بودجه حوزه‎‌های علمیه، نصف بودجه دانشگاه تهران هم نمی‌شود

سخنگوی حوزه‎های علمیه با انتقاد از جریان غیرمنصفانه رسانه‎ای در خصوص بودجه‎های حوزه بیان کرد: بودجه کل حوزه‎‌های علمیه نصف بودجه دانشگاه تهران هم نیست.

به گزارش اعتماد نو، حجت‎الاسلام والمسلمین عباس رفعتی روز دوشنبه (۵ دی) در جمع پایگاه خبریان در مرکز مدیریت حوزه‎های علمیه با اشاره به حواشی بودجه‎ دولت درباره حوزه علمیه گفت: در روزهای اخیر در برخی از رسانه‌ها، جریانی به دنبال تضعیف روحانیت است و تلاش زیادی صورت گرفت که نهاد دینی را در خصوص بودجه زیرسوال ببرند.

وی اظهار کرد: البته برخی با ادبیات دلسوزانه و با شعار استقلالِ حوزه این بحث را مطرح کردند؛ مساله استقلال حوزه یک راهبرد استراتژیک مدیریت حوزه است، ولی از این واژه استقلال حوزه، برخی برداشت ناروایی داشته و دارند.

سخنگوی حوزه اظهارکرد: مطمئن هستیم که بی‌بی‌سی به دنبال استقلال حوزه به معنی صحیح نیست که دو روز پیش اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایی پخش کرد که حوزه باید مستقل باشد و یک حاشیه‌ای بر سخن آیت‌الله یزدی داشت که این سخنان با استقلال حوزه ارتباط ندارد.

وی گفت: در رابطه با مسایل بودجه، نهادهای دینی با این شعار به شکل دلسوزانه مطالبی را مطرح می‌کنند؛ در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها نباید حرفی بیان شود که در زمین دشمن باشد و در واقع بلندگوی دشمن و ضدانقلاب باشند؛ نباید استقلال حوزه را از دست بدهیم و این هجمه‌ای که صورت می‌گیرد به این خاطر است که حوزه ما مستقل است؛ حوزه مستقل است و به همین خاطر به راحتی از مشکلات دولت‌ها نیز سخن به میان آورده و نقد کرده است.

طلاب و روحانیون با هوشمندی سناریوهای شیطانی دشمنان را ابتر سازند
هم اکنون بخوانید

وی با ذکر این مطلب که این هجمه‎ها هزینه استقلال حوزه است، اظهار کرد: اگر بگوییم حوزه با گرفتن ۱۰ درصد بودجه‌ای که هزینه می‌کند، استقلال خود را از دست داده، قطعا اشتباه است.

وی گفت: بودجه حوزه از طریق باور مردم و اعتماد مردم شکل گرفته، ولی اینگونه نیست که نهاد حکومت دینی نباید از دولت کمکی دریافت کند؛ در ردیف بودجه دولت، کمک به حوزه انجام می‌شود، نه اینکه دولت به حوزه ردیف بودجه خاص تعریف کرده باشد؛ دولت ترکیه به نهاد روحانیت و حوزه آن کشور، چهار هزار میلیارد تومان بودجه داده است؛ بودجه دولت ملی مصر به الازهر مشخص است، ولی حوزه علمیه ما با بودجه‌های مردمی و وقف و.. اداره می‌شود.

رفعتی اظهار کرد: در دولت طاغوت بسیاری از موقوفات حوزوی به زور تملک شده است؛ اگر عایدات حوزه از موقوفات خودش به شکل کامل تامین شود، هیچ نیازی به بودجه حمایتی هم ندارد؛ برای کل حوزه‌های علمیه سراسر کشور اگر نصف بودجه یک دانشگاه مثل دانشگاه تهران ارایه شود، حاضر به گرفتن هیچ کمکی نیستیم.

وی تصریح کرد: بودجه‌ای که اعلام می‌شود، بودجه پیشنهادی است؛ از جایی که این بودجه کمکی است، مشخص نیست که مصوب شود؛ پس از تصویب، به دلیل اینکه این بودجه کمکی است، دولت نیز خود را ملزوم به تخصیص نمی‌بیند؛ گاهی ۵۰ درصد بودجه مصوب تخصیص داده شده است.

وی گفت: نکته دیگر آن است که این بودجه‌ای که در ردیف بودجه به عنوان کمک بیان شده، به طلاب اختصاص نمی‎یابد؛ در حالی که زندگی طلبه‌ها زیر خط فقر است؛ طلاب جزو قشر محروم جامعه هستند، ولی این بودجه سر سفره طلاب نمی‎رود؛ بخشی از این بودجه‌ها، عمرانی مدارس، شهرک‌ها و بخشی نیز هزینه‎ کار فرهنگی گسترده حوزویان در مسایلی است که نظام به این فعالیت های فرهنگی نیاز دارد.

حاضرم برای بیان مشکلات فضای مجازی به صحن علنی مجلس بیایم‌
هم اکنون بخوانید

حجت‌الاسلام رفعتی اظهار کرد: سرانه هزینه دولت برای دانشجویان اصلا در حد سرانه کمک به طلاب نیست؛ هزینه شهریه طلاب از وجوهات و وقف تامین می‎شود و اصلا در خصوص بودجه سرانه طلبه عنوانی در بودجه بیان نشده است.

وی گفت: جلساتی با منتقدین این موضوع نیز برگزار خواهد شد؛ یکی از شخصیت‌ها در جمع اساتید بیان کرد که این بودجه را شفاف‌سازی کنید؛ ولی اگر قرار به شفاف سازی باشد، که لازم نیز هست انجام شود، باید گفت که چند میلیارد صرف احیای کتابخانه همین شخصیت علمی شد.

سخنگوی حوزه تصریح کرد: اینکه چرا زودتر به این مساله پاسخ ندادیم به این دلیل بود که قرار نیست که به حرف نادرست پرداخته شود، زیرا به خودی خود فراموش می‌شود؛ ولی این بحث از طریق بی‌بی‌سی نیز دنبال شد و به همین خاطر به پاسخگویی مبادرت کردیم.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا