دولت تنها تصمیم گیرنده درباره دانشگاه نیست

یک عضو فراکسیون امید گفت: باید قانون اعضای هیات علمی دانشگاه ها اصلاح شود زیرا تا حکم قضایی وجود نداشته باشد، نباید عضو هیأت علمی را تعلیق کرد. این بلاتکلیفی به خصوص در دوره زمینه را فراهم کرد تا بسیاری از اعضای هیأت علمی تعلیق شوند.

به گزارش اعتماد نو، محمود صادقی در نشست گرامیداشت روز ۱۶ آذر با نام «دانشگاه؛ احیا یا احتضار » که به همت انجمن اسلامی پیشرو دانشگاه تربیت مدرس برگذار شد اظهار کرد: آذر ماه مانند خرداد پر از حادثه است. ۱۰ آذر شهادت شهید مدرس که روز مجلس نام گرفت و ۱۶ آذر شهادت سه اهورای آذری به تعبیر استاد شریعتی است.

وی ادامه داد: دوستان یک عنوان رادیکال و مایوس کننده دانشگاه؛ احیا یا احتضار گذاشته‌اند اما بازهم از شما تشکر می کنم.سه قطره بعداز چهار ماه از کودتای ۲۸ مرداد ریخته شد.

این نماینده مجلس یادآور شد: دانشگاه از بدو تاسیس در ایران نقش خودش را تا حد مناسبی ایفا کرده و در همه سیاست های کشور نقش پیشگام و تعیین کننده ای داشته است.

صادقی با اشاره به این فرموده امام(ره) که دانشگاه مبدا تحولات است گفت: اگر خواهان پیشبرد اهداف هستیم نباید راهی جز دانشگاه متصور باشیم اما باید لوازم و ابزارش که تحولات اجتماعی و فرهنگی است آماده باشد.

وی در همین راستا ادامه داد: حق آموزش یک حق بشری است و همه آحاد ملت حق دسترسی به آموزش دارند و اصل ۳۰ قانون اساسی این امر را متعلق به همه ملت می داند.

این عضو فراکسیون امید افزود: تمام ایرانیان صرف نظر از جنسیت، نژاد، مذهب و زبان باید از حق آموزش برخودار باشند و هیچ کس را نباید به خاطر داشتن مذهبی دیگر ولو مذاهبی که جزو سه مذهب یگانه نیستند از آموزش محروم کرد.

وی با بیان این ادعا که «امروزه در آموزش عالی دانشجویان به خاطر مذهب دیگر از تحصیل محروم می‌شوند» این امر را غیرقانونی دانست.

صادقی با اشاره به قانون مصوب سال ۶۴ درباره هیات علمی دانشگاه ها تصریح کرد: باید این قانون اصلاح شود زیرا تا حکم قضایی وجود نداشته نباید عضو هیأت علمی را تعلیق کرد. این بلاتکلیفی به خصوص در دوره‌ای زمینه را فراهم کرد تا بسیاری از اعضای هیأت علمی تعلیق شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه با گذشت کمتر از یک سال از پیروزی انقلاب صاحب قانون اساسی شدیم، گفت: در حالی که بسیاری از انقلاب ها چندین سال در حالتی انقلابی مانده بودند اما با اصرار امام راحل این اتفاق افتاد که ما صاحب قانون اساسی شویم که البته قانون اساسی ما ویژگی های خاص خود را دارد ولی در عین حال از برخی ویژگی های مشترک در اکثر قوانین اساسی جهان بهره مند است، از جمله اصل تفکیک قوا که طبق آن قوه قضاییه و قاضی آن باید بتواند بدون فشار و کاملاً مستقل در باره هر پرونده ای رای خود را صادر کند.

ستاره‌دار کردن دانشجویان باید منتفی شود
هم اکنون بخوانید

وی افزود: من در دانشگاه گیلان هم که در روز گذشته سخنرانی کردم گفتم که جامعه ما یک جامعه در حال گذار از استبداد به دموکراسی است و قانون اساسی ما هم همین است که ما را به سمت دموکراسی سوق دهد البته این که ما چقدر در چهار دهه گذشته موفق شدیم که این گذار را طی کنیم قابل بررسی است.

صادقی تاکید کرد: اگر به دیدگاه قانون اساسی توجه کنیم که نگاه دینامیکی و غیرایستا است متوجه می شویم که این گذار به سوی دموکراسی یک شبه با تصویب یک قانون فراهم نمی شود و ما با استفاده از ظرفیت های قانونی و بدون قانون شکنی می توانیم به سوی دموکراسی و تحقق حقوق مردم حرکت کنیم.

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: هرچند مفاهیم قانون اساسی ما مدرن است اما قانون گذاران ما این موارد را از متن اسلام برداشته اند و البته اسلام هم اجازه می دهد که ما آن بخشی از مفاهیم مدرن که تضادی با مبانی اسلام ندارد را مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به دیدگاه نسل جدید به مفهوم ولایت فقیه اظهار کرد: شاید از دید نسل جدید وجود نهادی به نام ولایت فقیه خیلی مطلوب تلقی نشود و از موارد مانع گذار تلقی شود اما اگر دنبال تحقق همان انگاره ها و رویکردهای قانون اساسی برویم اتفاقا ولایت فقیه خیلی هم سازگار با دموکراسی است.

صادقی افزود: در تئوری ولایت فقیه هم همین است که که باید صفات ولی بودن در فردی وجود داشته باشد پس ولایت فقیه قائم به شخص نیست، و در خود قانون اساسی هم پیش بینی شده که اگر ولی فقیه یکی از صفات لازمه را از دست بدهد یا مشخص شود از ابتدا این صفات را نداشته است می توان او را برکنار کرد پس ولی فقیه یک فرد متلق العنان نیست و می توان از او سوال کرد و نمایندگان خبرگان بر او نظارت کنند. پس ما به جای نفی کردن این موارد در قانون اساسی همواره حق پرسشگری را برای خود قائل باشیم.

معاون رئیس جمهور: افزایش حقوق کارمندان تا ۱۶ درصد است نه ۱۲
هم اکنون بخوانید

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: در قانون اساسی چنین اصلی مقرر شده است که نمایندگان درباره موضوعات مختلف صحبت کنند و کسی حق تعقیب آنان را ندارد اما می بینیم که امروز فردی که خودش کابینه اش را خط قرمز می دانست می گوید نمایندگان پا از گلیم خود فراتر گذاشته اند در حالیکه این یک اصل قانونی است.

وی افزود: ضمن اینکه نمایندگان مجلس تنها مسئولان کشور هستند که سخنان آنان به طور زنده از رادیو پخش می شود در حالی که ما دیده ایم حتی صدا و سیما گاهی سخنان رهبری را هم سانسور می کند.

صادقی با اشاره به فضای امروز دانشگاه ها اظهار کرد: من دانشگاه را رو به احتضار نمی بینم و معتقدم همین که فضایی فراهم شده تا ما دور هم بنشینیم و صحبت کنیم و دوباره شاهد احیای انجمن اسلامی هستیم نشان دهنده این است که فضا به سوی بهتر شدن رفته است و اینکه امروز عده‌ای می‌خواهند با فضاسازی کاری کنند که ما فکر کنیم هیچ اتفاقی نیفتاده است را نباید مورد توجه قرار دهیم و مایوس شویم.

صادقی معتقد است: در مورد دانشگاه هم باید بدانیم تنها دولت تصمیم گیرنده نیست و نهادهایی چون اطلاعات هم تصمیم گیری هایی انجام می دهند و دخالت نهادهایی غیر ذی ربط به آموزش عالی در دانشگاه سبب می‌شود که برای برگزاری یک جلسه ای مثل این یا استخدام یک استاد یا اختیار وزیر علوم چند درصد از اختیارات حوزه آموزش عالی را در دست دارد آقای توفیقی که یکی از صاحب نظران در این حوزه است می گوید تنها ۳۰ درصد از اختیارات در دست وزیر علوم است.

وی در پایان گفت: با توجه به مشکلات این چنینی که در آموزش عالی ما و برای دانشجویان مان وجود دارد، از جمله درباره وضعیت دانشجویان بورسیه و مواردی از این دست لازم است که آقای روحانی به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی به رسیدگی به این موارد توجه بیشتری داشته باشند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا