تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران و حزب‌الله برای حمایت از اسرائیل بود

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: اقدام مجلس نمایندگان آمریکا برای تصویب طرح‌هایی که موجب تحریم ایران و حزب‌الله می‌شوند، در راستای حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات از اسرائیل بود.

به گزارش اعتماد نو، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: مجلس نمایندگان آمریکا که تحت رهبری جمهوری‌خواهان است، روز پنج‌شنبه قانونی را به تصویب رساند که تحریم‌هایی جدید علیه ایران به دلیل ادامه اعتماد نو به نقل از برنامه موشکی بالستیک دوربرد این کشور وضع می‌کند، بدون اینکه توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را که در ژوئیه ۲۰۱۵ حاصل شد، از خط خارج کند.

اد رویس و الیوت این طرح را ارائه دادند که از دولت ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد تا شرکت‌ها و افرادی که در داخل و خارج از ایران اصلی‌ترین حامیان اعتماد نو به نقل از برنامه موشکی تهران هستند را برای تحریم شناسایی و معرفی کند. این طرح با ۴۲۳ رای موافق در قبال تنها دو رای مخالف با حمایت هر دو حزب به تصویب رسید.

این اقدام پس از تحریم‌های گسترده ایران، روسیه و کره شمالی انجام گرفت. یک روز بعد نیز مجلس نمایندگان علیه حزب‌الله لبنان اقدامی را تصویب کرد که به موجب آن، تحریم‌هایی علیه اشخاصی که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند، وضع خواهد شد.

لابی صهیونیستی بزرگ آیپک با صدور بیانیه‌ای از اقدام اخیر مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران و حزب‌الله استقبال و از آن تقدیر کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، تصویب این تحریم‌ها که اقدامی برجسته به نمایندگی از آمریکا، متحدان اروپایی و اسرائیل محسوب می‌شود، از دو جهت حائز اهمیت است: تقریبا یک حمایت محکم از سوی هر دو حزب آمریکا از اسرائیل به شمار می‌آید که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما تضعیف شده بود. جمهوری‌خواهان که پیش از این به درستی نگرانی کاهش حمایت دموکرات‌ها از اسرائیل بودند، اکنون باید یک نفس عمیق بکشند. در سال‌های پس از اوباما، دموکرات‌ها در حال نشان دادن حمایت خود از اسرائیل و اتخاذ رویکردی تند و سخت در قبال ایران هستند. در شرایطی که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها حتی نمی‌توانند روی یک موضوع توافق کنند، حمایت از اسرائیل کماکان یک مساله مورد حمایت هر دو حزب است.

کشف یک ذره بنیادی سنگین جدید
هم اکنون بخوانید

این یک نشانه آشکار از این جهت است که چرا استراتژی دولت برای تایید عدم پایبندی (ایران) که یک شکاف در روابط با متحدان ایجاد کرده و نه ایران و آمریکا را در یک تنگنا قرار داده است، غیرسازنده و بی‌خود است.

آمریکا می‌تواند اعتماد نو به نقل از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را حفظ کند و در عین حال، به طور قاطعانه به سمت مسائلی که در برجام گنجانده نشده حرکت کند و به طور هم‌زمان اتحاد خود با شرکایش را حفظ و از جایگاه آمریکا در دنیا محافظت کند.

باید به خاطر داشت که استراتژی تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با هدف آرام کردن رئیس‌جمهور ترامپ طراحی شد که وقتی آخرین بار پایبندی را تایید کرد، به شدت خشمگین بود و هنوز هم بسیار مایل است که برجام را بدون یک جایگزین مناسب پاره کند. این زاییده افکار سناتور تام کاتن و دیگرانی است که تصور می‌کنند اقدام نظامی بهترین راه‌حل برای ایران است.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا