هدف انبیای الهی اقامه اصلاحات بوده است

به گزارش اعتماد نو، به همت شاخه جوانان و دانشجویان حزب اعتماد ملی و به مناسبت محرم حسینی(ع) هیئت آل طه به مدت سه شب مهمان سه تن از روحانیون برجسته اصلاح طلب است تا اخلاق سیاسی را در نهضت عاشورا تشریح کنند.
شب گذشته (پنج شنبه) در دومین شب ، حجت الاسلام دکتر رسول منتجب نیا به سخنرانی پیرامون ابعاد سیاسی اجتماعی عاشورا پرداخت.
قائم مقام حزب اعتماد ملی در ابتدا پیرامون این مسئله که چرا واژه اصلاحات در مورد نهضت سیدالشهداء مطرح است و قیام حسین(ع) با این واژه گره زده شده است، گفت: ریشه ی این کلمه در کلام خود ابا عبدالله است که در نهج‌البلاغه نیز امیرالمومنین به آن پرداخته است.در وصیتنامه ای که سیدالشهداء (ع) به برادر خود ، محمد بن حنفیه نوشتند، می گویند: محمد، تو بدان که خروج من از مدینه به مکه و از آنجا به نقطه دیگر برای کسب مال و ثروت و فساد و ظلم نبود ، حرکت من برای پی گرفتن اصلاح در میان امت جدم بود تا نشانه های دین را که از جایگاه اصلی خود خارج شده است به مسیر اصلی بازگردانم. من می خواهم اصلاح را اظهار کنم ؛ اگر اصلاح برقرار شود ، آنگاه مظلومان و ستمدیدگان در امان خواهند بود چرا که تا اصلاحات برقرار نشود ظالمان در امانند و مظلومان هیچ احساس امنیت نمی کنند. زمانیکه در جامعه اصلاحات صورت گیرد ؛ مردم به واجبات و سنن و احکام الهی عمل می کنند. من در این راه تصمیم دارم امر به معروف و نهی از منکر کنم و در سیره جدم و پدرم حرکت کنم.

این استاد برجسته دانشگاه ادامه داد: از نظر بنده واژه امر به معروف و نهی از منکر از آن دست مفاهیمی است که خیلی به آن کم پرداخته شده است و تنها در معنای ظاهری استفاده شده و از آن تاکیدی که مد نظر اسلام بوده ، دور است چرا که بسیاری از کسانیکه امر به معروف و نهی از منکر می کنند، خود بایستی به کلاس این درس بروند و مورد عتاب و خطاب قرار گیرند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: امیرالمومنین نیز در خطبه ۱۳۱ نهج‌البلاغه می فرمایند: وقتی اصلاح در شهرها برقرار شود ، مظلومین در امنیت قرار خواهند گرفت و قوانین و حدود الهی که بر زمین مانده ، اجرا می شود. در واقع می توان گفت که جنبش و قیام سیدالشهداء (ع) نیز همانند زندگی پدرش ، مخصوصا دوران پنج ساله حکومتش یک جنبش اصلاح طلبانه است. در حقیقت عمل به احکام الهی در صورتی محقق می شود که جامعه اصلاح بشود ؛ هدف انبیای الهی نیز اقامه اصلاحات بوده است. همانطور که در قرآن نیز ۳۵ مرتبه واژه اصلاح و در مقابلش ۵۰ مرتبه واژه ی فساد آمده است.

منتجب نیا در باب مفهوم شناسی اصلاحات گفت: اصلاح از باب افعال از ریشه صلح به معنای شایستگی آمده است.اصلاح به معنای شایستگی و بایستگی در جامعه محقق کردن است. شایستگی نیز یعنی آنچه که عقل،فطرت،عقلای عالم و آنچه که شرع و آموزه های پیامبران می پسندند؛ محقق کردن است. که در همه امور شایستگی محقق بشود؛ واقعیت با حقیقت منطبق بشود، واقعیت آن چیزی ست که در جامعه می بینیم ولی حقیقت آن چیزی است که باید باشد.انطباق دادن واقعیت با حقیقت در واقع یعنی وضع موجود را به وضع مطلوب تطبیق دادن.

منتجب نیا در ادامه متذکر شد: حال آنچه مهم است ، اینست که اصلاح در چه زمینه ای ؟ فقط در زمینه سیاسی ؟! در واقع اساساً اصلاح از فکر و اندیشه و جهان بینی انسان شروع می شود و به رفتار فردی و اجتماعی انسان منتهی و به نظام حکومتی ختم می شود. اصلاح در جهان بینی ؛ به قول مرحوم دکتر شریعتی یعنی بتوان هر سه را دید : هم خدا را، هم انسان را و هم طبیعت را و در جایگاه مناسب خودش قرار داد. نفی و نادیده گرفتن هر کدام، فساد و ضد اصلاح است. اصلاح جهان بینی، اصلاح فکر و اندیشه و اصلاح در زمینه حیات و ممات است. مسئله ای که سیدالشهداء (ع) روی آن بسیار تاکید می کرد این بود که من می خواهم زندگی و مرگ را به شما نشان بدهم، دین شما را در این زمینه اصلاح کنم؛ حیات به اینست که انسان با سربلندی و عزت زندگی کند و بمیرد، اما زندگی در کنار ظالمان ،حیات ذلت بار است و جز خسران و سرافکندگی و مرگ چیزی نیست. همانگونه که حضرت امیر المؤمنین(ع) می فرمایند: زندگی آنست که شما پای هدف و فکرتان بایستید و هزینه آن را بپردازید حتی اگر مردن باشد، اما مرگ آنست که شما زنده باشید ولی ضعیف و خار نباشید. امام حسین ( ع) نیز باز در جایی فرمودند: خداوند نه برای ما و نه برای هیچ کدام از پیروان ما که در این دامان پرورش یافته اند، اطاعت کردن از افراد فرومایه را نمی پسندد ؛ ما رفتن به قتلگاه شهادت را از ماندن در کنار این فرومایه گان لعین شده مقدم تر می دانیم؛ پس ای انسان مرگ و حیات را از مکتب من بیاموز.

انسجام و یکپارچگی لازم درون دولت وجود ندارد
هم اکنون بخوانید

مشاور رئیس دولت اصلاحات بیان کرد: در دعای زیارت عاشور می خوانیم که خدایا زندگی و مرگ ما را چون زندگی و مرگ پیامبر و اهل بیتش قرار ده. آنها ایستادگی و پایمردی کردند ، تن به ذلت ندادند و شهید شدند. حضرت ابا عبدالله (ع) می فرمایند: اصلاح در میان اولیای امور اوجب است، کسانیکه زمام امور جامعه را در دست دارند و خود را خلیفه الله می دانند جزو فاسد ترین افراد هستند، ایشان تمام افساد یزید را بر ملا می کند. از نظر سیدالشهداء (ع) شایسته سالاری باید در جامعه برقرار شود. وی در خطبه ای می فرماید: من سزاوار این کار بودم، شما رفتید کسی را حاکم کردید که آمده از من بیعت بگیرد؛ من حسین (ع) فرزند فاطمه (س) هرگز با یزید بن معاویه با آن تبار فاسدش بیعت نمی کنم.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: حضرت علی ( ع) در خطبه ۱۶۴ نهج‌البلاغه فرمودند: اگر می خواهید جامعه سالم و صالح بشود، باید مسئولان سالم باشند، معنا ندارد که در یک جامعه رییس آن فاسد باشد ؛ آنوقت ما از جوانان و زنان انتظار داشته باشیم که سالم باشند. مولا می فرمایند: مردم زمانی صالح می شوند که حاکمان شان دزد ، فاسد ، قدرت طلب ، کینه توز و فرومایه نباشند .

منتجب نیا افزود: مسئله مطرح شده اینست که مسئولان چه زمانی صالح می شوند؟! امام علی (ع) می فرمایند: وقتی مردم محکم،مستحکم و مقاوم باشند. اگر مردم بترسند و میدان را خالی کنند، والیان و پیشوایان فاسد بر آنان مسلط می شوند. در روایات فراوان نیز بر روی دو دسته تاکید شده است که اگر فاسد شدند، جامعه هم فاسد می شود؛ یکی عالمان بخصوص عالمان دینی و دیگری امراء و پیشوایان، که البته در برخی روایات از قاریان قرآن نیز نام برده شده است.قاریانی که دم از قران می زنند ولی آنجا که می روند، کار دیگر می کنند.! آنگاه فسادش به نام قرآن به جامعه سرایت می کند.برای اصلاحات اجتماعی و مبارزه با فساد باید ایستاد و مقاومت کرد. امام حسین(ع) در خطبه منزلگاه از پیامبر گرامی اسلام نقل می کنند: هر کس مسئول ستمگری را ببیند که حلال الهی را حرام کرده و پیمان خدا را شکسته و با سنت رسول الله (ص) مخالفت می کند و در میان مردم با ظلم و ستم رفتار می کند اگر بر علیه وی انتقاد،اعتراض و قیام نکنند و با سخن یا عملشان بر وی نایستند ؛ اینجا سزاوار است که خداوند او را برادر و شریک ظالم قرار دهد و هر جا که ظالم را می برد او نیز همراهش برود. چنین افرادی سزاوار اینند که حقوق اجتماعی شان غصب شود. این مسئولان فاسد از شیطان اطاعت می کنند .

قائم مقام اسبق ستاد قرارگاه خاتم(ص) بیان کرد: کسانیکه اختلاس می کنند ، اموال عمومی را چپاول می کنند ، برای خود امتیازات خاص قائل می شوند، ویژه خواری را حق خودشان می دانند، حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام می کنند . امام حسین(ع) می فرمایند: من سزاوارترین کسی هستم که در برابر ستمگران و مفسدان قیام می کند و در این مسیر حرکت می کنم ، من نوه رسول الله (ص) و فرزند علی (ع) و فاطمه (س) هستم اگر بنیشینم دیگران نیز می نشینند. ای مردم اینکه من می گویم که در برابر ستمگر ، ظالم و دزد قیام کنید ؛ خود نیز نمینشینم ، من نیز در کنار شما حرکت می کنم ؛ جان من به جان شما گره خورده است، اهل بیتم نیز در کنار اهل بیت شماست و هر بلایی که بر سر خانواده شما آید ، اول بر سر بیت من خواهد آمد. من بر وظیفه خود ایستاده و درمقابله با ظلم و فساد حرکت خواهم کرد، نهضت من به تاریخ و جغرافیای خاصی اطلاق نمی شود، من اسوه و الگوی شما هستم. در واقع می توان گفت که هدف از نهضت و جنبش سیدالشهداء(ع) اصلاح فکر، اندیشه ، دین شناسی و مبارزه با خرافات ، پوچ‌گرایی و اصلاح مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حکومتی است.

اظهار تمایل جهانگیری برای حضور بیشتر در جمع اصلاح طلبان
هم اکنون بخوانید

عضو حزب جمهوری اسلامی تشریح کرد: آنچه که در اینجا مهم است تفاوت بین انقلاب و اصلاح است. انقلاب یک ساختار کاملا فاسد و ‌پوسیده را که امیدی به اصلاح آن نیست تغییر می دهد . پیامبر در جامعه ای مبعوث شد که کفر، ستم، ظلم ، جهل و نادانی بر آن حاکم بود و اصلاح و مماشات معنا نداشت، لذا پیامبر یک نظام کاملا اسلامی و انسانی را تاسیس کرد ولی بعد از رحلتش کار به دست غیر افتاد. قبل از امیرالمومنین در زمان عثمان به بدترین شکل به نام جانشینی رسول الله (ص) جامعه اسلامی اداره می شد.اباعبدالله زمانی که آمدند معاویه با انواع جنایت ها که سرامد آن برخلاف صلح با امام حسن(ع) یزید را به عنوان جانشین خود اعلام کرد ، با جامعه ای که پیامبر تاسیس کرده بود و خون پدر و برادر امام حسین (ع) پایش ریخته شده بود مواجه بود. اینجاست که ایشان مردم را متوجه این امر می کند که مردم بدانید اینهایی که بر شما به نام دین و مذهب بر شما حکومت می کنند فاسد هستند.

حجت الاسلام منتجب نیا در پایان سخنرانی خود اظهار کرد: امروزه کشور ما به شدت به اصلاح نیاز دارد اگر این نظام اصلاح نشود همان سرنوشتی را در آینده خواهد داشت که حکومت های جاهل داشتند.آنهایی که از اصلاح می ترسند و دم از انقلاب می زدند؛ انقلاب در انقلاب یعنی براندازی! چرا برخی از بزرگان توجن نمی کنند ما یک انقلاب کردیم و یک نظام تشکیل شد که یک طرح داشت لذا همه باید آن را حرمت نهیم و حفظ کنیم، باید در چارچوب آن حرکت کنیم؛ بله روحیه ی انقلابی داشتن درست است اما نه به معنای براندازی بلکه با عقل و منطق. یعنی با اصلاح پیش رفتن! وقتی که دولتی روی کار آمد که عقل را حاکم کرد و بعد از هشت سال خسران وارده به کشور و ملت را با منطق تغییر داد.چرا عده ای با صهیونیست ها و آمریکایی ها هم صدا می شوند و در مقابل عقلانیت می ایستند و در ظاهر دم از انقلاب می زنند. لذا باید بپذیریم که از مسیر انقلاب و امام(ره) منحرف شده ایم ، سر سفره انقلاب نشسته ایم و نمکدان شکسته ایم. همانند اباعبدالله باشیم و در راه اصلاح تلاش کنیم و نظام را به سرانجام برسانیم تا آیندگان ما را مذمت نکنند. این امر بدیهی است که اصلاح و اصلاحات هزینه دارد و هر چه اصلاحات سنگین تر، هزینه آن بیشتر است. آنهایی که می نشینند و فقط رهنمود ارائه می کنند و از پرداخت هزینه امتناع می کنند یا بخل می ورزند، اگر خوشبینانه بگوییم که دروغگو و فریبکار نیستند، در اشتباه هستند. چرا که مگر می شود، در راه حسین قدم گذاشت و درحالی با فساد مبارزه کرد که هزینه نداد! اصلاحات؛ زندان دارد، حصر دارد، شکنجه دارد، اخراج دارد، ستاره دار شدن دارد ، ممنوع التصویری و… دارد. از اینرو کسی که می خواهد در راه امام حسین (ع) باشد نباید از هزینه دادن بترسد.

پیش از سخنرانی حجت الاسلام منتجب نیا، مصطفی مختاری از اعضای شورای مرکزی شاخه جوانان و دانشجویان حزب اعتماد ملی، دقایقی درباره اهداف سیاسی و اجتماعی امام حسین (ع) در نهضت عاشوا صحبت کرد.

منبع: پایگاه خبری اعتماد ملی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا