کنم اما ایران کشوری مناسب برای سرمایه‌گذاری نیست.

معاون اول رییس‌‌جمهور با تاکید بر اینکه راه حل مسائل کشور وحدت، انسجام و راه‌اندازی گفت‌وگوی ملی است، ابراز داشت: هیچ جریانی قادر نیست جریان دیگر را حذف کند زیرا وقتی که یک فرد حذف شود فرد دیگری از آن جریان جای او می‌‌ایستد. عقل حکم می‌‌کند که همه دست به دست هم دهیم چراکه وقت برای پرداختن به گله‌ها، مشکلات و نقدها زیاد است اما در حال حاضر نیازمند نمایش وحدت و انسجام بزرگ در داخل کشور هستیم.

وی افزود: ایران فرصت‌های استثنای و نیروی انسانی توانمندی دارد و با بکارگیری این ظرفیت‌ها قادر خواهیم بود مشکلات خود را حل کنیم البته مدیران کشور نیز باید با جدیت پای کار بیایند و در وهله نخست مدیران سطح ملی باید حضور جدی و فعالیت تمام وقت و ۲۴ ساعته داشته باشند و مدیران سطوح دیگر نیز بدنبال مدیران ملی کشور حرکت کنند و هر کس هم که حس می‌کند توان مدیریت در این شرایط را ندارد بهتر است که میدان را به افراد دیگر که امید و انگیزه دارند، بسپارد.

در این مراسم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با تاکید بر اهمیت پژوهش و تحقیق در کشور، بر لزوم افزایش بودجه سالانه پژوهش تاکید و بیان کرد: امیدوارم پژوهش‌ها در حوزه پزشکی در مسیری قرار گیرد که موانع پیش‌روی دولت و مردم را از میان بردارد.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس‌جمهور از نفرات برگزیده بیست و سومین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی قدردانی شد.

منبع: اعتماد نو به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 5 =

دکمه بازگشت به بالا