میزان وقوع کودتا در عربستان از سوی نظامیان بازگشته از جنگ

به گزارش اعتماد نو، «جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح ابعاد طرح جدید سازمان ملل برای حل و فصل بحران یمن اظهار داشت: در حالت فعلی و با نگاهی به سناریوهایی که در منطقه و نظام‌ بین‌الملل به واسطه‌گری یا رهبری عربستان در حال پیگیری است می‌فهمیم که ریاض رسماً خواهان خروج از پرونده یمن است. به عبارتی دیگر، عربستان به دنبال آن است تا بتواند راهکاری از حیث بین‌المللی برای برون رفت از این بحران که تاکنون دستاوردی برای آنها نداشته است، بیابد.

وی ادامه داد: سعودی‌های از ادامه ورودشان به پروند یمن که باید آنها را ایجاد کننده این پرونده بنامیم، تاکنون به گونه‌ای عمل کرده‌اند که علاوه بر تضعیف و تخریب پرستیژ بین‌المللی خود موجب شده‌اند تا مشکلات اقتصادی به وجود بیاید و حتی مهمتر از آن نارضایتی ارتش از جنگ در یمن افزایش پیدا کند. چراکه بسیاری از تحلیلگران و مفسران نظامی بر این عقیده هستند که عربستان نمی‌تواند از پس ادامه جنگ در یمن بر بیاید و از این جهت به دنبال فرار با وجهه‌ای مناسب است.

یکی از موضوع‌های بسیار مهمی که عربستان به واسطه آن از ادامه جنگ در یمن ترس دارد، بحث کودتا در داخل توسط نظامیان است. به گونه ای در داخل ریاض بسیاری معتقدند که ارتش عربستان در پرونده یمن شکست خورده و بازگشت سربازان و ژنرال‌های شکست خورده که روحیه آنها بسیار تضعیف شده و هم لباسان آنها در این مدت کشته شده‌اند، می‌تواند زمینه‌ساز کودتا در سرزمین آل سعود باشد.
این تحلیگر مسائل شمال آفریقا با اشاره به محورهای دیگری از هزینه‌های ایجاد شده برای عربستان، گفت: بحث دیگری که عربستان از آن واهمه دارد، قدرتمند شدن بیش از حد انصارالله یمن است. به بیانی دیگر عربستان تا به این حد فکر نمی‌کرد که مدل و سطح مواجهه با انصارالله یمن تا به این باعث افزایش محبوبیت این جریان مردمی شود تا جایی که سعودی‌ها نمی دانستند اشراف انصارالله بر باب المندب تا به این حد افزایش پیدا کند. از این جهت اگر ریاض به صورت عادی اعلام کند که از جنگ یمن خارج می‌شود، بدون تردید پرستیژ انصارالله بالا خواهد رفت و این دقیقاً بر خلاف استراتژی سعودی‌ها است.

بیانیه مشترک روسیه و عربستان؛ استقبال از احیای روابط تهران-ریاض
هم اکنون بخوانید

ریاض بسیار تلاش کرد تا بتواند اوضاع پرونده یمن را به نفع خود تغییر دهد اما واقعیت این است که اوضاع به نحوی پیش رفت که چنین حالتی اتفاق نیافتاد و عربستان هر روز متحمل هزینه و شکست بیشتری شد. تا جایی که اسرائیل و تحلیلگران امنیتی آن اعلام کردند که در یمن شاهد ظهور حزب‌الله دوم که بسیار قدرتمند است، خواهیم بود که اشاره به انصارالله داشتند. از این جهت پیدایش وبا، کمبود مواد غذایی، وجود مجروحان جنگی، قحطی و بسیاری از مسائل موضوعاتی است که موجب شده عربستان تا حد زیادی زیر فشار بین‌المللی قرار بگیرد.
قنادباشی با اشاره به کم‌کاری و انفعال سازمان ملل در پرونده یمن بیان کرد: اسماعیل ولد الشیخ تا به امروز نتوانسته است آن گونه که باید در پرونده یمن مفید ظاهر شود. این‌که دیده میشود تا به این حد وضعیت انسانی در یمن ناگوار است و هیچ گشایشی صورت نمی‌پذیرد، نشان می‌دهد که علاوه بر ولد الشیخ، سازمان ملل هم در موضع ضعف قرار دارد. چنانچه در پرونده سوریه و لیبی هیچ اقدام مفیدی از سوی سازمان ملل انجام نشد و در خصوص این پرونده هم اتفاق خاصی روی نداده است.

وی در پایان گفت: همگان انتظار داشتند که با وجود وبا و قحطی در یمن، سازمان ملل حداقل راهکاری برای ارسال مواد غذایی و کمک‌های انسانی به این کشور طرح کند اما اساساً سازمان ملل بی‌طرف نیست. چراکه اگر بی‌طرف بود حداقل شاهد شکست محاصره اقتصادی و کمک‌های انسانی بودیم. از این جهت با توجه به فراز و فرودهای اتفاق افتاده و همانند دفعات گذشته به نظر نمی‌رسد که اتفاق خاصی در طرح جدید سازمان ملل اتفاق بیافتد و نهایتاً شاهد شکستن محاصره برای ارسال کمک خواهیم بود؛ اما در بحث سیاسی همچنان مشکلات و کارشکنی‌ها به قوت خود باقی است.

آغاز عملیات امنیتی ارتش عراق علیه بقایای داعش در دیالی
هم اکنون بخوانید

منبع: اعتماد نو به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا