نقدی بر سخنان اخیر رئیس مجلس خبرگان رهبری

در رسانه ها خواندم که گویا جناب آقای جنتی گفته اند: «وقتی فردی توسط مقام معظم رهبری به ریاست قوه قضاییه انتخاب شده، آیا مصلحت است او را زیر سؤال برد و هتک حرمت کرد؟»
پاسخ این حقیر به سخنان جناب آقای جنتی نه از منظر یک فعال سیاسی یا رسانه ای بلکه از منظر یک پژوهشگر جوان در حوزه دین است:
اولاً که هتک حرمت هر مؤمنی حرام است و حد شرعی دارد و اهمیتی هم ندارد که از سوی چه جایگاهی و برای چه پستی انتخاب شده باشد.و اما در مورد زیر سؤال بردن و نقد کردن هم بر هر مسلمانی واجب شرعی است که مسئولین را مورد سؤال و نقد صحیح قرار دهد چراکه این کار عین امر به معروف و نهی از منکر است و مسئولین نظام را از فساد در امان نگه می دارد. امام علی (علیه السلام) نیز خود را نقد ناپذیر نمی داند و مردم را به نقد عادلانه عملکرد حکومتی خود دعوت می کند. صدالبته که نقد باید بر اساس عدل باشد و مورد بحث ما عادلانه بودن یا نبودن انتقادهای اخیری که به رئیس قوه قضائیه شده است، نیست بلکه موضوع بحث، اصل سخنی است که جناب آقای جنتی گفته اند. تقدس بخشی به جایگاه رئیس قوه قضائیه یا هر یک از مسئولان نظام به جهت مبرّا دانستن آنها از هرگونه انتقاد یا «زیر سؤال بردن»، ظلم عظیمی به اسلام است که احتمالا ایشان نیز چنین منظوری نداشته اند چراکه سخنانی با این مفهوم که اگر کسی را رهبر انقلاب انتخاب کند، مقامش از معصوم هم بالاتر است و از هرگونه نقد و زیر سؤال بردن در حوزه کاری خود مبرّاست، نباید از شخصی که بر مسند ریاست خبرگان رهبری نشسته است صادر شود.
امید است که منظور آقای جنتی  چیزی غیر از برداشت ما بوده باشد و بلکه حتی شیطنت رسانه ای بوده باشد.
برای آنکه سخن غیر مستند نباشد و از اطاله کلام نیز خودداری شود به ذکر سه حدیث از انبوه احادیث در این حوزه اکتفا می کنم.
امام علی (علیه السلام) می فرماید: از گفتن سخن حق یا ارائه مشورتی بر پایه عدل، خودداری نکنید. (نهج البلاغه، تحقیق صبحی صالح، ص۳۳۴، خ۲۱۶؛ ترجمه فیض الاسلام، ص۶۸۶، خ۲۰۷)
و همچنین در عهدنامه خود با مالک اشتر می فرماید:
هرگز با خود مگو: «من فرمانروا و مسلّط هستم که باید دستور دهنده باشم و دیگران اطاعت کنند.»! به یقین، چنین پنداری، مایه فساد قلب و سستی دین خواهد شد و تو را با نارضایتی عمومی و حوادث بنیان برانداز روبه رو خواهد ساخت. (نهج البلاغه، تحقیق صبحی صالح، ص۴۲۸، نامه ۵۳)
همچنین امام رضا (علیه السلام) می فرماید: باید امر به معروف و نهی از منکر کنید و اگر نه، فاسقان، بر شما سلطه خواهند یافت و آن گاه، هر چند نیکوکردارتان دعا کند، به اجابت نخواهد رسید. (وسایل الشیعه، ج۱۱، ص۳۹۴، ح۴)
و من الله توفیق
 
نگارنده: سامان سلیمانی مرند
پیشنهاد فعالان فرهنگی به دبیر ستاد امر به معروف: سکوت کنید!
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا