بعد یک روز می‌بینیم اقلیم به کجا نفت می‌فروشد؟!

رجب طیب اردوغان ، رییس‌جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) در واکنش به رفراندوم استقلال کردستان عراق، ضمن تاکید بر غیرقانونی بودن این رفراندوم، تهدید کرد کشورش اجازه انتقال نفت کردستان عراق از خاک ترکیه را نمی‌دهد.

به گزارش اعتماد نو، سخنرانی اردوغان به شرح زیر است:

شبکه اسکای نیوز، رجیب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی در استانبول خاطرنشان کرد: همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق غیرقانونی است و ترکیه آن را غیرمشروع می‌داند و به هیچ وجه آن را به رسمیت نخواهد شناخت. از نظر ما وحدت و تمامیت ارضی عراق بسیار مهم است.
اردوغان همچنین از آمادگی کشورش برای اعمال تحریم‌ها علیه کردستان عراق به عنوان اقدامی تنبیهی در پاسخ به این رفراندوم خبر داد و گفت: می‌خواهم بدانید ترکیه در سطح سیاسی، تجاری و امنیتی هر اقدامی لازم باشد اتخاذ خواهد کرد. همین حالا هم نیروهای نظامی ما در مرزهای شمال عراق مستقر هستند. ایران هم هر آنچه لازم باشد انجام می‌دهد. نیروهای هوایی ترکیه در حال حاضر در آماده‌باش کامل هستند.
رییس‌جمهور ترکیه همچنین با اعلام تشدید تحریم‌ها علیه اقلیم کردستان در آینده اعلام کرد که کشورش مرزهای خود با اقلیم کردستان عراق را به طور کامل می‌بندد.
وی گفت: آنکارا هرکز اجازه ادامه صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق اراضی‌اش را نمی‌دهد و امکان مداخله نظامی نیز وجود دارد.
اردوغان تصریح کرد: بعد از یک روز می‌بینیم که اقلیم کردستان به کجا نفت می‌فروشد؟ قدرت دست ماست و وقتی مرزهایمان را ببندیم این مساله پایان می‌یابد. عراق به عنوان یک کشور نیازمند اتحاد است و تلاش‌ها برای تفرقه‌افکنی غیرقابل قبول است و ما در حال حاضر تنها به طرف عراقی اجازه عبور می‌دهیم و این هفته تدابیر دیگری را اتخاذ می‌کنیم و گذرگاه خابور را می‌بندیم.
وی گفت: مسئولان کردستان عراق باید بدانند نباید بدون هماهنگی تصمیم‌های احساسی و هیجانی اتخاذ کنند. اسرائیل هم باید به حمایت‌های دیپلماتیکش از کردستان عراق پایان دهد. در زمان مناسب اقدامات بیشتری را اتخاذ خواهیم کرد چرا که این همه‌پرسی غیرقانونی است و قانون اساسی عراق هم آن را تایید نمی‌کند.
رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: ما ۹۱۱ کیلومتر مرز با سوریه داریم. هرگز اجازه تاسیس چنین کشوری را در مرزهایمان نمی‌دهیم. همانطور که گفتم یک شب ناگهانی وارد می‌شویم. ما این کار را در عملیات سپر فرات در سوریه انجام دادیم همه گزینه‌ها در عراق و سوریه برای ما روی میز است. ما گام‌های جدیدی برمی‌داریم ۲۰۰۰ کیلومتر مربع را از وجود داعش پاک کردیم و برای چنین کاری در عراق خویشتن داری نمی‌کنیم.
رییس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: چنین تحولاتی خطری استراتژیک برای منطقه و ترکیه است. برای حفاظت از خود هر آنچه لازم باشد انجام می‌دهیم.
اردوغان همچنین درباره اوضاع میانمار نیز گفت: “ترور بودایی” مسلمانان روهینجا را در میانمار هدف قرار داده است. این ترور را با یوگا و هیچ چیز دیگری نمی‌توان کتمان کرد. این کشتار در حال وقوع است اگر ما درباره آنچه میدانیم حرف نزنیم دهها هزار تن دیگر کشته خواهند شد.
رفراندوم غیرالزام‌آور استقلال در کردستان عراق در میان فشارهای داخلی و خارجی علیه رهبران کرد شمال عراق امروز (دوشنبه) در حال برگزاری است. این در حالی است که دولت ترکیه علاوه بر تشدید تدابیر امنیتی در مرزها به تحریم این اقلیم تهدید کرده است. همچنین کشورهایی چون انگلیس و آمریکا با اعلام مخالفت‌شان با این همه‌پرسی نسبت به عواقب آن هشدار دادند.

با اسد دیدار نکرده و نمی‌کنم
هم اکنون بخوانید

دیگر وقتش رسیده است. انتخابات آلمان در این زمینه ماهیت درس دارد. مردم همه چیز را به طور واضح می بینند. ما در مورد دموکراسی، مردم و استاندارهای مرتبط با آن ها مشکلی نداریم.
– برخی معیارهای اتحادیه اروپا برای عضویت در آن که پیشتر در مورد هیچ یک کشوری در نظر نگرفته شده و صرفا برای ترکیه مطرح شده اند، را نپذیرفته و نخواهیم پذیرفت. ترکیه به تمام نکات اعتماد نو به نقل از برنامه اتحادیه اروپا عمل کرده است. در مورد اجرای فصول و تطبیق قوانین هیچ نقصی و مشکلی نداشتیم. تنها با مشکل عدم پایبندی اروپا به تعهداتش مواجه هستیم. اتحادیه اروپا با پایان ندادن فصول مرتبط با عضویت، حق مسافرت آزاد، عدم پایبندی به تعهداتش در مورد پناهجوبان و موارد دیگر، معتمدی آن را از بین برده است.
– بحرانها و مناقشات و درگیریها در منطقه و تحولات اخیر در شمال عراق و سوریه همگی تبدیل به بحران جدی در منطقه خواهند شد. اگر با دقت به روند برگزاری رفراندوم در اداره اقلیم کرد و تحولات داخلی عراق بنگریم، بوی فرصت طلبی بسیار بالایی به مشام می رسد.
– کنترل بخش شمالی عراق توسط یک گروه خاص بجز ظلم‌، کشتار، غم های جدید بلندمدت نوید دیگری ندارد. میزان بی اعتمادی دیگر گروه ها نسبت به این اداره (اقلیم کرد) که پیشتر در تقسیم قدرت عملکرد مثبتی نداشته است، پس از این رفراندوم به اصطلاح برای «استقلال» بیشتر خواهد شد.
– در حالی که باید با تروریسم، تجار مواد مخدر، کلاهبرداران اقتصادى و عربده نامنظم افراد و نهادها و در برابر تهدید علیه بشریت مبارزه کنیم، شاهد یک جهانى که ما را تنها گذاشته و یا تلاش می کند تنها بگذارد می شویم. اگر امکانات را به خود اختصاص دهید و هزینه ها را بر دوش دیگران بگذارید، این یک نظم پایدار نخواهد ماند. نظم جهان پایدار نیست. همین اظهارات را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کردم، و باز خواهم گفت.
– “کسی به اتفاقات میانمار واکنشی نشان نمی دهد. تنها گفته می شود که اقدامات این کشور را به شدت محکوم می کنیم اما هیچ تحریمی تاکنون صورت نگرفته است. در بین فهرست تحریم باید مواردی درج شود که طرف مقابل نیز به اقدام خود پی برده و موضع خود را مشخص کند. در میانمار نسل کشی به طور آشکار انجام می شود. آنهایی که دم از تروریسم اسلامی می زنند آیا به اقدامات تروریستی می گویند «ترویسم مسیحی»، «تروریسم یهودی» یا «تروریسم بودایی»، نه! نمی گویند. آنها همواره بوداها را به عنوان سفیران صلح جلوه می دهند. هم اکنون در میانمار تروریسم بودایی وجود دارد. به خاطر این سخنم از من انتقاد خواهند کرد. با یوگا یا امثال این نمی توانید این کار را انکار کنید. اتفاق که رخ می دهد را باید تمام انسانیت بدانند.
– کسی انتظار نداشته باشد که نسبت به بحرانی که در ۳۵۰ کیلومتری ما رخ می دهد بی تفاوت باشیم. موضع ما در این زمینه آشکار است و نتیجه همه پرسی دراقلیم کرد شمال عراق که با قانون اساسی عراق مغایر است برای ما فاقد اعتبار و غیر قانون است.
– در برهه زمانی که کشور و مردم عراق بیش از پیش به انسجام و اتحاد نیاز دارد، برداشته شدن گام‌ها در راستای جدایی به هیچ عنوان قابل قبول نیست. ما به مطالبات برادران کردمان در شمال عراق برای یک زندگی امن و مرفه احترام قائل هستیم. در این راستا نیز ما همواره در کنار این برادران ما قرار گرفتیم. در دوران سختی که کسی در کنارشان قرار نگرفت ما با ارائه خدمات لازم از آن‌ها حمایت کردیم. اما در عین حال مردم عرب، ترکمن، ایزدی، سوریانی و کلدانی این کشور نیز جزو برادران ما هستند. به حقوق آن ها نیز احترام می گذاریم. شمال عراق منطقه مشترک آن‌ها محسوب می شود نه یک منطقه ای برای یک شخص یا قوم.

دلایل اهمیت دیدار رؤسای جمهوری ترکیه و مصر در قطر/ تلاش آنکارا برای عادی‌سازی روابط با تمامی کشورهای ساحلی دریای مدیترانه
هم اکنون بخوانید

منبع: ایران آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا