نقش بی بدیل دکتر شریعتی در شکل گیری انقلاب اسلامی

به گزارش اعتماد نو؛ محمد صادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در جلسه ای که با عنوان «بررسی اندیشه های دکتر شریعتی» در بنیاد امید ایرانیان برگزار شد، با تاکید بر اینکه از نظر یک عده، نقد دکتر شریعتی خارج از انصاف است، عنوان کرد: دکتر شریعتی نقش بی بدیلی در شکل گیری انقلاب اسلامی ایفا نمود اما متاسفانه پس از انقلاب به حاشیه رانده شد.
جوادی حصار با تاکید بر اینکه دکتر شریعتی به مفاهیم اسلامی و اجتماعی و همچنین سیاسی تسلط کامل داشت، افزود: پدر دکتر شریعتی محصول روشن فکری دینی و اسلامی است؛ او از مبارزین صاحب نام و مسلط به مسائل اجتماعی و دینی است و علی شریعتی نیز در این خانه بزرگ می شود.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اظهار کرد: بسیاری اوقات زبان بیان دکتر شریعتی به سمت شاعرانگی و تهیج می رفت و رنگ حماسی به خود می گرفت که این ناشی از روحیه مبارزاتی و خراسانی او می باشد.

آگاهی بخشیدن به مردم؛ دغدغه شریعتی
وی با اشاره به دغدغه مندی دکتر شریعتی در خصوص آگاهی گفت: او معتقد بود، انقلابی که مبتنی بر آگاهی نباشد خیانت است.
جوادی حصار با تاکید بر اینکه شریعتی در سخنرانی های خود به دنبال آگاهی بخشیدن به مردم بود، اظهار کرد: او اصلاً در پی این نبود که با سخنرانی های حماسی در بین مردم تهیج به وجود آورد و موجب ریختن آنان به بیرون شود.
وی با بیان این مطلب که دکتر شریعتی گرفتاری های جامعه را می شناسد و درد آشنا است، گفت: قبل از انقلاب، دکتر شریعتی به این نتیجه رسید که برای پاسخگویی به جوانان تحول خواه و تنوع طلب باید حرف هایی را به جامعه بگوید، همچنین او معتقد بود اسلام چیزی نیست که در آن زمان گفته می شد.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: شریعتی در سخنان خود بسیار متعصب به واژگان بود و معتقد بود برای بررسی یک مکتب باید خوب و بد آن را کامل گفت.
جوادی حصار گفت: شریعتی جامعه ایرانی را به تفکر باز می داشت.

برگزاری انتخابات مشارکتی باید دغدغه ملی باشد
هم اکنون بخوانید

تمایز بین اسلام واقعی و اسلام صفوی در نگاه شریعتی
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه گفت: در روزگاری که شهرهای ایران غرق تبلیغات حجتیه بود، شریعتی گفت اسلام واقعی این نیست و شیعه را یک حزب کامل و تمام معرفی کرد، همچنین زمانیکه در دانشگاه مشهد، اسلام سنتی در حوزه ها تبلیغ می شد، شریعتی گفت که اسلام واقعی آن اسلام صفوی نیست.
جوادی حصار افزود: شریعتی در آن زمان توصیف می کند که جامعه ما دچار اسلام صفوی است و برای رهایی از این مشکلات باید به شیعه علوی برگردیم؛ او معتقد بود که اسلام صفوی پر از مضامین تفرقه انگیز است.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد: از دوران صفویه به بعد برای ایجاد تمایز بین شیعه و سنی، بسیار به ظواهر توجه می شود و در این دوران سعی شد فرق هایی بین اسلام شیعه و اسلام اهل سنت به وجود آید.

منبع: ایران نیوز آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + چهار =

دکمه بازگشت به بالا