محمد بن سلمان ایران را دشمن خارجی خود کرده‌ تا در داخل طغیان نشود

به گزارش اعتماد نو، مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص اظهارات اخیر ولیعهد سعودی درباره اوضاع داخلی این کشور و همچنین ایران گفت: محمد بن سلمان به عنوان یک شاهزاده آماده به تخت‌نشینی در عربستان، به طور نسبی از ادراک فراتری نسبت به دیگر شاهزادگان عربستان در ارتباط با تغییر و تحولات بین‌المللی برخوردار است. او به این ادراک رسیده است که جامعه عربستان نمی‌تواند با جهت گیری های سنتی خود ادامه حیات دهد و از طرفی دیگر بر این نکته به خوبی وقوف دارد که اگر بخواهد تغییر و تحولات را بدون یک دشمن‌تراشی خارجی انجام دهد می‌تواند موجب ایجاد یک طغیان داخلی شود.

وی افزود: از این رو برای گریز از این طغیان داخلی در عین انجام اصلاحات سریع موردنیاز برای جامعه امروز عربستان و در آینده، تلاش می کند با بهره‌برداری بزرگ‌نمایی تهدید ایران برای عربستان هم در داخل وحدت ملی ایجاد کند و هم بتواند کشورهای فرامنطقه‌ای ضد ایران به ویژه ایالات متحده آمریکا را با خود همراه کند.

وی با بیان اینکه محمد بن سلمان تلاش دارد که تحصیلکرده‌های دانشگاه‌های برتر دنیا از جمله دانشگاه‌های آمریکا در عربستان را گرد خود جمع کند و یک آریشتوکراسی مدرن در عربستان راه‌اندازی کند، تاکید کرد: محمد بن سلمان به دنبال آن است که به این وسیله تمام تلاش خود را در جهت ایجاد یک تجلی و نمایش با جهت‌گیری جوان‌گرایانه از خود به نمایش بگذارد. از طرفی دیگر اصلاحات او باید در جامعه بر مبنای نمایشی از عدالت دور از قوم‌گری و خانواده‌محوری انجام شود.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: خانواه آل سعود سال‌هاست که در درون خود با نسل های تودرتو و پیچیده‌ای از انتقادات مردم روبه‌رو بوده است و این انتقادات موجب شده است که تا حدود زیادی هم اکنون بن سلمان از گستره این انتقادات استفاده و با سپردن پول‌های بلوکه شده در نزد این شاهزادگان به صندوق ملی نوعی نمایشی از تشکیل یک دولت ملی نه دولت مبتنی بر پیونده‌های قبیله‌ای را در جامعه عربستان سنتی به نمایش بگذارد.

رئیس جریان آزاد ملی لبنان: بدون موافقت میشل عون امکان تشکیل دولت وجود ندارد
هم اکنون بخوانید

وی یادآور شد: بسیاری از تحلیلگران جهان از جمله فریدمن که اصلاحات در عربستان را غیرممکن می‌دانند امروز معتقد هستند که اصلاحات در عربستان بسیار غیرمترقبه و شگفت‌انگیز است و لذا آنچه که محمد بن سلمان انجام می‌دهد بر این مدار است. از سوی دیگر، تلاش او در جهت ایجاد اصلاحات در درون و بزرگ‌نمایی دشمن بیرونی اگر از حد تعادل خود خارج شود، می‌تواند به ضد خود تبدیل شود ولی او اکنون در عین جوانی بازیگری است که در این زمینه توانسته است موفق عمل کند.

مطهرنیا گفت: عربستان به همراه قطر و ترکیه و مصر جبهه موافقت با غرب را در منطقه و در برابر جبهه مقاومت تشکیل داده‌اند و اسرائیل در این زمینه در واقع به عنوان پشتیبان منطقه‌ای واسط با کشورهای فرامنطقه‌ای از جمله آمریکا عمل خواهد کرد. به عبارتی دیگر اگر رهبری جریانات خاورمیانه را آمریکا برعهده می‌گیرد، مدیریت و اجرای آن را عربستان و اسرائیل برعهده می‌گیرند و به همین خاطر این همگرایی دوران محمد بن سلمان از تراکم بیشتر و در عین حال از وضوح بیشتری نیز برخوردار است.

منبع: اعتماد نو به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا