روحانی پیروز دوئل با ترامپ

در دوئل روسای جمهور ایران و آمریکا بدون تردید ترامپ شکست سنگینی را متحمل شد. او‌به رغم اینکه بر قدرتمندترین دولت جهان ریاست می‌کند اما برابر منطق صلح طلبانه و درعین حال قاطع و برتر روحانی با ناکامی بزرگی مواجه شد تا آنجا که حتی متحدین آمریکا نیز در خفا و آشکار با ایران همدلی می‌کنند و معترفند که این ترامپ است که درصدد ماجرا جویی و پیمان شکنی است.

در حقیقت امسال افکار عمومی در سطح جهانی با روحانی همراهی کرد و در جانب مقابل بخش‌های قابل توجهی از نخبگان و حتی مردم ایالات متحده با رفتار و گفتار رئیس جمهور خود به مخالفت برخاسته اند. افزون بر آن چین و هند و روسیه، و نیز دولت های اروپایی و حتی نزدیک ترین متحد آمریکا در آن قاره یعنی انگلستان نیز‌ همصدا با ایران از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند.

به نظر من برجام در دوره ترامپ نیز قدرت خود را در تنها و حتی در منزوی ساختن جنگ طلبان در امریکا نشان داد. به همین دلیل ترامپ با همه ی وجود از آن متنفر است و دربه‌در دنبال بهانه می‌گردد تا آن را پاره کند و راه بر ماجراجویی های خود باز نماید.

در جناح مقابل همه‌ی صلح طلبان جهان معتقدند که برجام گامی به سوی ایجاد آرامش و دوری از جنگ و تروریسم است و سندی معتبر و بین المللی برای مهار جنگ افروزان بشمار می‌رود.

از سوی دیگر ترامپ می خواست با نطق خود ملت ما را دوپاره کند، اما عملا در افکار عمومی آمریکا انشقاق ایجاد کرد. جالب آنکه سخنان روحانی حمایت اکثریت قاطع ایرانیان را در پی داشت و احتمالا با پشتیبانی صلح طلبان امریکایی مواجه خواهد شد.

روحانی ساعت ١٠ می‌رود سرکار و ساعت ١٤ محل را ترک می‌کند
هم اکنون بخوانید

به نظر من بهترین تفسیر از اظهارات ترامپ را وزیر خارجه سوئد ارائه کرد؛ “سخنانی غلط، درزمانی نادرست و برای مخاطبانی اشتباه”. عکس آن را نیز می‌توان درباره نطق روحانی گفت؛ “سخنانی صحیح ، به‌هنگام و برای مخاطبینی که درست انتخاب شدند”.

نگارنده: سید مصطفی تاجزاده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 3 =

دکمه بازگشت به بالا