تا در سطح حاکمیت هم‌افزایی وجود نداشته باشد مشکلات حل نمی‌شود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: باید در تمام سطوح حاکمیت هم‌افزایی وجود داشته باشد و اعتراضات مردمی شنیده شود. بسترهای قانونی برای شنیده شدن اعتراضات مردمی فراهم شود.

به گزارش اعتماد نو، مرتضی مبلغ در ارتباط با ضرورت توجه به اعتراضات مردمی در چارچوب قانون توسط مسئولین، اظهار کرد: اصولا یکی از مهم‌ترین وظایف هر حکومت و دولتی این است که به خواست و مطالبات مردمی توجه کند. این توجه اقتضائاتی دارد به طور مثال باید همواره به طور مستمر با صاحب‌نظران، اندیشمندان و نخبگان مرتبط باشد و از طریق آنان شرایط جامعه را بسنجد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هر حکومت و دولتی باید با احزاب و تشکل‌های سیاسی و مدنی که به نحوی منادی مطالبات مردمی هستند، ارتباط مستمر داشته و به نقطه نظرات آنها توجه کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: باید در سطح حاکمیت نوعی هم‌افزایی وجود داشته باشد و نهادهای مختلف نظام به یکدیگر کمک کنند؛ متاسفانه در کشور ما شرایط طوری است که بخش‌هایی از نهادهای کشورمان با بخش‌های دیگر اختلافاتی دارند و برای هم مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

مبلغ در همین راستا، افزود: در این میان تندروها هم از این اختلافات بهره می‌برند و منافع ملی را فدای منافع شخصی خود می‌کنند. با هم‌افزایی میان تمام ارکان نظام می‌توان جلوی این شرایط را گرفت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اعتراضات مردم که در راستای وضعیت اقتصادی و معیشتی‌شان است، گفت: امروزه بحث اصلی مردم بحث اقتصاد و حوزه‌هایی مثل کسب و کار و توسعه اقتصادی است. عمده مشکلات فعلی میراث دولت‌های گذشته به ویژه دولت نهم و دهم است که با تصمیمات اشتباه نزدیک بودند کشور را به ورطه سقوط بکشانند. حالا به جای اینکه حاکمیت به دولت کمک کند تا این مشکلات برطرف شود بخشی از آن به دنبال سوء استفاده از این شرایط هستند تا دولت را زمین‌گیر کنند.

تشریح جلسه تلگرامی فراکسیون نمایندگان ولایی و اطلاعات سپاه
هم اکنون بخوانید

وی سپس بیان کرد: ادامه این مناسبات خطرناک است، نباید رقابت‌های سازنده درون حاکمیت به رقابت‌های مخرب تبدیل شود. راه‌حل این است که همه نهادها به هم‌افزایی رسیده و یکدیگر را برای برطرف کردن مشکلات مردمی کمک کنند.

مبلغ در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: باید از مدیران شجاع، توانمند و کارآمد استفاده کرد. مدیران کم تجربه و متوسط نمی‌توانند پاسخگوی شرایط فعلی کشور باشند. یک مدیر شجاع در صحنه حضور خواهد داشت و رفتار تندروها بر مدیریت او تاثیر نمی‌گذارد.

وی همچنین یادآور شد: شرایط خطیر جامعه ایران و شرایط منطقه را نباید فراموش کنیم. دشمنان جمهوری اسلامی و دشمنان ایران همواره به دنبال ایجاد مشکل هستند و با فرصت‌طلبی به مشکلات کشور دامن می‌زنند. باید به طور جدی دشمنان‌مان در منطقه و غرب را در نظر داشته باشیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب پیشنهاد داد: دولت و حاکمیت همواره باید فضای گفت‌وگو را میان نخبگان باز بگذارند. آنها در جامعه حضور دارند و آگاهانه مشکلات مردم را رصد می‌کنند. در همین راستا هم می‌توانند بستر اثربخشی برای بیان اعتراضات قانونی مردم فراهم کنند. از سوی دیگر آنها می‌توانند به مسئولین نیز پیشنهادات مناسبی برای حل مشکلات بدهند.

مبلغ در پایان گفت:‌ دستگاه‌های حاکمیتی باید بتوانند اعتراضات مردم را بشنوند و برای مردم شرایط قانونی فراهم آورند تا هم مردم حرف‌شان را بزنند، هم معاندان از آن سوء استفاده نکنند و هم خودشان بتوانند به مشکلات مردم رسیدگی کنند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا