اگر سردار سلیمانی نبود، امروز اساساً اقلیم کردستانی وجود نداشت

به گزارش اعتماد نو، محمدقسیم عثمانی با اشاره به سفر رییس‌جمهوری ترکیه به کشورمان و مذاکره با مقامات ارشد ایرانی درمورد موضوع همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، اعلام کرد: به هر حال ایران خواه ناخواه یکی از مهمترین قدرت‌های انکارناپذیر در منطقه است و هیچ مذاکره، عهدنامه و توافقی بدون نقش‌آفرینی ایران نمی‌تواند ضمانت اجرایی پیدا کند و دوام بیاورد.
پیشگامی ایران در مذاکرات احتمالی میان دولت عراق و مسئولان اقلیم کردستان
وی با تاکید بر نقش اجتناب‌ناپذیر ایران در مناسبات منطقه‌ای، در واکنش به پرسشی درمورد احتمال برگزاری مذاکرات دولت عراق و مسئولان اقلیم کردستان در تهران یادآور شد: اگر قرار به برگزاری چنین مذاکره‌ای باشد، ایران قطعاً به عراق به چشم یک کشور دوست و برادر می‌نگرد و در هر آن‌چه بتواند منافع ملت عراق و همچنین احقاق حقوق شهروندی کُردها را به‌دنبال داشته باشد، پیشگام خواهد بود.
کُردها قطعاً بدون مشورت ایران وارد هیچ مذاکره‌ای نمی‌شوند
نماینده اصلاح‌طلب مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق روابط دوستانه ایران با اقلیم کردستان، در واکنش به زمزمه‌های برگزاری مذاکرات در پاریس گفت: کُردهای عراق باتوجه به همیاری همیشگی جمهوری اسلامی در طول تاریخ، خود را مدیون ایران می‌دانند و در مورد موضوعات اخیر و مسائل مربوط به همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان هم قطعاً بدون مشورت با ایران وارد هیچ مذاکره‌ای نمی‌شوند.
تلاش اروپایی‌ها برای برگزاری مذاکرات دخالت آشکار در مسائل منطقه است
عضو فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این‌که اروپایی‌ها خواستار ورود به مسائل منطقه ما باشند یا بخواهند میزبان مذاکرات میان دولت عراق و مسئولان اقلیم کردستان باشند، نوعی دخالت آشکار در مسائل منطقه است و قطعاً مسائل داخلی عراق ارتباطی به کشورهای اروپایی ندارد.
ابراز امیدواری نسبت به حفظ تمامیت ارضی عراق و احقاق حقوق شهروندی کُردها
عثمانی تصریح کرد: امیدواریم حقوق کُردها و همچنین تمامیت ارضی عراق در چارچوب قانون اساسی این کشور و اصول و حقوق شهروندی آن محفوظ بماند و حکومت مرکزی عراق مکلف شود که حقوق حقه کُردها را مطابق قانون اساسی این کشور و توافق‌های قبلی، بجا بیاورد و با پرداخت به‌موقع این حق و حقوق به مسئولان اقلیم کردستان، به‌نوعی عمل کنند که آن‌ها هم در انجام وظایف خود در قبال شهروندان کُرد، دچار مشکل نشوند.
ایران همواره نخستین پناه کُردهای عراق بوده است
عضو فراکسیون امید مجلس دهم همچنین یادآور شد: قطعاً مسئولان دولت عراق و همچنین اقلیم کردستان می‌دانند در زمان‌های مختلف که کُردهای عراق به‌دلایل گوناگون جنگی، ناچار به ترک خانه و کاشانه خود شدند، نخستین پناه‌شان ایران بوده و هنگامی که با مشکلی روبرو می‌شدند، ایران نخستین کشوری بوده که به‌سوی آنها دست یاری دراز کرده و ایران هم همواره حامی آن‌ها بوده است و هم‌اکنون بار دیگر از ایران کمک خواسته تا مشکلات اخیر را به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز و مدنی در چارچوب قانون اساسی عراق به‌گونه‌ای مرتفع کنند که علاوه بر حفظ تمامیت ارضی عراق، مردم اقلیم کردستان نیز بتوانند به حقوق شهروندی خود دست پیدا کنند و همزمان مانع دخالت بیگانگان در منطقه شوند.
نماینده اصلاح‌طلب مردم بوکان در پاسخ به این سوال که آیا سیاست‌های جمهوری اسلامی در قبال مسائل اقلیم کردستان عراق قهرآمیز خواهد بود، گفت: آن‌چه همواره برای جمهوری اسلامی اهمیت داشته و دارد، منافع کُردهای عراق است و ایران مسیری را طی خواهد کرد که منفعت، مصلحت، رفاه و آسایش کُردها را شکل می‌دهد.
تلاش ایران برای رسیدن به تصمیم عقلانی و تاریخی ازسوی کُردهای عراق
وی اضافه کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران تصمیمی می‌گیرد، نه در راستای مخالفت با کُردها؛ بلکه در راستای این است که بتوانند به تصمیمی درست، عقلانی و تاریخی برسند. جمهوری اسلامی ایران همیشه مامنی مطمئن برای کُردها بوده و خواهد بود و به آن‌ها کمک خواهد کرد تا به حقوق حقه خود در داخل عراق برسند اما این مجموعه کشور عراق است که باید به این عقلانیت برسد که بجای رفتار تند و قهرآمیز با یکدیگر در قالب قانون اساسی عراق، مسائل و مشکلات خود را دور میز مذاکره حل کنند.
تهران بهترین محل مذاکره برای دو طرف است
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا این میز مذاکره می‌تواند در تهران باشد، گفت: به نظر می‌رسد تهران نه‌تنها می‌تواند یکی از گزینه‌ها به‌عنوان محل برگزاری مذاکرات باشد، بلکه قطعاً بهترین محل مذاکره برای دو طرف است؛ چرا که ایران پس از سقوط صدام روابط بسیار خوبی با دولت عراق ایجاد کرد و حتی در دوران حکومت بعث نیز روابط ایران با کُردهای عراق بسیار حسنه بود.
کُردهای عراق هم‌سنگر رزمندگان ایرانی در جبهه‌های نبرد علیه صدام بودند
عضو فراکسیون اهل سنت مجلس تصریح کرد: کُردهای عراق هم‌سنگر رزمنده‌های ما در جبهه‌های نبرد علیه صدام بودند و این سبقه تاریخی و قرابت‌های فرهنگی باعث می‌شود که آن‌ها تهران را به‌عنوان اولین نقطه برای برگزاری مذاکره درنظر بگیرند.
ترکیه تا‌کنون کمک خاصی به عراق و کُردها در این کشور نکرده است
وی در واکنش به سوالی درباره احتمال برگزاری این مذاکرات در تهران، باتوجه به رقابت استراتژیک تهران و آنکارا در مسائل منطقه گفت: ترکیه تا‌کنون کمک خاصی به عراق و کُردها در این کشور نکرده ولی ما در تمام مراحل نقشی تاثیرگذار داشتیم. در همین سال‌های اخیر اگر سردار سلیمانی نبود، امروز اساساً اربیل و اقلیم کردستانی وجود نداشت که بخواهد به همه‌پرسی برگزار کند و امروز این اقلیم در اختیار داعش قرار گرفته بود.
ایران، عراق و اقلیم کردستان نسبت به سیاست‌های ترکیه بسیار محتاط هستند
عثمانی در پایان تصریح کرد: اصولاً هم کُردها، هم دولت عراق و البته هم ایران، نسبت به سیاست‌های ترکیه بسیار محتاط هستند. درواقع تغییر سیاست‌ها و دگرگونی‌های استراتژیک ترک‌ها به‌قدری زیادی است که هیچ‌کدام از دولت‌ها و اقوام منطقه نمی‌توانند به این کشور آن‌چنان متکی باشند؛ اما جمهوری اسلامی ایران همواره برای همه مردم و دولت‌های منطقه، یک محل اتکای مطمئن بوده است.

طرف مقابل فقط زانو زدن می خواهد / حصر نه مبنای قانونی دارد و نه شرعی
هم اکنون بخوانید

منبع: اعتماد نو به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا