احتمال تشکیل مجلس یازدهم با ۳۳۰ نماینده

به گزارش اعتماد نو،اصغر سلیمی با اشاره به بررسی طرح افزایش تعداد ۴۰ نماینده به مجموع تعداد نمایندگان مجلس اعلام کرد: این طرح از ادوار قبل نیز مورد بحث قرار گرفته و نمانیدگان نیز طرح‌هایی را برای افزایش تعداد نمایندگان ارائه کرده بودند.

وی افزود: در ادوار قبل صرفا‌ً امکان افزایش ۲۰ نفر به مجموع نمایندگان میسر بود که باتوجه به اینکه این افزایش همه استان‌ها را دربرنمی‌گرفت، احتمالاً منجر به بروز اختلافاتی میان استان‌ها و نمایندگان محتلف می‌شد.

نماینده اصلاح‌طلب مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با این حال هم‌اکنون در دوره فعلی امکان افزایش ۴۰ نفر به مجموع تعداد نمایندگان میسر است؛ چرا که هر ۱۰ سال امکان افزایش ۲۰ نماینده میسر است و در سال ۹۸ امکان افزایش ۲ نوبت ۲۰ نفره، یعنی ۴۰ نفر به تعداد نمایندگان مجلس وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درمجلس با بیان این‌که طرح‌های مختلفی برای چگونگی افزایش تعداد نمایندگان ارائه شده، اعلام کرد: هم‌اکنون ۳ طرح مختلف در این رابطه ارائه شده و در کمیسیون شوراها نیز کمیته‌ای تشکیل شده تا درباره ابعاد این مسئله بحث و بررسی شود.

وی با اشاره به عوامل موثر در چگونگی افزایش تعداد نمایندگان گفت: عوامل مختلفی همچون عوامل انسانی، جغرافیایی و سیاسی مدنظر قرار دارد که در این راستا، مباحثی همچون جمعیت، تنوع قومیتی در منطقه، وسعت و پراکندگی، مرزی بودن، تعدد قومیت‌ها، توسعه‌نیافتگی و محرومیت و دوری از مرکز مدنظر قرار خواهد گرفت.

عضو فراکسیون امید مجلس همچنین ادامه داد: علاوه بر ۳ طرحی که ازسوی نمایندگان مختلف ارائه شده، لایحه‌ای نیز ازسوی دولت در دست تهیه است و بنا داریم با درنظر گرفتن تمامی این موارد و طرح‌ها و لوایح، بتوانیم بدون کمترین اختلاف‌نظر این تعداد ۴۰ نفر نماینده را به مجموع نمایندگان مجلس افزوده و عملاً تعداد نمایندگان در دوره یازدهم را از تعداد ۲۹۰ نماینده فعلی به ۳۳۰ نماینده افزایش دهیم.

قالیباف: امروز جنگ اقتصادی است
هم اکنون بخوانید

سلیمی در پایان با تاکید بر لزوم توجه به شاخص‌های مختلف در افزایش تعداد نمایندگان مجلس، خاطرنشان کرد: توجه به یک شاخص و بی‌توجهی به دیگر موارد، مشکلاتی در مسیر تهیه و اجرای این طرح ایجاد خواهد کرد؛ بنابر این لازم است به‌طور همه‌جانبه موضوع را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

منبع: اعتماد نو به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا