عارف امیدوار است شورای نگهبان این واقعیت را لحاظ کند که اصلاحات حذف شدنی نیست

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: بی‌تردید خرد جمعی اصلاح‌طلبان متناسب با فضای کشور در مقطع انتخابات آتی مجلس، سیاست‌ورزی هوشمندانه و کارایی را اتخاذ خواهند کرد.
به گزارش اعتماد نو، سید حسن رسولی در پاسخ به این سوال که حمایت جریان اصلاح‌طلب از دولت حسن روحانی چگونه است؟ گفت: حمایت اصلاح‌طلبان از حسن روحانی در دو انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ مبتنی بر منافع حزبی و جناحی نبود زیرا روحانی پایگاه و سوابقش از جنس اصلاح‌طلبی نبوده و نیست.
انگیزه‌های فراتر از مطالبات حزبی و جناحی موجب حمایت از روحانی شد
وی ادامه داد:‌ آنچه موجب شد تا جامعه اصلاح‌طلبی براساس خردجمعی در دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری از روحانی حمایت کند، انگیزه‌های فراتر از مطالبات حزبی و جناحی بود.
این عضو شورای مرکزی حزب پیشرو اصلاحات با بیان اینکه مصالح ملی در گرو ساماندهی به مسائل حوزه اجتماعی است، اظهار داشت: منافع ملی ایران در چارچوب رفع تهدیدات همه‌جانبه و حفظ تمامیت ارضی است. منافع ملی اقتضا می‌کند برخلاف امریکا و رژیم اشغالگر قدس که همواره خواستار انزوای ایران هستند، با جهان تعامل مثبت و گسترده‌ای داشته باشیم. کشور نیازمند به آن است که فضای سیاسی کشور به‌خصوص از تبعات منفی تحولات سال ۸۸ و از حالت امنیتی فاصله گرفته و یک فضای سیاسی و اجتماعی مبتنی بر خردگرایی، عقلانیت و قانون در کشور حاکم شود.
حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی همچنان ادامه دارد
رسولی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ و ۹۶ تشخیص دادند که حسن روحانی بر تعقیب این خواسته‌ها و مسائل نسبت به سایر رقبا و نامزدهای انتخاباتی مناسب‌تر است و به همین خاطر از او حمایت کردند، تصریح کرد: این حمایت برای دستیابی به آن اهداف هم‌اینک نیز از حسن روحانی ادامه دارد؛ صرف نظر از آنکه رفتار او بعد و قبل از انتخابات چه تاثیری بر افزایش یا کاهش حمایت‌های او و سرمایه‌ اجتماعی پشتیبان اوست.
در انتخابات شورای شهر با هیچ جریان غیر اصلاح‌طلبی وارد ائتلاف نشدیم
وی در رابطه با سخنان محمدرضا عارف مبنی بر عدم ائتلاف با جریان‌های سیاسی دیگر در انتخابات مجلس ۹۸ خاطرنشان کرد: ما اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر پنجم با هیچ جریان غیر اصلاح‌طلبی وارد ائتلاف نشدیم چرا که آرایش انتخاباتی در انتخابات شوراها به گونه‌ای بود که با حضور و مشارکت گسترده مردم و تایید صلاحیت تعدادی بی‌شماری از نامزدها ما را از ائتلاف بی‌نیاز می‌کرد.
رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم چه بود؟
این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه انتخابات مجلس دهم در حوزه‌هایی که نامزد داشتیم این سیاست دنبال شد، ابراز داشت: در تهران فقط با هدف تقویت جبهه اعتدال و خردگرایی و همچنین در قم در مواجهه با جریان تند آسیب‌رسان به منافع ملی، از آقایان جلالی، نعمتی و لاریجانی حمایت کردیم.
رسولی افزود: در مرحله دوم، در حوزه‌هایی که نامزد اصلاح‌طلب داشتیم از آن نامزد حمایت می‌کردند و در حوزه‌هایی که نامزد نداشتیم، براساس تصمیم راهبردی شورای عالی سیاستگذاری از میان اصولگرایان معتدل و غیرمعتدل، از نامزدهای معتدل یا کسانی که به جبهه اعتدال نزدیک‌تر بودند، حمایت کردیم.
وی با بیان اینکه ما فکر می‌کنیم استراتژی کارآمدی را دنبال کردیم، عنوان کرد: دلیل این مسئله آن است که مجلس دهم در مقایسه با مجلس نهم از رفتار و کارآمدی بهتر و مناسب‌تری متناسب با منافع ملی برخودار است.
عارف فکر می‌کند شورای نگهبان دریافته اصلاحات حذف شدنی نیست
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تشریح سخنان اخیر محمدرضا عارف یادآور شد: سخنان آقای عارف به دو دلیل است. آقای عارف به خاطر خوش‌بینی ایشان به شورای نگهبان است. آقای عارف امیدوار است شورای نگهبان پس از انتخابات سال ۹۲، ۹۴ و ۹۶ این واقعیت را در سپهر سیاسی ایران لحاظ کند که اصلاحات حذف شدنی نیست و هر چقدر انگیزه‌مندی اصلاح‌طلبان افزایش یابد، مشارکت و پشتیبانی از نظام نیز افزایش می‌یابد.
رسولی با بیان اینکه دلیل دوم سخنان به خاطر مشاهده برخی از آثار منفی این ائتلاف به‌خصوص در دو ساله اخیر در صحن علنی مجلس است، عنوان کرد: عده‌ای از نمایندگان با برند اصلاح‌طلبی و در قالب لیست امید وارد مجلس شدند ولی بنا به دلایلی، برخی از همان ابتدا و برخی از میانه راه به این رهیافت رسیدند که تداوم طی مسیر در قالب اصلاح‌طلبی برایشان هزینه‌زا است و به همین خاطر، راه‌شان را از اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید جدا کردند.
وی اضافه کرد: نمود این مسئله را می‌توان رای به کابینه دوم آقای روحانی مشاهده کرد؛ به گونه‌ای که نامزد لایق همچون آقای بیطرف رای اعتماد لازم را برای ورود به دولت کسب نمی‌کند یا آقای حجتی با آن همه توانمندی با کاهش آرا روبه‌رو می‌شود ولی برخی از وزرا که آمادگی کمتری برای توسعه عمومی فضای کشور و افزایش مردمسالاری دارند، مورد اقبال قرار گرفتند.
خردجمعی اصلاح‌طلبان متناسب با فضای کشور خواهد بود
این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به انتقادات گفت: افکارعمومی وقتی مشاهده می‌کنند ۱۶۵ نفر از طریق لیست امید وارد مجلس شده‌اند و این اتفاقات رخ می‌دهد، رفتار این نمایندگان را به پای جریان اصلاحات می‌گذارند و از آقای عارف به عنوان رئیس فراکسیون امید و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان سوال می‌کنند.
عارف در پاسخ به این سوال که آیا عدم ائتلاف نمی‌تواند موجب متوقف شدن پیروزی‌ها شود؟ اظهار داشت: این مسئله بستگی دارد به اینکه ما با چه صحنه‌ای مواجه هستیم. مسائل سیاست داخلی پیچیده‌تر از آن است که دو سال و نیم زودتر از انتخابات بتوان پیش‌بینی کرد. بی‌تردید خردجمعی اصلاح‌طلبان متناسب با فضای کشور در آن مقطع، سیاست‌ورزی هوشمندانه و کارایی را اتخاذ خواهند کرد.

امیدوارم دولت آینده به ریاست بایدن، آمریکا را به برجام بازگرداند
هم اکنون بخوانید

منبع: جماران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا