سهم ۹۳ درصدی عوامل محیطی در بروز سرطان‌ها

به گزارش اعتماد نو، ناصر پارسا متخصص ژنتیک و سرطان در آستانه برگزاری کنگره سرطان غرب آسیا، اظهارداشت: برای بوجود آمدن یک سلول سرطانی ۱۰۰ درصد تغییرات ژنتیکی پایه تولیدات توده های سرطانی می شوند.

وی افزود: بهترین راه پیشگیری از سرطان‌های توارثی پیشگیری اولیه است. سرطان‌های توارثی در سطح دنیا شیوع بیشتری دارد. هدف اصل ما شناسایی افراد مستعد ابتلا به سرطان و پیشگیری از ابتلا به بیماری در مراحل اولیه است. گرچه در سرطان‌های توارثی ژنتیک حرف اول را می‌زند، اما سبک زندگی چندان بی‌تاثیر نیست. بنابراین می‌توان از تغییر در سبک زندگی به عنوان یک ابزار پیشگیرانه استفاده کرد.

پارسا تصریح کرد: سرطان‌های ارثی نه‌تنها در کشور ما، بلکه در همه دنیا موضوع مهمی است. وقتی در خانواده‌ای شیوع سرطان زیاد می‌شود، این اتفاق اطرافیان و پزشک را دچار شک و تردید می‌کند که ممکن است این سرطان منشأ ارثی داشته باشد.

عضو هئیت مدیره انجمن سرطان ایران تاکید کرد: در گذشته وقتی می‌دیدند در خانواده‌ای چند نفر به یک بیماری مبتلا شده‌اند، نخستین چیزی که به ذهن می‌رسید این بود که ممکن است این بیماری ارثی باشد. آنچه در دنیای امروز مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته، این است که پیش از این که سرطان‌های ارثی به نسل‌های بعدی منتقل شود، باید بتوانیم آن را تشخیص دهیم و از ایجاد آن جلوگیری کنیم.

این متخصص سرطان و ژنتیک در ادامه گفت: افراد خانواده برای بررسی و شناسایی افرادی که حامل این جهش‌های ژنی باشند، به مراکز مشاوره ژنتیک و مراکزی که در کنترل بروز سرطان‌ها همکاری می‌کنند، ارجاع داده می‌شوند. این افراد در نخستین قدم باید به مشاوره ژنتیک مراجعه کنند تا بررسی‌ لازم روی آنها انجام گیرد و در صورت نیاز آزمایش‌های ژنتیک نیز انجام شود. در آخرین مرحله مجموعه دستورالعمل‌هایی در نظر گرفته می‌شود تا بروز سرطان در این فرد کنترل شود. در حقیقت در این افراد جهش ژنتیک ایجاد شده و این راهکارها با هدف جلوگیری از بروز سرطان مورد توجه قرار می‌گیرد. به این ترتیب احتمال بروز سرطان در افراد بررسی و تصمیم گرفته می‌شود از چه روش‌های پیشگیرانه‌ای استفاده شود.

سلبریتی‌هایی که مرگ‌های وحشتناکی داشتند
هم اکنون بخوانید

منبع: اعتماد نو به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 1 =

دکمه بازگشت به بالا